Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 13:55

De GTV werd ineens wel heel erg warm ongeveer het laatste streepje voor 130gr of net iets eronder (hoe warm is dat streep je eigenlijk 110gr?)
Na een onderzoekje was de koelvloeistof wel aardig onder de min (dat was al vreemd) en dus dit bijgevuld en de auto gestart.

Hij wordt gewoon weer warm tot aan het streepje onder 130gr en de koelvloeistof veranderd niet van nivo terwijl dat volgens mij een stukje moet zakken.

De aanjager gaat ook op deze hoge temperatuur niet aan en dat vind ik ook erg vreemd.

Ik zit te denken aan of een defecte thermostaat of aan een mankementje met de aanjager.

Wie heeeeeelpt me want Nanda is in paniek dat ze hem morgen niet kan rijden naar haar werk en met de bus moet!!!!!! :wink:
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 13:58

Probleem van veel V6'en, waterpompschoepje laat los op de as.

Hoewel ik dacht dat de 3.0 wel een ijzeren schoepenwieltje heeft en geen kunstof zoals de 2.5.
Zal nog wel iemand uitsluitsel geven.
Maar je probleem klinkt als een waterpomp!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 13:59

Heb je ook gevoeld of de radiateur warm wordt? zou kunnen dat de thermostaat niet open gaat, dan wordt hij ook heet en doordat er geen hete koelvloeistof bij de schakelaar komt zal de fan niet gaan draaien. Dat zou ik als eerste even controleren.

Kan natuurlijk ook zijn dat de waterpomp niet zo geweldig zijn werk doet doordat bv de waaier los is gegaan van het asje. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 14:08

Hans,

Je kunt flowcontrole doen door bij lopende motor de retour goed te controleren. (kleine slangetje - die ook warm is)
Bij geen zicht kun je het kleine slangetje erafhalen en in de opening van de vuldop leggen en kijken wat ie doet bij lopende motor. Moet een flow geven!

Ik denk dat er bij jou een grote hoeveelheid lucht parten speelt, volgens mij - uit mijn hoofd - heb jij een onluchting rechtsboven in de binnenkant radiateur.
Dat hebben lang niet alle radiateuren dus kan dit ook niet kloppen.

(waterpomp was nieuw bij jou maar tapeinden destijds erg aangevreten - het zal de eerste niet zijn die na krimpen/uitzetten spontaan breken)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 14:32

Waterpomp inderdaad nieuw maar waar blijft de vloeistof als de tapeindjes breken?? en dan moet de bijgevulde vloeistof toch weer verdwijnen??
Die zit er nog in dus een waterpomp probleem zou bij mij afvallen. En bij jullie???????

De radiator begint inderdaad aardig even te roken als hij echt warm is dus ik neig nog steeds naar een thermostaat.

Maar meer feedback en dus dingen uitluiten lijkt me erg fijn!!!!! Jullie zijn weer toppers :wink:

Hans
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 14:37

Flow = waterpomp ok en skippen dat.
Geen geborrel expansievat en witte rook achteruit is ook een goede nachtrust.

Radiateur onderzijde binnenkant groen en met koelvloeistofsporen? (want er is rook tenzij het regenvocht aan het verdampen is)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 20:54

Ik vind het vreemd dat het peil niet daalt, dat zou duiden op drukverlies ergens. Los daarvan, als je pomp het wel doet en je sensor ook, zou je koelfan aan moeten slaan. Heb je geprobeerd om de sensor voor de fan kort te sluiten? Als je temperatuur dan netjes blijft, zal je pomp het wel doen en is het puur de sensor. Dit geeft nog geen verklaring voor niet niet dalen van het niveau bij hogere temperatuur, maar misschien heb je wel meerdere problemen en kom je er nu pas achter omdat de boel warm loopt.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 21:06

niveau dalen als de motor warm wordt? zet vloeistof niet uit als je het verwarmt? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 21:11

ik heb nog even gekeken, peil daalt niet maar er komt wel vloeistof retour het expansievaatje in dus er is flow.
Nadat hij goed heet werd heb ik de airco aangezet en plop de fan ging draaien dan loopt de temp wat graden
terug maar blijft gewoon veel te hoog net onder het streepje van voor het max streepje van 130 en ik denk dus een graad of 115.
Wel is er wel wat witte rook maar het is koud buiten dus dat is logisch en ik vind het geen pluimen die van een pakking kunnen komen.
Maar ook al heb je dit allemaal dan nog moet toch die thermostaat openspringen en dat vloeistofpeil een stukkie naar beneden trekken??????
Ik vind ook dat de slang naar de thermostaat toe redelijk achterblijft in hitte die voelt koeler aan.
Ik neem aan dat de thermostaat zit op de plek waar de slang (die vanaf de radiateur) op het blok zit aangesloten??

Wie heeft een andere mening en wat zie ik nog over het hoofd om me er van te weerhouden er een nieuwe thermostaat op te zetten??

Nanda wil hem al naar de dealer rijden maar ik ben een man en jullie weten; wat we zelf kunnen willen we ook zelf oplossen!!!!!!!! :D

Hans
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 21:41

Waterpomp lijkt idd oké.

Misschien toch de thermostaat waardoor de motor warmer loopt.
Door de extra warmte en druk zou je radiateur kunnen lekken wat het eerdere water verlies zou verklaren.

Zitten alle lamellen nog wel vast in de radiateur?
Koeloppervlakte verkleining geeft ook warm lopen, meestal merk je dat het eerst op hogere snelheid.

Dus misschien toch een combi van!
Defecte thermostaat is de genadeslag voor de radiateur geweest.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 22:02

Allebei de slangen van de radiateur gaan naar het blok.... maar meestal gaat de bovenste radiateurslang rechtstreeks naar de thermostaat :wink: . Bij een 916 GTV zit die volgens mij achter op de koppen boven de bak? :?

Die bovenste slang moet toch wel goed heet worden eigenlijk, daar komt de hete vloeistof doorheen voordat hij afgekoeld wordt in de radiateur en door de onderste slang weer terug gaat naar de motor. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 22:07

Stomme vraag maar bij gewoon rijden koelt hij wél goed? Alleen bij stads verkeer loopt hij warm? Omdat je zegt dat de fan niet aanspringt moeten we het misschien niet zo ver zoeken, en gewoon de fan eens constant laten draaien, eens kijken wat er dan gebeurt. :?:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 22:10

dus een koudere slang als het er niet doorheen komt door een thermostaat die dicht blijft????? Klinkt aannemelijk toch??
Morgen maar is even kijken wat een thermostaatje kost want je kan er simpel bij dus dat is een simpele reparatie ................. denk ik [-o< .
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 22:12

Nee Ronald ook rijdend is hij te heet.
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: GTV 3.0 V6 te heet

zo nov 15, 2009 22:17

dus een koudere slang als het er niet doorheen komt door een thermostaat die dicht blijft????? Klinkt aannemelijk toch??
[-o< .
dat lijkt mij ook aanemelijk, vooral als er wel flow van de pomp is. :wink:
Kunt evt ook de thermostaat eens verwijderen en dan testen, zou dan niet meer heet mogen worden.
succes!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”