WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 18:27

De consumentenwetgeving in Nederland is erg in het voordeel van de particuliere consument. Het is aannemelijk dat de distributieschade iets te maken heeft met de recentelijk vervangen distributie. Elke rechter zal waarschijnlijk stellen dat een particulier geen diepgaande kennis nodig hoeft te hebben en forensische rapportages om aansprakelijkheid bij degene te leggen die recentelijk die distributie vervangen heeft. Dat dit "zuur" is voor de garagist is vervelend, maar zo redeneert de wetgever en de rechter nou eenmaal. Tenzij de garagist kan aantonen dat de ontstane schade niet gerelateerd is aan de werkzaamheden, zal de rechter zeer waarschijnlijk "distributie vervangen" en "distributie kapot" als voldoende gerelateerd beschouwen en een claim toewijzen. Dat weten de meeste juristen/advocaten ook wel, ook de Bovag weet hier van.

Als de garagist bij de Bovag aangesloten is, zal hij een eigen risico moeten betalen, maar de Bovag vergoed als het goed is een deel van de kosten. Een andere beroepsaansprakelijkheidsverzekering zal vergelijkbaar werken, eigen risico, misschien verminderde no-claimkorting maar wel uitbetalen. Dit is een risico wat je in Nederland loopt als je aan particulieren levert. Er is een reden dat je sommige dingen in het buitenland nou eenmaal goedkoper kan kopen, in sommige landen is de aansprakelijkheid van de verkoper en de importeur een stuk minder in dit soort gevallen. Die kosten moeten ergens terugverdiend worden, dus de marges liggen hier voor sommige produkten een stuk hoger.

dijkje
Newbie
Newbie

di okt 27, 2009 20:21

om nog even op gtv4 terug te komen het aanhaal moment is 323-357nm met linkse draad maar vraag me toch af hoe dat jij de krukas optijd wil zetten want volgens alle informatie die ik in mijn
bezit heb zit je deze met het krukastandwiel vas aan het oliepomphuis en kun je de krukas zelf nergens niet vast zetten zoals bij de motoren zonder krukasspie.

Verder even terug te komen op de bovag deze betalen geen schadegevalen van hun leden maar bemiddelen tussen klant en bedrijf als deze bij hun zijn aangesloten.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

di okt 27, 2009 20:55

Verder even terug te komen op de bovag deze betalen geen schadegevalen van hun leden maar bemiddelen tussen klant en bedrijf als deze bij hun zijn aangesloten.
Als de garage in kwestie failliet gaat of niet wenst te betalen, terwijl de Bovag het met de klant eens is, kan je als klant de Bovag op haar garantie aanspreken en ze zullen dan betalen. Uiteraard zal de Bovag ook proberen om eerst tot een oplossing te komen waarbij klant en garage het zelf oplossen, dat is wel zo goedkoop voor ze.

Toen ik ooit 20 jaar geleden een motorfiets terug kreeg waarbij de remtang achter niet goed vastgezet was met nogal vervelende gevolgschade, meldde de dealer dat hij het liever zelf oploste dan dat hij het via de bovag deed, omdat daar ook een eigen risico op zat. Kennelijk had hij een vorm van een aansprakelijkheidsverzekering die ook via de Bovag liep?

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di okt 27, 2009 21:58

Volgens deze beschrijving kun je het vliegwiel blokeren om het riemwiel te verwijderen.
Vandaar dat ik het idee had dat er misschien geen spie in de krukas zit.
Als ik mij het goed herinner dan heeft het nokkensastandwiel van de 8v Jtd wel een vast punt dus dan kun je geen "fijn" afstelling doen van de distributie als de krukas ook een spie heeft.

Het was maar een vraag, als jij zeker weet dat de krukas van een 2.4 wel een spie heeft dan is mijn vraag (en theorie) beantwoord. :D
Als ik zo de beschrijving lees is de 2.4 dan zoveel anders dan de 1.9?

Btw, ze spreken nergens over het distributie tandwiel, enkel krukasriemwiel neem aan dat ze daarmee de poulie bedoelen!
Sectie 3:
DIESELMOTOREN – 1.9D/TD en 2.4TD
Motorcodes: 182A7.000, 182A8.000, 185A2.000, 188A3.000 en 223A6.000
-Raadpleeg de toepassingskaart voor details over modellen/motortypes
Bij deze 1.9 en 2.4 FIAT dieselmotoren zijn de volgende afstelgereedschappen uit de kit DT.FIAT-D nodig :
DT.4543 Borggereedschap krukas
DT.4528 Borggereedschap vliegwiel (verwijderen van krukasriemwiel)
DT.3054M6 Afsluitbouten injectiepomp (paar)
DT.4360M8 Afsluitbouten injectiepomp (paar)
DT.4360C2 Borgpen injectiepomp
Bij deze motoren is de krukas op het BDP te blokkeren met behulp van het borggereedschap voor krukas DT.4543.
Bovendien is het noodzakelijk de brandstofi njectiepomp/-tandwiel te blokkeren door gebruik te maken van ofwel DT.4360C2 borgpen, DT.3054M6 borgbouten
of DT.4360M8 borgbouten
-Raadpleeg de toepassingskaart voor details over modellen/motortypes
Om de distributieriem te vervangen moet het krukasriemwiel verwijderd worden en het vliegwiel moet geblokkeerd worden met DT.4528 om de bout van het
riemwiel los/vast te schroeven.

Om DT.4543 te kunnen monteren, verwijder het krukasriemwiel en controleer of de krukas in het BDP staat – de pen op de krukasoverbrenging staat in de
laagste positie en centraal t.o.v. het cilinderblok.
Verwijder de bout van de oliepomp en voer de steunas DT.4543 in.
Op dit moment moet de nieuwe riem op de krukasoverbrenging gemonteerd worden. Monteer DT.4543 zo dat de pen van de krukasoverbrenging correct in de
opening van het lichaam van de DT.4543 valt en bevestig met een bout door de krukasoverbrenging

dijkje
Newbie
Newbie

di okt 27, 2009 22:34

Heb eens even vlug door door de bovag bepaling heen gelezen en wizzman je hebt gelijk dat ze gaan betalen als je alles gedaan hebt volgens de bepalingen en de garage na een bindendadvies
nog niet wil betalen hier bij zit wel een max aan van 910 euro.

Verder heeft elk autobedrijf een aansprakkelijkheids verzekering met een bepaald eigenrisco en wordt er gebruik van gemaakt gaat de polis prijs om hoog.

Als ik de garage van deze 166 was zou ik het gewoon door hun uitlaten zoeken waar de fout lag hij kan dan nog altijd kijken als de
fout dan bij hun zou liggen hij zelf betaald of zijn verzekering misschien houdt hij dan zijn klant nu zeker niet.

markmvemetaal

wo okt 28, 2009 19:19

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
bovenste foto; daar zat ie.
de andere twee; riemwiel dat is los gelopen...[/img]

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

wo okt 28, 2009 19:38

Kijkende naar de krukastandwiel,lijkt het erop dat het aangegoten "spietje" afgebroken is.
Dit gebeurt ook vaak bij golfjes TDI(zoals al aangegeven) en kan de reden zijn van de schade.
Van het verhaal golf uitgaande,als daarbij dit gebeurd,moet de krukas opnieuw voorzien worden van een spiebaan,wanneer dit niet gebeurd,treed hetzelfde probleem bijna zeker nogmaals op.
Is er wat aan de krukas van de 166 gedaan bij de reparatie van deze schade???
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

markmvemetaal

wo okt 28, 2009 20:55

De bout waarmee deze rol, tandwiel of hoe we het ook noemen, bevestigd zat was losgelopen, en dat was de oorzaak. Heb niemand over een spie horen praten, en in Duitsland waar hij gemaakt is, was een echte Alfa dealer, als die het moeten repareren ga ik er maar vanuit dat die weet wat ie doet...

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 28, 2009 21:42

Het zal altijd een vraag blijven of de spie (of aangegoten nokje) eerst is afgebroken of dat eerst de bout is los gelopen.

Met riemwiel word de de multiriempoulie bedoeld, het distributietandwiel is los gelopen.
Als je de beschrijving goed leest dan hoeft alleen de poulie los, niet het distributie tandwiel.

Het blijjft een moeilijk verhaal. :?

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 29, 2009 09:05

Jongens, jullie zien toch ook wel dat een los tandwiel de schade veroorzaakt heeft? #-o

Die liep los - werd door de riem op zijn plek gehouden - maar kreeg door de losse bevestiging speling op de spiebaan - en door de krukasslag die bij diesel ook vrij vierkant is en alle aandrijfdelen die er overig aanhangen, weerstand - leed veroorzaakt!

Een spie breekt niet bij een goed gemonteerd tandwiel. (die zit aan en blijft op de plek en heeft dan ook niets te lijden)

@Broli: dit is niet vergelijkbaar met het VW probleem welke jij schetst - vw taps constructie is anders.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

dijkje
Newbie
Newbie

do okt 29, 2009 09:56

Jongens zoals ik al eerder aan gegeven kan de bout niet los gelopen zijn want dit is linksedraad en gaat deze allen maar vaster zitten omdat de motor
rechts om draait en lijkt het op de foto's toch gewoon zo dat de spie afgebroken is als de bout los zou kunnen lopen zoals vw2.5 tdi wil je de krukas niet zien
deze heeft dan ruimte om wat op en neer te slaan.Bij deze is de gietnok in het tandwiel gewoon afgebroken.

Komt er eigenlijk gewoon op neer domme pech.

Harry Tijssen
Guru
Guru

do okt 29, 2009 12:10

Ik heb laatst mijn krukastandpoelie laten vervangen en meteen de distributieriem en alle bijbehorende attributen.
Reden was omdat het gevulcaniseerde hart van de poelie versleten was.
Aan de achterzijde zit een slijtindicator, deze geeft op den duur een langzaam harder wordend tikkend geluid.

Heb jij dan helemaal geen bijgeluiden gehoort, of praten we niet over hetzelfde onderdeel?
Er was ook nog een topic van iemand met een 156 2.4 JTD die het probleem eerder had dan ik, daarom werd ik destijds geattendeerd op dit euvel.
Daarom is een forum zo fijn medium.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Distributieriem 166 2,4 JTD eraf gelopen

do okt 29, 2009 12:27

Aan de achterzijde zit een slijtindicator, deze geeft op den duur een langzaam harder wordend tikkend geluid.
Dan word de vraag intressant hoe lang zo'n krukastandpoelie (3 keer woordwaarde :lol: )mee zou mogen gaan :?:
En je zou verwachten dat hierover iets terug te vinden zou zijn in de repair manual :?:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

dijkje
Newbie
Newbie

do okt 29, 2009 13:09

Marc,
Harry heeft het heir over de krukaspelie/trillings demper het del waar de multieriem over heen loopt en volgens de foto's
hebben we het hier over de krukaspoelie waar de dist.riem door aangedreven wordt en dit is gewoon helemaal van staal.
En hier zit geen vervangings termijn op.

Harry Tijssen
Guru
Guru

do okt 29, 2009 13:50

Ja, sorry mijn fout. :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik twijfelde al even zojuist, bij twijfel mond houden dus. :lol: :lol: :lol: :lol:
Neemt niet weg dat dit uiterst vervelend is, en dan nog wel op vakantie.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Terug naar “Algemene Technische vragen”