Ik ken jou verhaal niet. maar ik zelf heb 1 gemonteerd in mijn Kappa V6 automaat.
Gemiddeld verbruik ging van 1 op 9.8 naar 1 op 10.9, mijn vrouw maakt 80% van de kilometers,
en zij weet niet eens dat dat ding erin zit. Ook pakt de auto veel fijner op bij lage toeren.
Dus ben ik mij er eens in gaan verdiepen en het blijkt dat dealers (o.a. Ford) deze monteren bij
Egr klep problemen, het verhaal lijkt mij wel plausibel. Vooral bij laagtoerige (diesel)motoren,
het blijkt zelfs dat bij hoogtoerige motoren het effect negatief is.
Maarja ik rij een kilometer verder op een liter en dat is mooi meegenomen.
Wetenschappelijk onderbouwd of niet.
Als jij de doorstroom van je inlaat sterk beperkt, zal je motor minder vermogen leveren en daardoor zal je ook minder brandstof verbruiken. Bij wijze van spreken een plaat met een gaatje er in geeft hetzelfde effect, inclusief een betere onderdruk en hogere gassnelheid bij lage belasting.
Wat dit te maken heeft met het voorkomen van verkoling van een EGR-klep is me niet helemaal duidelijk, maar het argument dat Ford dealers die dingen inbouwen als ze daar EGR problemen hebben kan ik me nog voorstellen dat het relevant is. Weet je ook of het bij die Fords ook helpt?
Ik heb
dit op de Cyclone website gevonden. Als je door de functioneel analfabete tekst heen weet te komen, wordt er wat gezegd over dat de cyclone helpt die klep schoon te blazen, maar hoe dat in z'n werk gaat wordt niet uitgelegd.
De rest van de website blinkt ook al niet uit in wetenschappelijk verantwoorde inhoud: "Een spiraal drukt naar voren en zuigt naar achteren.", "De werveling zorgt ten eerste voor een betere menging van lucht en brandstof en vervolgens, dat tijdens de ontbranding, tot wel 70-80% van het mengsel verbrandt, wat normaliter tussen de 20-30% is" of een niet werkende link naar een TNO rapport zijn echt dingen die mij niet bepaald meer vertrouwen in de wonderbaarlijke techniek van het stuk blik geven. Als normaal maar 20-30% van "het mengsel" verbrandt, zou je per 15 kilometer iets van een liter benzine uit je uitlaat hebben lopen. Er staat nog een plaatje van een tabelletje wat gegevens zou moeten bevatten van een test die door de CEE gedaan is. De CEE is ten eerste geen onafhankelijke instantie, ten tweede staan er 2 gigantische meetfouten in het tabelletje en ten derde wordt totaal niet verteld welke testomstandigheden tot deze resultaten hebben geleid. Iedere wetenschapper lacht zich een buil als hij deze onderbouwingen bekijkt. Echt, dikke onzin dit ding, snake oil van Mike en Bill met hun amazing discoveries.
Maar terug op het onderwerp, die klep moet schoon. Is koken in een pannetje met soda ook een optie?