met je vermogen heeft dat niet veel te maken, wel met de manier waarop je dat vermogen aan de grond gaat krijgen...
De 1300 en 2000 overbrengingen zijn anders, de 1300 heeft een vele kortere eindoverbrenging waardoor je bij dezelfde snelheid meer toeren maakt. Voor een 2000 is dat niet zo fijn want je auto verbruikt er meer door en het maakt een hoop herrie.
De 2000 is een sterkere motor met meer kracht onderin, daarom heeft een 2000 een langere overbrenging als een 1300, er is immers kracht genoeg om de auto van onderin de toeren al vooruit te krijgen. De 1300 moet het meer van de toeren hebben en heeft daarom een kortere overbrenging om toch rap genoeg van de plek te kunnen komen.
Vergelijk het maar met een fiets/bromfiets. als je een kinderfiets hebt moet je heel snel rondtrappen om vooruit te komen terwijl een fiets voor volwassenenen veel langzamer trapt. Als je naar een zwaaardere versnelling schakelt moet je zwaarder trappen om harder te gaan, ga je naar een lichtere versnelling dan ga je juist lichter trappen maar wel vaker rond.
Een sperdiff zorgt ervoor dat je het vermogen efficienter aan de grond kunt zetten. een normaal diff ( open diff) gaat zogauw er 1 van de wielen begint door te spinnen alle kracht naar dat wiel sturen, omdat die het makkelijkst draait. een sper zorgt ervoor dat een bepaald percentage van die kracht toch naar het wiel gaat dat welk grip heeft en hierdoor heeft de auto meer grip/aandrijving. Bijkomend voordeel is dat je er veel beter mee kunt driften.

Voor 99% van de mensen met een 105 denk ik niet dat ze een sper nodig hebben, alleen bij de racers denk ik dat het een 'verplichting' kan zijn ( maar er zijn ook racers zonder sper geloof ik?). Bovendien kost zo'n as een paar extra centjes en aangezien ze al redelijk zeldzaam aan het worden zijn vind je ze ook niet overal meer. Overigens is het sper ook aan slijtage onderhevig en vooral bij een al wat oudere as is de sperwerking vaak al niet zoveel meer.
Hoe je ze kunt herkennen durf ik niet te zeggen,
www.alfaspeed.nl kun je dat vast wel vinden. Geloof niet dat je het aan de buitenkant makkelijk kunt zien.
"kan niet" ligt op het kerkhof....
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.