giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Afgebroken schroef remschijf

ma dec 28, 2009 08:02

Veel mensen (monteurs) laten ze idd achterwege en de kans dat ze gaan bewegen tijdens remmen is niet echt heel groot. Toch heb ik het ooit meegemaakt!
De bout gaten in de schijf zijn vaak echt een stuk groter dan de diameter van een wielbout.
Ik hoop dat je snapt hoeveel krachten er spelen bij remmen? Ooit een schijf gezien die losbrak van zijn hart? (ik wel)

Iedereen moet het zelf weten, ik zorg in ieder geval altijd voor 1 boutje (alleen al voor het makkelijk wielen wisselen)
De bout in de schijf is meestal M6 en dus helemaal niet groter dan de wielbouten.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Afgebroken schroef remschijf

ma dec 28, 2009 08:14

Of de kop van die bout konisch is of niet is niet zo belangrijk. Hij kan namelijk toch nergens heen. Als dat M6 boutje (wat van pisbakkenstaal gemaakt is) afbreekt, draait die schijf alsnog alle kanten op. Dat afschuifmoment is echt zodanig dat je het heel snel bereikt met zo'n kwaliteit staal. Ik heb er al zoveel gebroken bij het verwijderen van schijven dat ik een bakje reserve heb liggen tegenwoordig. Ik heb ze zelfs in 2 lengtes, op de 155 wordt er ook nog een 5mm spacertje mee vastgezet op de facelift.

Die harten die er uitgebroken zijn zou ik eerder wijten aan een gietfout of vuil tussen de wielnaaf en de schijf. Dan trek je de bouten op moment aan, het vuil gaat "werken" en je hebt ineens alsnog loszittende wielen en remschijven.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 28, 2009 09:08

of vuil tussen de wielnaaf en de schijf. Dan trek je de bouten op moment aan, het vuil gaat "werken" en je hebt ineens alsnog loszittende wielen en remschijven.
En hoe komt er vuil tussen de naaf en schijf? Dat komt als je een wiel wisseld en de schijf even weg zakt van de naaf.
De roest schilfers aan de binnenkant van de schijf vallen tussen de schijf en de naaf.

Het boutje heeft toch wel iets meer voordelen dan alleen makkelijk wielgaten vinden.

Maar goed, gewoon niet terug zetten dus. Schrijf een brief naar alle fabrieken dat ze behoorlijk kunnen besparen op hun productie door die boutjes niet meer te gebruiken.
De merken die zelfs 2 van deze boutjes gebruiken zijn dus al helemaal verkwistend bezig. :twisted:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 28, 2009 09:59

Ik zet ze zelf ook altijd terug, ook als ze niet op de auto zaten voordat ik er aan begon. Ik snap echt het nut van die boutjes wel, maar ze zitten er pertinent niet om te voorkomen dat je schijf afbreekt op je wielbouten of andersom.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 28, 2009 10:29

Ik zet ze zelf ook altijd terug, ook als ze niet op de auto zaten voordat ik er aan begon. Ik snap echt het nut van die boutjes wel, maar ze zitten er pertinent niet om te voorkomen dat je schijf afbreekt op je wielbouten of andersom.
Als je goed leest dan zeg ik dat ook nergens!
Het voorbeeld van een schijf die afbreekt is alleen om aan te geven welke krachten er spelen en heeft verder niets met dat boutje te maken.
Zonder dat boutje en wat vuil of vet wat dan tussen de schijf en naaf komt kunnen er voor zorgen dat de schijf tegen de bouten tikt, wielbouten breken daardoor idd niet af.

De kans dat je problemen krijgt zonder dat boutje is misschien 1 op de 500, met 20 jaar sleutelen heb ik in ieder geval 2x problemen gehad die er niet zouden zijn als je de boutjes wel zou gebruiken.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 28, 2009 10:44

En dan nog een praktijk voorbeeld van ik meen mazda.
Deze hebben draadeinden met wielmoeren, af fabriek zitten de schijven los op de naaf. De passing van draadeinden en schijfgaten is wel goed.
Bij deze auto's is het voorschrtift om de schijven vast te zetten op de naaf dmv een wielmoer bij de wissel van remblokken.
Doe je dat niet dan zakt de schijf oinderuit en valt er roest tussen de naaf en schijf, gevolg trillende remmen na remblok wissel!

Dit was volgens mij het grote drama van de mazda 3 en 6 serie uit de jaren '90 en kon je voor een groot deel al voorkomen door de schijven altijd strak tegen de naaf te houden.

Andretti Molletti

ma dec 28, 2009 13:28

Als we dan toch niet meer over alfa gaan forummen:
als je roestwater onder je wielmoeren vandaan ziet komen zitten ze los!!!
Elke vrachtwagen chauffeur weet dat!

ik ga in mijn schuur maar eens naar de Alfaatjes kijken, :?

Ik snap werkelijk niet dat dit topic blijft en tegelijkertijd allerlei andere even non-alfa topics verwijderd worden????

Als jij nou met de inches meet dan meet ik wel metrisch :twisted:

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 28, 2009 13:47

Het topic begon met een renault toch? :roll:

Alfa heeft ook 2 van die boutjes maar dan 1 met verlengde stift, dus toch wel alfa gerelateerd toch?

Ik duik ook weer de garage in om weer eens wat te verbeteren aan de Alfa, :wink:

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 28, 2009 14:00

Ik heb er al zoveel gebroken bij het verwijderen van schijven dat ik een bakje reserve heb liggen tegenwoordig.
Zijn dat die bakjes die ik nog over heb? (dit aangezien mijn Alfa-onderdelen-bakjes-topic volgens de moderatoren off-topic is maar het afgebroken schroefje van de Renault remschijf ontopic is?)
(één van de moderatoren zal nu hopelijk precies begrijpen wat ik bedoel........)

En hup; weer een Renault topic omhoog.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma dec 28, 2009 14:47

Haha, priceless...

alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma dec 28, 2009 16:05

Ik snap werkelijk niet dat dit topic blijft en tegelijkertijd allerlei andere even non-alfa topics verwijderd worden???? Als jij nou met de inches meet dan meet ik wel metrisch
Wat een gezever om helemaal niks (zoals bij meer topics....). Er staat hierboven: Algemene Technische vragen,en niet ALFA technische vragen. Een niet alfa gerelateerde technische vraag kan best voor iedereen die sleutelt (Alfa en non Alfa) nuttig zijn, ik ben in ieder geval goed geholpen. Ik had ook kunnen doen alsof het voor een 155 was en had er niemand moeilijk gedaan....maar waar gaat het nou eigenlijk om?

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 28, 2009 16:12

Ik snap werkelijk niet dat dit topic blijft en tegelijkertijd allerlei andere even non-alfa topics verwijderd worden???? Als jij nou met de inches meet dan meet ik wel metrisch
Wat een gezever om helemaal niks (zoals bij meer topics....). Er staat hierboven: Algemene Technische vragen,en niet ALFA technische vragen. Een niet alfa gerelateerde technische vraag kan best voor iedereen die sleutelt (Alfa en non Alfa) nuttig zijn, ik ben in ieder geval goed geholpen. Ik had ook kunnen doen alsof het voor een 155 was en had er niemand moeilijk gedaan....maar waar gaat het nou eigenlijk om?
Het gaat niet concreet om jouw topic, Rodi, het gaat er om dat er op het forum met 2 maten wordt gemeten vwb topics die niet toegestaan zijn en die wel toegestaan zijn. Dat stak in het verleden al mensen en steekt nog steeds mensen
Maargoed, ik ben het met je eens dat jouw vraag best nuttig kan zijn voor anderen op dit forum en daarom kan blijven staan, geen probleem. Helaas zijn er al meerdere voorbeelden van topics die gemodereerd zijn terwijl die ook nuttig waren voor medeforummers.

En nu hup, in onze Alfa Romeo's en genieten maar!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma dec 28, 2009 16:16

:thumbs:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 28, 2009 18:35

Er staat hierboven: Algemene Technische vragen,en niet ALFA technische vragen. Een niet alfa gerelateerde technische vraag kan best voor iedereen die sleutelt (Alfa en non Alfa) nuttig zijn, ik ben in ieder geval goed geholpen. Ik had ook kunnen doen alsof het voor een 155 was en had er niemand moeilijk gedaan....maar waar gaat het nou eigenlijk om?
Er staat ook nog iets anders onder de titel van dit hoofdstuk, staat ook bij dat je het moet lezen voor je iets post... :?
De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing. In aanvulling daarop:

• Uitsluitend technische vragen m.b.t. Alfa Romeo
• Voor aankoop adviezen is er een aparte rubriek
• Niet-technische vragen rondom APK e.d. kan je in het Forum Café stellen.
• Op dit forum is een schat aan kennis en informatie aanwezig. De meeste vragen zijn al eens gesteld. Kijk voordat je een nieuw onderwerp aanmaakt eerst in de (Technische) Index en gebruik de zoekfunctie.
• Geef het onderwerp een duidelijke titel met type, onderdeel, soort probleem. Daarmee trek je de aandacht van andere gebruikers die je vraag mogelijk kunnen beantwoorden en het maakt je onderwerp makkelijker vindbaar in de zoekfunctie. Laat noodkreten als ‘Help!!!’ en ‘SPOED’ achterwege.
• Blijf met je reactie on-topic. Over oplossingen kunnen verschillen van inzichten bestaan. Hou de discussie zuiver, val een ander niet aan op zijn (gebrek aan) kennis en beargumenteer je eigen oplossing.
Het eerste punt zegt genoeg denk ik zo.... :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 28, 2009 19:25

Nou denk ik niet dat Rody een doorgewinterde Renaultrijder is die per ongeluk op het verkeerde forum zit ,maar een mede alfa rijder die even een vraag heeft .
Gewoon geantwoord en was er mee geholpen.
Als dat niet mag halen ze het maar weg.

Terug naar “Algemene Technische vragen”