martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

Verlagen voorzijde Alfasud

za nov 28, 2009 19:34

Hallo,

Ik heb mijn Alfasud van 1983 verlaagd, zowel achter als voor, achter geen problemen. Voor jammer genoeg wel:

De verlaagde veren hebben minder windingen en zijn korter. Ook zijn de begin en eind posities van de verlaagde veren anders dan van de originele veren. Hierdoor komt de onderste veerschotel in een andere positie te staan. Tijdens sturen komt nu de schotel tegen de carrosserie aan en bij max. sturen komt de stuurstang tegen de veerschotel.
Hierdoor wordt de veerschotel weg gedrukt en ontstaat er een 'knak' geluid. Door dit geluid kwam ik er achter dat er iets niet klopte :lol:

De positie van de bovenste veerschotel in vast ofwel kan niet anders gemonteerd worden. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Moet ik een stuk van de veer afslijpen zodat de (begin en eind) posities van de veer weer overeenkomt met de originele veer?

Alvast bedankt voor de reactie!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

elrico
Full Member
Full Member

RE: Verlagen voorzijde Alfasud

za nov 28, 2009 19:51

Je liet me schrikken Martijn !!!!!! Ben snel naar de werf gelopen en mijn sprintje bekeken .... deze is ook 35 mm verlaagd. Loopt nergens tegenaan bij het draaien ......

Misschien een heel domme vraag ....... maar heb niet toevallig schotels van L en R door mekaar gehaald ???? Zal wel niet, mja ..... je weet nooit ...

Ik weet het echt niet of de uiteinden van de windingen bij mij overéén kwamen ...... zal morgen eens proberen te checken .....

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Verlagen voorzijde Alfasud

za nov 28, 2009 19:55

Je liet me schrikken Martijn !!!!!! Ben snel naar de werf gelopen en mijn sprintje bekeken .... deze is ook 35 mm verlaagd. Loopt nergens tegenaan bij het draaien ......

Misschien een heel domme vraag ....... maar heb niet toevallig schotels van L en R door mekaar gehaald ???? Zal wel niet, mja ..... je weet nooit ...

Ik weet het echt niet of de uiteinden van de windingen bij mij overéén kwamen ...... zal morgen eens proberen te checken .....

Grts, Eric
Oke top dat je wil kijken! Ik heb de veerschotel wel goed zitten (heb ik 3x gecontroleerd :D )

Ik heb de 'dunne' schokdempers maar wel de veerschotel van de 'dikke' schokdempers. Maar maakt volgens mij niet uit.

Zal wel effe een foto posten van het aanlopen.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

za nov 28, 2009 20:36

Afbeelding

Afbeelding

Dit gaat om rechts voor.
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO

elrico
Full Member
Full Member

zo nov 29, 2009 10:40

Mijn veren blijken wel te kloppen kwa positie ...... als je wiel rechtstaat ( rechtdoor rijden ) zou de onderste knobbel ( vaar het uiteinde van je veer in de schotel valt ), verstopt moeten zijn achter je veerpoot ( dus tussen veerpoot en chassis ). Je kan idd proberen stukken van je veer te slijpen om alzo de juiste stand te bekomen, maar dan gaat hij nog lager komen te liggen ......... en dan is het te hopen dat je van beide veren evenveel moet weghalen..... anders staat hij scheef ......

Suc 6 Martijn !!!!!!!!
1997 Alfa 145 Multirosso
2012 Peug 107

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 29, 2009 11:38

Mijn veren blijken wel te kloppen kwa positie ...... als je wiel rechtstaat ( rechtdoor rijden ) zou de onderste knobbel ( vaar het uiteinde van je veer in de schotel valt ), verstopt moeten zijn achter je veerpoot ( dus tussen veerpoot en chassis ). Je kan idd proberen stukken van je veer te slijpen om alzo de juiste stand te bekomen, maar dan gaat hij nog lager komen te liggen ......... en dan is het te hopen dat je van beide veren evenveel moet weghalen..... anders staat hij scheef ......

Suc 6 Martijn !!!!!!!!
Dank je. Linksvoor valt bij mij inderdaad de knobbel achter de veerpoot. (hier heb ik de bovenste schotel gebruikt van de rechterkant) maar rechtvoor zit de knobbel aan de voorzijde :(

Iemand nog meer suggesties?
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 29, 2009 12:55

Elrico,

Bij mijn veren zijn de begin en de eind posities anders t.o.v. de originele veren. Hoe is dat met jouw verlagings veren?

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO

elrico
Full Member
Full Member

zo nov 29, 2009 17:27

Martijn,

Bij mij zijn de begin en eindposities hetzelfde gebleven van zowel de orginele als de verlagingsveren ...... naar het merk moet ik gissen, ik denk APEX, maar ben niet meer 100% zeker .....

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
2012 Peug 107

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 29, 2009 18:45

Martijn,

Bij mij zijn de begin en eindposities hetzelfde gebleven van zowel de orginele als de verlagingsveren ...... naar het merk moet ik gissen, ik denk APEX, maar ben niet meer 100% zeker .....

Grts, Eric
Oke bedankt, denk dat dan daar het probleem ook zit! Mijn veerschotel is ongeveer 90 graden verdraaid tov origineel.
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO

AlfaTony
Guru
Guru

zo nov 29, 2009 22:29

Mijn sud is ook verlaagd zonder problemen.

Afbeelding
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 30, 2009 08:12

Mijn sud is ook verlaagd zonder problemen.

Afbeelding
Zoals het op de foto staat is het bij mij ook. Maar het lijkt net of de veer/veerpoot bij jouw ook aanloopt? (mist een stukje zwart op je binnenscherm)
En wat gebeurt er als je maximaal rechtsom stuurt?
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO

A-Repair
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

ma nov 30, 2009 08:38

Op de laatste foto's zit het ook niet goed. Het "knikje" in de onderste veerschotel (waar het einde vd veer in ligt) moet naar het binnenscherm gericht staan. Het lange deel vd schotel moet naar achteren gericht staan. Als dit niet zo is heb je de schotels links en rechts gewisseld of heb je twee dezelfde. Bij verlagingsveren kom je nooit uit met het einde vd windingen. Bij een losse originele veer kijken en dan bij de lagere veer een stukje afslijpen. Het is niet anders. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

ma nov 30, 2009 12:46

Precies, het brede gedeelte van de onderste veerschotel moet naar achteren wijzen. Het wiellagerhuis zit immers ook aan de achterzijde van de veerpoot en zo worden zijdelingse krachten op de schokdemperstang voorkomen of verminderd, om voortijdige slijtage/lekkage te voorkomen.
Ik had dezelfde ervaring al heel lang geleden toen ik ook een setje nieuwe verlagingsveren had gekocht. De leverancier zei dak ik ze terug kon geven of maar een kwart winding van de veer moest afslijpen. Bovendien waren de achterveren veel te kort, leken eerder bedoeld voor een 33 die de veerschotrel op de as heeft ipv erin.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 30, 2009 13:03

OKe das een duidelijk antwoord! Had zelf ook al de gedachten maar vond het nogal 'apart' dat je je nieuwe veren moet afslijpen!

Een voordeel is wel weer dat de auto nog lager wordt :D
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 30, 2009 13:21

Als je er een kwartwinding vanaf moet slijpen komt ie niet tot nauwelijks lager hoor. (kijk maar hoe dicht de onderste winding op de bovenliggende zit) ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”