Na enkele weken heerlijk tot tevredenheid met de auto te hebben gereden (nieuwe koppeling + vliegwiel, waardoor geen trilling meer...), dient het volgende probleem zich aan bij mijn 156 2.4JTD. Het is dus een echte Alfa

Bij koude motor klinkt er een hard ratelend geluid uit het vooronder. Het komt uit de buurt van cilinder 1, en lijkt niet onderuit het blok te komen ( in eerste instantie dacht ik aan een drijfstanglager). Sterker nog, het lijkt ofwel uit de kop ofwel uit de dieselpomp te komen. Als de motor iets warmer wordt (zeg, na een minuut of zo) dan is het weg boven stationair en komt weer terug bij stationair draaien. In het begin regelmatig, daarna wordt het een tik die steeds minder regelmatig komt. Als ik de motor in de toeren jaag, dan blijft het gelijd weg, gaat dus ook niet mee met motortoerental.
Bij warme motor is het geluid weg. De motor loopt niet onregelmatig en schudt ook niet.
De spanner van de multiriem lijkt al versleten, de riem staat wel wat slap en al geruime tijd heb ik een tjirp geluid.
Wie kent een dergelijke klacht en weet mogelijke oorzaak?
Wat kan dit zijn, zou het de dieselpomp zelf kunnen zijn?
Of is het toch een beginnend drijfstanglager?