sudsprint
Guru
Guru

Verstopt roetfilter, tot wat voor motorschade kan dit leiden

vr okt 30, 2009 18:40

Niet geheel Alfa gerelateerd maar mijn schoonzus toert rond met een vierwieler van Sweedse makelij. Nu blijkt volgens de garage dat door een verstopt roetfilter de motor vervangen moet worden.

De turbo, oliepomp en natuurlijk roetfilter zijn vervangen maar nog steeds geen power. Nu wil de garage een ruilmotor inbouwen maar dan gaat serieus geld kosten.

MIjn vraag is dus eigenlijk: wat kan er na vervanging van bovenstaande onderdelen nog meer kapot gaan door een verstopt roetfilter?
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Verstopt roetfilter, tot wat voor motorschade kan dit le

vr okt 30, 2009 18:50

Lijkt mij dat je als je het roetfilter verstopt hebt dat je de motor smoort. de uitlaatgassen kunnen nergens heen en dus heb je bijna gaan vermogen meer.

Maar als ik het goed begrijp was de klacht als eerste dat er geen vermogen was? En daarna zijn de turbo, oliepomp en roetfilter vervangen? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

sudsprint
Guru
Guru

Re: RE: Verstopt roetfilter, tot wat voor motorschade kan di

vr okt 30, 2009 18:54

Lijkt mij dat je als je het roetfilter verstopt hebt dat je de motor smoort. de uitlaatgassen kunnen nergens heen en dus heb je bijna gaan vermogen meer.

Maar als ik het goed begrijp was de klacht als eerste dat er geen vermogen was? En daarna zijn de turbo, oliepomp en roetfilter vervangen? :?
Ja, ik snap het ook niet maar ben dan ook geen dieselman(zal ik ook nooit worden)

Eerste klacht was zo'n soort noodloopprogramma om dat filter te regenereren en daarna(80km) was het over en uit. Geen enkel lampje scheen iets aan te hebben gegeven.

Na vervanging van het roetfilter en turbo geen oliedruk.
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 30, 2009 19:06

Oh bij die moderne bakken kan het van alles zijn, egr klep, diverse die sensoren nu niet meer willen waardoor de motor in noodloop of zo blijft hangen. Er zijn, raar maar waar, goede autotuning-experts die dit soort vage problemen kunnen oplossen, omdat zij wel de ECU ondersteboven hebben gekeerd en weten hoe de programmatuur intern werkt. Misschien dat Andretti Molletti hier ook iets op weet, dit soort horror hebben ze bij de WW ook regelmatig aan de praatpaal staan dus hij zal allicht ook nog enige kunstjes kunnen noemen die de garage niet kent. Je zou er een PB aan hem aan kunnen wagen.

Ik zal eens wat rondvragen bij de dieseltuners die ik ken, wellicht dat er nog suggesties komen. Wil je ajb opbiechten wat voor zweeds geval het precies is, motorisatie, bouwjaar en dergelijke? Dat helpt allicht.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 30, 2009 19:08

Heb het zelf ook niet zo op diesels. :wink: Is meer iets voor vrachtwagens. :lol:

Ben wel benieuwd hoe ze dit aangepakt hebben bij de garage. Vooral die oliepomp snap ik niet, die kan toch niet echt leiden onder een verstopte uitlaat lijkt mij. :? Kapotte turbo kan een hoop olie in het roetfilter doen belanden waardoor dat dicht zou kunnen gaan zitten, dat kan ik me tenminste nog voorstellen.

Een kapotte oliepomp kan je wel een kapotte turbo en motor opleveren maar hoe dat door dat verstopte roetfilter zou komen kan ik niet bedenken. :?

Tijd voor een diesel expert... :oops:

Succes ermee in ieder geval.

sudsprint
Guru
Guru

vr okt 30, 2009 19:19

Heb het zelf ook niet zo op diesels. :wink: Is meer iets voor vrachtwagens. :lol:

Ben wel benieuwd hoe ze dit aangepakt hebben bij de garage. Vooral die oliepomp snap ik niet, die kan toch niet echt leiden onder een verstopte uitlaat lijkt mij. :? Kapotte turbo kan een hoop olie in het roetfilter doen belanden waardoor dat dicht zou kunnen gaan zitten, dat kan ik me tenminste nog voorstellen.

Een kapotte oliepomp kan je wel een kapotte turbo en motor opleveren maar hoe dat door dat verstopte roetfilter zou komen kan ik niet bedenken. :?

Tijd voor een diesel expert... :oops:

Succes ermee in ieder geval.
Bedankt voor je reactie,

Ik snap de gedachtegang van de garage ook niet. Zou zelf wel eens een uitdraai van de ecu willen zien.

Een kapotte oliepomp kan tot een kapotte turbo leiden maar kan de dan kapotte turbo er voor zorgen dan er olie in het inlaattraject komt? Dit zou een verstopt roetfilter kunnen veroorzaken toch?
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 30, 2009 19:29

Als de oliepomp geen olie meer pompt kan de motor en de turbo kapot gaan maar dan zal er waarschijnlijk geen olie meer via de turbo in de uitlaat komen. :?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 30, 2009 19:58

Ik zou eerder verwachten dat ze de diesel(olie)pomp hebben vervangen eigenlijk. Dit zijn moderne common-rail diesels en de pompen zjin nog steeds precisiepompen, maar ze geven nu een bepaalde druk/opbrengst bij bepaalde voltages. Als dat te veel afwijkt, zal de ECU ook de inspuiting niet goed meer kunnen regelen en krijg je storingen en noodloop.

Het hele verhaal komt eigenlijk op mij over als een onervaren dieselmonteur die precies alles vervangt wat de uitleescomputer suggereert. Dat de computer maar een suggestie doet en dat je echte kennis en ervaring nodig hebt om te bepalen wat er nou werkelijk aan de hand is, is bij veel moderne dealerbedrijven niet belangrijk. De leasemaatschappij betaalt, als het echt niet wil is er de importeur die mensen langs stuurt of de auto ophaalt en die lossen het dan wel op. Let wel, het is een forum, iemand post een probleem van z'n zus en wat er werkelijk gebeurd is en wat er nou mis is met die auto? Voor hetzelfde heeft hier een prima monteur aan gewerkt en heeft hij het 100% bij het rechte eind.

dijkje
Newbie
Newbie

vr okt 30, 2009 20:27

Wat voor zweed was het eigenlijken type en bouwjaar en kilometerstand?
En weet je toevallig ook waarom de turbo vervangen is lagers er uit of vol met roetdelen door verstopte roetfilter?

Andretti Molletti

vr okt 30, 2009 20:44

................ kan de dan kapotte turbo er voor zorgen dan er olie in het inlaattraject komt? Dit zou een verstopt roetfilter kunnen veroorzaken toch?
WOOW!

echt geen dieselkenners hier he? :wink:

Olie in een diesel inlaat geeft heel veel powerrrrrrr hij overtoert gewoon hahahahah bekent probleem: carterdampen te veel bij een versleten ouwe golf diesel en dan slaat i op hol!

Maar goed Saab is een zweed en die heeft Opel motoren die heel andere problemen kennen dan de D5 motoren van Volvo. Maar het zal wel een SCANIA zijn?
Blijft staan dat alleen Alfa goede commonrail motoren maakt, immers zijn zij de moeder van alle CR diesels 8)

sudsprint
Guru
Guru

vr okt 30, 2009 21:55

................ kan de dan kapotte turbo er voor zorgen dan er olie in het inlaattraject komt? Dit zou een verstopt roetfilter kunnen veroorzaken toch?
WOOW!

echt geen dieselkenners hier he? :wink:

Olie in een diesel inlaat geeft heel veel powerrrrrrr hij overtoert gewoon hahahahah bekent probleem: carterdampen te veel bij een versleten ouwe golf diesel en dan slaat i op hol!

Maar goed Saab is een zweed en die heeft Opel motoren die heel andere problemen kennen dan de D5 motoren van Volvo. Maar het zal wel een SCANIA zijn?
Blijft staan dat alleen Alfa goede commonrail motoren maakt, immers zijn zij de moeder van alle CR diesels 8)
Zoals ik al schreef ben ik een dieselbeet. Het gaat dus om een Volvo v50 1,6 diesel.
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:

Andretti Molletti

vr okt 30, 2009 23:23

Een FORD :shock:

je zei zweed ;)

De 1,6TDCI motor (want dat is het) heeft een roetfilter dat af-fabriek 160.000 a 180.000km mee gaat en een retro-fit gaat 120.000km mee... dus als je de kmstand weet, weet je of het filter vervangen moet worden.
Daarnaast is bijvullen van regeneratievloeistof nodig elke 60k km (dacht ik).
Storing met een verstopt filter is een P242F code en je kan dat simpel testen door de drukverschilsensor (die meet de " tegendruk" van het roetfilter los te koppelen of nog makkelijker de lmm los te nemen.
Wat je wilt hiermee (loskoppelen lmm/drukverschilsensor) is regeneren van het systeem zodat het filter weer enigsinds gangbaar wordt... dit kan ook bij Diesel buchli a 400+ euro... dan is i weer nieuw :)

Als dieselbeet zeg ik wel dat de oliepomp en turbo er werkelijk niks mee te maken hebben... maarrrrr mijn beperkte logica zegt me wel als de oliepomp vervangen is, dan was i kapot 8) :roll: :lol: ... geen smering op de turbo, dus die is ook kapot en vervangen...
maarrrrr dan had je ook geen smering op je lagers en is dus ook je motor kaduuk... :shock:

De hamvraag: waarom is je oliepomp vervangen en waardoor is hij stuk gegaan??

en sterkte!! het blijft een Ford :lol:

dijkje
Newbie
Newbie

za okt 31, 2009 09:07

Een fransman dus dit is een psa motor gebruikt door volvo en ford en eentje met veel turbo schade door de vrij lange onderhoudsintervallen en vrij weinig olie in het
carter dacht 3.5liter moet ook min,5w30 zijn blijft er ook nog eens veel vuil in het carter en oliekanalen zitten.Wil je het onderhoud goed doen moet je elke beurt de motor met
forte fluche en nog beter het onderhoud naar voren te trekken 10000 á 15000km max en niet zoals fabriek 20.000 tot 30.000 km.

Roetfilter moet dus elke 120000km vervangen worden regeneratievloeistof elke 60.000km bij vullen.
Dus blijft de vraag km stand auto en waarom is de turbo vervangen? lagers uit de turbo of dicht gaan zitten door roet?

Als de turbo vervangen is door kapote turbolagers kan het best zijn dat je de motor gewoon meteen weg kunt gooien 3.5l olie is dan zo op!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za okt 31, 2009 10:59

een collega heeft een Opel vectra met een 150 pk alfa blok.... 3 x raden waar altijd wat kapot aan gaat..... :sad: idd het blok :sad:
de techniek is mooi en goed maar de betrouwbaarheid.........
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

za okt 31, 2009 12:48

een collega heeft een Opel vectra met een 150 pk alfa blok.... 3 x raden waar altijd wat kapot aan gaat..... :sad: idd het blok :sad:
de techniek is mooi en goed maar de betrouwbaarheid.........
je moet er ook niet zelf aan sleutelen!!!

;)

(ik hoor zelden problemen vanuit de ww over Alfa CR motoren, echt!!)

Terug naar “Algemene Technische vragen”