carlo de vries
Junior Member
Junior Member

sper -dif

vr feb 19, 2010 14:08

wat is het voordeel van een sper -differentieel / achteras . Mijn achteras is van een 1300 , blok van een 2000.
Wat heeft dat met het vermogen te maken , en heeft iemand die met een foto erbij . Heeft iemand een foto van zon
diff of een normale dif zodat ik t verschil zie
gr Carlo

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: sper -dif

vr feb 19, 2010 18:38

met je vermogen heeft dat niet veel te maken, wel met de manier waarop je dat vermogen aan de grond gaat krijgen... :wink:

De 1300 en 2000 overbrengingen zijn anders, de 1300 heeft een vele kortere eindoverbrenging waardoor je bij dezelfde snelheid meer toeren maakt. Voor een 2000 is dat niet zo fijn want je auto verbruikt er meer door en het maakt een hoop herrie. :oops:

De 2000 is een sterkere motor met meer kracht onderin, daarom heeft een 2000 een langere overbrenging als een 1300, er is immers kracht genoeg om de auto van onderin de toeren al vooruit te krijgen. De 1300 moet het meer van de toeren hebben en heeft daarom een kortere overbrenging om toch rap genoeg van de plek te kunnen komen.

Vergelijk het maar met een fiets/bromfiets. als je een kinderfiets hebt moet je heel snel rondtrappen om vooruit te komen terwijl een fiets voor volwassenenen veel langzamer trapt. Als je naar een zwaaardere versnelling schakelt moet je zwaarder trappen om harder te gaan, ga je naar een lichtere versnelling dan ga je juist lichter trappen maar wel vaker rond.

Een sperdiff zorgt ervoor dat je het vermogen efficienter aan de grond kunt zetten. een normaal diff ( open diff) gaat zogauw er 1 van de wielen begint door te spinnen alle kracht naar dat wiel sturen, omdat die het makkelijkst draait. een sper zorgt ervoor dat een bepaald percentage van die kracht toch naar het wiel gaat dat welk grip heeft en hierdoor heeft de auto meer grip/aandrijving. Bijkomend voordeel is dat je er veel beter mee kunt driften. :twisted: Voor 99% van de mensen met een 105 denk ik niet dat ze een sper nodig hebben, alleen bij de racers denk ik dat het een 'verplichting' kan zijn ( maar er zijn ook racers zonder sper geloof ik?). Bovendien kost zo'n as een paar extra centjes en aangezien ze al redelijk zeldzaam aan het worden zijn vind je ze ook niet overal meer. Overigens is het sper ook aan slijtage onderhevig en vooral bij een al wat oudere as is de sperwerking vaak al niet zoveel meer. :(

Hoe je ze kunt herkennen durf ik niet te zeggen, www.alfaspeed.nl kun je dat vast wel vinden. Geloof niet dat je het aan de buitenkant makkelijk kunt zien.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dominic
Guru
Guru

vr feb 19, 2010 19:22

@ giuliettaevo

Goed geformuleerd.

Iets specifieker;

http://www.alfaspeed.nl/phpforum/viewto ... f=8&t=3603

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 19, 2010 19:24

Een speras ziet er anders uit,het onderste deksel heeft een uitstulping net als het huis.
Bovendien heeft hij meer koelribben.

carlo de vries
Junior Member
Junior Member

vr feb 19, 2010 22:21

he bedankt , hier kan ik iets mee . ga dus op zoek naar een 2000 achteras.
gr carlo

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 20, 2010 08:55

overigs kan een 2ltr nog knetterhard lopen met 1300 achterasje :wink: (217 op gps :roll: )
op mijn giulia met snelle 2 liter zat geen sper en dat ging erg goed, het is ook wat minder gevaarlijk zonder sper want als je dan te veel gas geeft sta je niet gelijk achterstevoren (of nog erger)
ook in de regen kan het gevaarlijker zijn, iets te veel gas betekend dat gelijk je kont een stap gaat doen met een sper ipv 1 wiel doorslippen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 20, 2010 10:10

Ben ik niet helemaal met je eens...

Zonder sper vind ik de auto veel minder voorspelbaar, je kunt ook veel minder goed corrigeren als hij dan uiteindelijk dwars gaat. Als je een tijdje gereden hebt met sper dan weet je wat je auto doet en kun je geweldig met het gas sturen, met een open diff is dat vele malen moeilijker. Wij lassen hier bij de c-kadettjes met veel pk''s het diff helemaal vast, anders is de auto ronduit gevaarlijk om te rijden omdat hij dan ongecontroleerd gaat uitbreken. met 100% sper weet je van tevoren dat hij gaat komen e kan je alvast tegensturen. :twisted:

@Dominic;
bedankt.. :oops: Probeer het meestal zo uit te leggen dat zelfs mijn vriendin het kan begrijpen en meestal lukt dat ook wel (hoewel ze af en toe wel helemaal kierewiet wordt van mij :lol: ...)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 20, 2010 17:15

mmm, misschien moeten we even iets duidelijker zijn...

als je op de grens rijdt is sper natuurlijk beter, maar als je rustig en normaal door het verkeer rijdt dan kan sper toch wel verradelijk zijn omdat de kont uitbreekt ipv een doorslippend wiel...
(als je geen ervaring hebt met een bewegende kont)

zo had ik mijn 75QV en mijn ex mocht er niet meer in rijden nadat ze in de regen met een heel klein beetje gas al gelijk die kont omging...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: sper -dif

za feb 20, 2010 20:57

....als je rustig en normaal door het verkeer rijdt dan kan sper toch wel verradelijk zijn omdat de kont uitbreekt ipv een doorslippend wiel...
:?

als je rustig en normaal rijdt gebeurt dat echt niet zo snel, of je moet wel erg kale banden hebben en in de regen oid rijden.... :?

Mijn moeder is vaak zat boodschappen e.d. wezen doen met mijn 75's, ook met de Tb en de v6én die ik gehad heb en die kon er prima normaal mee rijden. :) Mijn kadett leen ik straks echt niet uit aan mensen waarvan ik niet weet of ze weleens met veel pk's en achterwielaandrijving hebben gereden en zelfs al is dat wel zo dan ben ik nog steeds huiverig ervoor.

Maar ik vind ook dat een sper meer is voor mensen die graag de auto iets verder pushen als de gemiddelde mens, en die dus ook weten waar ze mee bezig zijn.

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo feb 21, 2010 17:46

hoi Carlo,

ik heb even een foto gemaakt van een 2000 achteras, en met name HOE je die kan herkennen.
Het gaat om de versteviging bij de pignonaslagers. het onderste dekdeltje is bij een 1300/1600.1750 as PRECIES rechthoekig. Een 2000 as heeft hier nog een extra lip zitten. Daar waar ik mijn vinger hou. Zie foto

Afbeelding

bij die twee voorste boutjes waarmee het dekseltje vastzit zit dus een versteviging, bij een NIET 2000 as is dit gewoon recht.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

rafael
Member
Member

zo feb 21, 2010 23:16

Daarnaast zijn de V vormige ribben aan de onderkant van de foto op het differentieel van een speras. Een niet speras heeft deze ribben niet

carlo de vries
Junior Member
Junior Member

di feb 23, 2010 16:05

Dank je voor de duidelijke fotos , ik ga even kijken wat ik precies heb.
gr carlo

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

di feb 23, 2010 22:39

er zijn ook Iange assen ZONDER sper. Ik noem 1750 BerIina, ook 10/43 maar geen sper. Etc.
Tevens zijn er zat sperren ZONDER uitstuIping. Een 'gemaakt' sper, dus bv 9/41 met sper, dus 1600 as, met sperkIok er in gebouwd. De meeste Squadra's hadden 'gemaakte' sperren dus geen uitstuIping maar vaak we 50% sper (of meer)

ingewikkeIde materie!

Ik heb hier ook een 7/41 70% sper........

en een goede 1750 10/43 as te koop. 350 euri pIug and pIay. (schijven en tangen erop...)- dus zonder sper. Die negen van de tien keer toch niet meer spert...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”