waarom doet men dat nu eigenlijk?is het met een hohnapparaat in de boormachine te doen?
of hoeft het eigenlijk niet?
snap eerlijk gezegd niet wat dit voor een nut heeft...
is het alleen met nieuwe zuigerveren of ook met goede gebruikte..?
Deze:Intresant onderwerp![]()
Welke bedrijven in Nederland zijn hier in gespecialiseerd en zijn de betere om dit te laten doen?
Voor mij maakt het niet uit waar het in Nederland isHet zou dan overigens niet alleen om honen gaan, maar
ook om het opboren van gaten. voor bouten, van M10 naar M12.
Groetjes,
Marc
In een lopende motor bewegen de zuigers continu op en neer in de cilinders. Op de lange duur veroorzaakt dit slijtage op delen van de cilinderwand. Oververhitting kan ervoor zorgen dat de zuiger steeds verder uitzet tot hij langs de cilinderwand schraapt. Nog grotere schade aan de cilinderwand kan ontstaan als bijvoorbeeld de zuigerveren gebroken zijn en in de cilinder terechtkomen.
De cilinderslijtage uit zich in hoger olieverbruik en een verminderde compressie. Om dit te verhelpen, wordt de cilinder uitgeboord tot hij weer regelmatig van vorm is. Na het fijnboren is een nabewerking nodig in de vorm van honen. Dit betekent dat de grove sporen van het boren worden weggeslepen. Er wordt bovendien een bepaalde structuur in de cilinderwand wordt gebracht om een juist evenwicht te krijgen tussen minimaal olieverbruik en minimale slijtage van de zuigerveren. Omdat de cilinder dan iets groter van inhoud is geworden, worden nieuwe, overmaatse zuigers gemonteerd.