Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

en toen ging het fout...

di dec 29, 2009 13:34

klik: telegraaf
hij moest uitwijken voor een andere auto die ineens naar links kwam.
ik maak zo vaak mee dat mensen gewoon naar links schieten zonder ook maar 1 blik in hun spiegel te werpen.
tot nu toe ging het bij mij steeds goed. maar het hoefd dus maar 1 keer fout te gaan...

hebben jullie dat ook zo vaak of ligt het aan mijn "camo groene" auto?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: en toen ging het fout...

di dec 29, 2009 13:51

Dat gebeurt me eerlijk gezegd bijna nooit en ik zit toch op zo'n 40k km per jaar. Wel een paar keer andersom, dat iemand een heel stuk op jouw snelheid in je dode hoek is meegereden en dat je die op het laatste moment pas ziet als je naar links wilt. Maar dat is ook een beetje erom vragen vind ik.

Let op, ik zeg daarmee natuurlijk niet dat jij dat ook doet. Het kan ook liggen aan de wegen waar je veel rijdt en/of aan je auto. Klinkt stom, maar dat kan een groot verschil maken. Ik reed vroeger altijd Alphen - Capelle en terug, eerst in de 164 en later in een nieuwe Jetta. Toen dat Alphen-Duiven en terug werd in een oude Golf, merkte ik dat men zich heel anders gedroeg in het verkeer dan voorheen. Raar maar waar. Of dat aan de weg ligt of aan de auto, die duidelijk minder aanzien heeft... geen idee.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: RE: en toen ging het fout...

di dec 29, 2009 14:12

Of dat aan de weg ligt of aan de auto, die duidelijk minder aanzien heeft... geen idee.
Reken maar dat de 'status' van een auto meespeelt. Ik heb een tijd een Dafje gereden en daar kon je best stevig mee doortuffen. Toch maakte ik opvallend vaak mee dat (met name op 80 km wegen) bestuurders achteloos vanuit een zijweg hun auto voor de mijne 'gooiden', zo'n truttenschudder met jarretelaandrijving is immers 'altijd' een rijdende chicane. En Formule 1 remmen zitten er dus ook weer niet op een Dafje, dus dat ging soms maar net goed.

Iemand die zonder noodzaak langdurig in jouw dode hoek verblijft mist domweg verkeersinzicht. Uiteraard hoort die ander te kijken voordat hij van rijstrook wisselt, maar we weten allemaal dat we zelf ook wel eens wat over het hoofd zien. Als is dat maar eens per tien jaar, er zou maar net iemand naast je zitten die volledig blindvaart op jouw oplettendheid.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di dec 29, 2009 15:03

Maak het zelf eigenlijk zeer weinig mee, ook de jaren dat ik meer dan 100dkm op de baan zat kan ik de die gevallen op 1 hand tellen.
Dat ik zelf die fout maakte is nog minder.

Nu ben ik onlangs in Taiwan geweest en heb daar behoorlijk wat km's mee gereden.
In Taiwan lijkt het helemaal niet geregeld te zijn, je stuurt gewoon een klein beetje naar links en je gaat er van uit dat je ruimte krijgt ongeacht of je wel of geen richting aangeeft.
De Italiaanse rijstijl maar dan zonder het temperament, niemand toetert daar of raakt gefrustreerd.
Op de snelweg gaat het op dezelfde manier als in Amerika, je blijft gewoon op je eigen baan rijden en mag rechts en links inhalen.
Al de km's die ik daar heb meegereden met verschillende chaufeurs is er niet 1 geweest die ooit over zijn schouder heeft gekeken.

De instelling van de Taiwanezen is, let op elkaar en geeft elkaar de ruimte zodat niemand ongelukken maakt.

Dinky Boy
Miniaturista

di dec 29, 2009 15:12

Op het Chinese vasteland gaat het net zo. Verkeersdeelnemers zijn ingesteld op ontwijken, niet zozeer op voorrang hebben of geven.

En voor zover er sprake is van voorrang, deze is afhankelijk van de omvang van het gezelschap waar in je verkeert. Een drukke weg oversteken doe je bij voorkeur in een groep, rustig lopend/fietsend en af en toe 'bijsturend'. Met de modernere auto's (grotere snelheidsverschillen) en de enorm toegenomen verkeersdruk werkt dit systeem echter steeds minder goed.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 29, 2009 15:17

idd. met de transporter van mn ouders houdt iedereen veel maar rekening.

gebrek aan inzicht is het niet, echt dat iemand anders hem ervoor gooit. Ik heb aardig veel op het water gezeten en daar leer je heel veel inschatten en rekening houden met anderen.
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

Hylke
Moderator
Moderator

di dec 29, 2009 15:28

Ik kan ook nog wel een duit in het zakje doen.

Voor mijn werk heb ik redelijk wat kilometers gemaakt (ongeveer 500 per werkdag) en kwam de meest vreemde situaties tegen.
Compliment van mijn vader gekregen dat ik van offensief naar defensief ben geswitched qua rijstijl, dat maakt ook nog wel een verschil.
Wat ook meespeelt is het halen van mijn motorrijbewijs, juist op de motor let je extra op, je "verliest" het namelijk altijd van de andere bestuurder.

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 29, 2009 15:30

Verschil zit hem echt wel in de auto... Met een 33 moet je haast wel levensmoe zijn om de weg op te gaan... :wink: Iedereen doet maar wat heb ik het idee. Met de 164 had ik daat geen last van. Met de 146 valt het ook wel mee. Mensen kijken over het algemeen te weinig in de spiegels... Maar ook hier met ruim 40k per jaar gaat het op de snelweg altijd wel goed...

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Hylke
Moderator
Moderator

di dec 29, 2009 15:34

Net nog even naar Hoofddorp geweest met de 33, geen last gehad van afsnijden, bumperklevers of wat dan ook, kreeg aardig de ruimte.

Misschien voortaan het grootlicht uitzetten :oops:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Harry Tijssen
Guru
Guru

di dec 29, 2009 15:41

Ik rij jaarlijks zo'n 50.000km, het is dan ook 1 van mijn grootste ergenissen tijdens het deelnemen
aan het verkeer.
De mensen doen tegenwoordig maar een dotje, het begint al met geen richting aangeven en niet spiegelen.
Je moet maar ruiken wat ze doen, zodra er een gaatje vrij is smijten ze hun bolide er gewoon tussen/voor.
Het liefst nog met 90km per uur, terwijl jij met 120 aan komt rijden.
En dan begint de volgende ergenis, 100 blijven rijden, en onnodig links rijden.
Gooi het gat dan maar meteen dicht (dit lijkt dan op bumperkleven) dit is de enigste manier om te voorkomen
dat de volgende malloot zich er tussen frommelt.
Ik moet zeggen dat ik dit soort voorvallen meer in het donker mee maak, dan overdag.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Dinky Boy
Miniaturista

di dec 29, 2009 15:46

gebrek aan inzicht is het niet, echt dat iemand anders hem ervoor gooit.
Mijn opmerking gold niet jouw situatie, daar was ik namelijk niet bij ;)

Ik refereerde aan wat ik zelf meerdere keren heb meegemaakt: iemand die zonder voorligger in de km voor hem op de linkerbaan gelijk met mij bleef oprijden, waarbij hij, ondanks mijn correct afgestelde spiegels, gedurende meer dan een kilometer 'onzichtbaar' was.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 29, 2009 16:26

was ook meer algemeen bedoeld eigenlijk.
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di dec 29, 2009 17:59

Ik rij jaarlijks zo'n 50.000km, het is dan ook 1 van mijn grootste ergenissen tijdens het deelnemen
aan het verkeer.
De mensen doen tegenwoordig maar een dotje, het begint al met geen richting aangeven en niet spiegelen.
Je moet maar ruiken wat ze doen, zodra er een gaatje vrij is smijten ze hun bolide er gewoon tussen/voor.
Het liefst nog met 90km per uur, terwijl jij met 120 aan komt rijden.
En dan begint de volgende ergenis, 100 blijven rijden, en onnodig links rijden.
Gooi het gat dan maar meteen dicht (dit lijkt dan op bumperkleven) dit is de enigste manier om te voorkomen
dat de volgende malloot zich er tussen frommelt.
Ik moet zeggen dat ik dit soort voorvallen meer in het donker mee maak, dan overdag.
Vroeger kon ik mij hier heel erg druk over maken.
De laatste jaren heb ik de oplossing, ruim afstand houden en "proberen" mijzelf niet te storen aan het geklungel van anderen.
Maar nog belangrijker, de klungel niet laten ergeren aan jou zodat ze nog langer links blijven hangen. Dus ff vloeken maar wel afstand houden. :wink:

Waar ik mij dan meer druk over maak is dat meubelbakbusje wat met 140km/h zo dicht aan mijn bumper gaat hangen dat zelfs zijn koplampen in mijn binnenspiegel verdwijnen.
Terwijl we gewoon treintje rijden in de spits en de top van het busje ook niet hoger is dan 140.
Helaas zit ik ook wel eens achter dat hok wat de gehele route van 30 km op de linkerbaan doorbrengt.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

di dec 29, 2009 18:59

Ik lees veel herkenbare ergernissen. En wat mij dan zo opvalt, is dat het in Duitsland heel anders is. In het land van de Duitsers, die veel van ons o asociaal vinden, houdt men veel meer rekening met elkaar. Goed, als je op z'n Hollands niet naar links gaat als je wel kan en ze willen erlangs, willen ze nog wel eens op je bumper gaan zitten en met de lichten seinen. Maar als je je aan het systeem aanpast is er niets aan de hand. En iedereen maakt ook ruimte voor jou als je aan komt rijden.
Het grootste verschil is de situatie, waar links een rij auto's zit en waar je zelf op de strook rechts daarvan rijdt en je rijdt op een langzame verkeersdeelnemer af, bijv. een vrachtwagen. In Nederland rijdt dan 9 van de 10 mensen op de linkerbaan het gat dicht, zodat je achter de vrachtwagen klem komt te zitten. In Duitsland maken de meesten juist ruimte voor je, zodat je ook naar links kan. Ik probeer dat hier ook wel te doen, maar vaak is men daar zo niet aan gewend, dat ze het niet eens doorhebben en gewoon rechts blijven zitten.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Dinky Boy
Miniaturista

di dec 29, 2009 19:20

Ik lees veel herkenbare ergernissen.
Ik ben opgehouden me te ergeren O:) Wetende dat de situatie of 'die ander' toch niet verandert. Dus ik scheld wel eens 'binnenskamers' en voor de rest probeer ik tussen al die ongeletterden, stumpers, verkeershufters, dronkelappen, wegpiraten, moeders-met-grut-in-een-Alto-op-weg-naar-school-want-het-is zo-gevaarlijk-onderweg (hoe zou dát nou toch komen?), criminelen, bejaarden, puistige mag-je-wel-zonder-je-grote-broer-hier-zijn-pubers en andere rijbewijsongerechtigden door te laveren. Het ligt natuurlijk nooit aan mij... :roll:

En dan ontdek je dat het eigenlijk best wel meevalt. Verkeer kan ook een mooi samenspel van geven en nemen zijn en de meeste mensen zijn best van goeie wil. Sommigen maken wel eens een foutje, heel af en toe één een blunder. En die enkele idioot die zich echt niet wil aanpassen en alleen aan zichzelf denkt? Ik wil er niet eens m'n gedachten aan verspillen.

Terug naar “Het Forum Café”