ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Verstopt roetfilter, tot wat voor motorschade kan di

za okt 31, 2009 13:07

Blijft staan dat alleen Alfa goede commonrail motoren maakt, immers zijn zij de moeder van alle CR diesels 8)
een collega heeft een Opel vectra met een 150 pk alfa blok.... 3 x raden waar altijd wat kapot aan gaat..... :sad: idd het blok :sad:
de techniek is mooi en goed maar de betrouwbaarheid.........
je moet er ook niet zelf aan sleutelen!!!

;)

(ik hoor zelden problemen vanuit de ww over Alfa CR motoren, echt!!)
:P t is een garage onderhouden ding... egr klep, lmm en nog iets wat redelijk snel vervangen moest worden (150.000 km) maar goed dat kan natuurlijk ook toeval zijn....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za okt 31, 2009 13:13

................ kan de dan kapotte turbo er voor zorgen dan er olie in het inlaattraject komt? Dit zou een verstopt roetfilter kunnen veroorzaken toch?
WOOW!

echt geen dieselkenners hier he? :wink:

Olie in een diesel inlaat geeft heel veel powerrrrrrr hij overtoert gewoon hahahahah bekent probleem: carterdampen te veel bij een versleten ouwe golf diesel en dan slaat i op hol!

Maar goed Saab is een zweed en die heeft Opel motoren die heel andere problemen kennen dan de D5 motoren van Volvo. Maar het zal wel een SCANIA zijn?
Blijft staan dat alleen Alfa goede commonrail motoren maakt, immers zijn zij de moeder van alle CR diesels 8)
In een Saab licht gewoon hetzelde "1.9 rammelding" als in Alfa... Bij Opel, die dus ook dezelfde 1.9 heeft heeft men veel trubbels met de EGR klep tengevolge van een andere programmering van het MMS. De spruitstukken worden vervangen als warme broodjes. Alfa kent dit probleem met hetzelfde blok idd niet... :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op za okt 31, 2009 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

RE: Verstopt roetfilter, tot wat voor motorschade kan dit le

za okt 31, 2009 14:42

Een Opel monteur kan natuurlijk niet aan de super techniek werken van Alfa. :D

Mijn laatste bedrijfstractor (astra 2.0Dti 100pk) had meer problemen met de motor dan mijn Jtd 16v.
De 159 Jtdm heeft ook last met EGR en swirl kleppen in het inlaat spruitstuk.
Ik heb het idee dat Alfa het regenereren ook nog niet echt onder controle heeft, ik vermoed hoofdzakelijk softwarematig. :?
Ik wil nog niet aan een auto met actief roetfilter en blijf voorlopig maar ff door kachelen met de laatste Jtd zonder roet ellende.

Andretti Molletti

za okt 31, 2009 16:13

weg gaan de ecopech motoren toch niet verwarren met JTD motoren he??

:wink:

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za okt 31, 2009 16:30

weg gaan de ecopech motoren toch niet verwarren met JTD motoren he??

:wink:
precies, de Dti opel motor is een echte opel motor zoals vroeger.
Opel heeft nog nooit een fatsoenlijke diesel kunnen maken de 2.3 en de voorloper 2.1 en 2.0 staan mij nog goed bij.
Laten we het dan maar niet hebben over de latere 1.6 en 1.7 (non Isuzu). :?

De enigste goede diesel van Opel zijn de ingekochte techniek, Isuzu, Bmw en Alfa motoren.
De Opel monteuren hebben er blijkbaar wat moeite mee. :wink:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 31, 2009 18:21

Die BMW motor is ook niet echt om over naar huis te schrijven anders.... zuipt behoorlijk en er zijn er niet al te veel die meer las drie ton halen. :( Klinkt wel lekker met een open uitlaat. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za okt 31, 2009 23:42

Die BMW motor is ook niet echt om over naar huis te schrijven anders.... zuipt behoorlijk en er zijn er niet al te veel die meer las drie ton halen. :( Klinkt wel lekker met een open uitlaat. 8)
Dan ligt het toch aan Opel ze weten dus de Bmw diesel en de Jtd om zeep te helpen. :?

Engine
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 01, 2009 20:15

Even terug on-topic; ik heb heel veel diesel kennis maar dan de wat grotere (de 9 litert is onze 'baby' motor). Toch ken ik nog wel wat van de kleine diesels en hun uitlaat systeem.
Je hebt een systeem met een additief, ceratine, wat bij groot onderhoud moet worden bijgevuld. Ik dacht dat dit alleen iets van Peugeot was en bij de eerste roetfilter modellen (door FEV in Aachen ontwikkeld systeem voor wie het wil weten). Weet even niet precies waar ze het additief toevoegen, in het injectie systeem of in de uitlaat, maakt uit kom ik zo op. Weet eerlijk gezegd ook niet precies of ze dat nog steeds gebruiken (en of dit dus op de motor zit zoals verkocht aan Volvo).
De andere fabrikanten gebruiken gewoon diesel om het roetfilter te regeneren, zonder additief. Dat kan ingespoten worden met een aparte injector in de uitlaat of zoals bij bijna alle personenwagens door aan het eind van de verbrandingsslag extra in te spuiten.

Bij de motoren waarbij er laat in de verbranding extra wordt ingespoten komt er een aanzienlijke hoeveelheid diesel in de motorolie terecht, langs de zuigerveren op. Dit type motoren is extreem gevoelig voor welke olie je gebruikt, voor de olie intervallen en ook voor hoe je de motor gebruikt. Doordat de olie verdunt raakt vermindert de smering en dit kan inderdaad tot een totaal versleten motor leiden. Als het een motor is met additief dat in het injectie systeem wordt ingemengd zal er ook een extra inspuiting zijn en dan heb je dus hetzelfde probleem.

Dat is de relatie tussen roetfilter en smeersysteem (en daarmee oliepomp en turbo).

Om dit risico nooit te hoeven lopen hebben onze motoren dan ook een extra injector in de uitlaat, dan loopt het smeersysteem nooit gevaar. Is alleen wel een ontzettend dure constructie.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di nov 03, 2009 07:33

Nog even een toegift om het duidelijker te maken: ik denk dat er problemen zijn in het systeem datde regeneraties verzorgt. Dit kan er voor zorgen dat je zowel een verstopt roetfilter hebt als dat je smering problemen hebt met gevolgschade. Of dit het echte antwoord is hangt zoals gezegd af van wat voor systeem het precies is.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”