pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

soms starten tijdens winterstalling nodig?

wo okt 14, 2009 20:27

of kun je ongestraft een gtv6 gewoon een maand of 7 laten rusten??
of is het beter of een moetje om een keer om de zoveel tijd effe te starten en mischien een klein rondje te tuffen...
? :?: :?:

Performa
Guru
Guru

RE: soms starten tijdens winterstalling nodig?

wo okt 14, 2009 20:37

Ik opteer voor het laatste alles eens warm laten worden enzo auto eens verzetten alleen gewoon zodat bandjes niet vierkant worden ik zou alleen wel lang genoeg laten draaien als je hem start.

éérst nog de transaxle meet!
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 14, 2009 21:37

Starten en dan niet goed warm rijden en het vuil uit de olie en uitlaat rijden is funest voor de motor en de uitlaat. Als je het doet, moet je een stuk gaan rijden zodat de olie goed op temperatuur is en alle chemische troep die er tijdens de koude start en het warmrijden in is gekomen weer uit verdampen kan. Of op blokken zetten zodat de banden niet inzakken, of de banden heel hard oppompen. Accu loskoppelen en aan een CTEK later hangen, of eens in de maand even een uurtje aan de gewone lader. Voor 7 maanden zou ik de motor fijn laten staan, niet telkens starten, dat verzuurt je olie en je uitlaat enorm.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 14, 2009 22:10

het is niet alleen motor maar denk ook aan de waterpomp,vastzittende koppeling etc...
maar ik denk dat ik hem maar laat stilstaan die 7 maanden...heb een ANSA eind demper die toch ook erg snel roesten en idd gaat de boel vol staan met condens...
wilde het weten ivm hoe ik hem neer ga zetten,of ik er nog bij kan die 7maanden of niet...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 15, 2009 00:29

In ieder geval met een volle tank en flink wat lucht in de banden wegzetten. Voorkomt roest in de tank en je banden blijven ook beter in model.

Bougies er even uitdraaien en wat olie op de zuigers spuiten en daarna de motor een paar slagen ronddraaien zonder hem te laten lopen zorgt dat je cilinderwanden mooi bljven. verder zal er niet zoveel gebeuren in die tijd. Zet ook een vochtvreter in de auto, gaat vieze vochtgeuren tegen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”