Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

RE: spiegel

do okt 08, 2009 07:08

En bij wijze van test gaat er nu (een ongelovig) iemand op zijn rechter stoel zitten om te proberen zijn spiegels goed te zetten voor links rijdend verkeer. Hoe simpel kan het toch zijn. 8)

Misschien is dat beter als meteen roepen dat het onzin is. O:)

Truusje

Re: RE: spiegel

do okt 08, 2009 09:36

Hahahaha, echt hè, soms vechten ze elkaar hier de tent uit en soms is het een knuffelcommune :lol:

On-topic, volgens mij heeft Yuri inderdaad een goed punt en zijn de spiegels asymetrisch. Brandpunt van deze UK spiegel is dus inderdaad anders dan een spiegel van "the continent".
Wellicht dat het glas los is over te zetten?

Anders wellicht goed om te kijken op www.alfa916.nl , aangezien daar regelmatig onderdelen voorbij komen.

Pfffff gelukkig wat wijze reacties!! Ik moet er wel bij zeggen dat ik een klein vrouwtje ben en de bestuurdersstoel wat verder naar voren staat dan normaal. Maar daar moet een spiegel toch op berekend zijn. Afijn ik ga eens kijken of ik idd het glas wat verder naar binnen kan duwen.

Posthumus
Guru
Guru

do okt 08, 2009 10:03

Hahahaha, echt hè, soms vechten ze elkaar hier de tent uit en soms is het een knuffelcommune :lol:

On-topic, volgens mij heeft Yuri inderdaad een goed punt en zijn de spiegels asymetrisch. Brandpunt van deze UK spiegel is dus inderdaad anders dan een spiegel van "the continent".
Wellicht dat het glas los is over te zetten?

Anders wellicht goed om te kijken op www.alfa916.nl , aangezien daar regelmatig onderdelen voorbij komen.

Pfffff gelukkig wat wijze reacties!! Ik moet er wel bij zeggen dat ik een klein vrouwtje ben en de bestuurdersstoel wat verder naar voren staat dan normaal. Maar daar moet een spiegel toch op berekend zijn. Afijn ik ga eens kijken of ik idd het glas wat verder naar binnen kan duwen.
Lijkt me wel, Italiaantjes zijn ook niet bijster groot...
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 08, 2009 13:07

Lijkt me wel, Italiaantjes zijn ook niet bijster groot...
Valt tegen. De (EU) spelregels voor de buitenspiegels gaan uit van de zgn. 95%-ile mens. Kort door de bocht genomen is dat een grote man. Het kan dus zijn dat je als klein persoon geen optimaal zicht zult krijgen, wat je ook probeert.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Posthumus
Guru
Guru

do okt 08, 2009 13:22

Weer wat geleerd... Maar is dat sinds een paar jaar zo?

Weet me nog goed te herinneren dat mijn vader (1.63m) veelal in Mazda's en Lancia's reed, vanwege de zitpositie...

Goed, sorry, wederom offtopic
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 08, 2009 15:00

Nog even off topic dan. ;)

De fabrikant is vrij om het zogenaamde seating reference point (SgrP) te definiëren. Dit is de basis. Vervolgens is de stoel in lengte verstelbaar, en vanuit het SgrP kunnen dan volgens de spelregels de posities voor de 5%-, 50%- en 95%-ile bestuurders bepaald worden. Aan deze 3 coördinaten wordt voor een groot deel typegoedkeuring van een auto opgehangen (denk aan zichtvelden, te wissen oppervlak van de ruitenwissers, passieve veiligheid etc.).

De formaten van deze 3 'bestuurders' liggen al tijden vast en worden om de zoveel tijd op basis van demografische en biologische statistieken bijgesteld.

Nu is de grap dat de fabrikant dus het SgrP geheel vrij mag kiezen. Er is dus geen wet die zegt dat iemand die precies een 50%-ile is, ook lekker moet zitten! Theoretisch kun je dus heel gekke zitposities creëren als fabrikant waar geen mens fijn in kan zitten (denk aan de beroemde 'Italiaanse aap' - korte benen, lange armen - waarnaar vaak wordt verwezen om de zitpositie in oudere Italiaanse auto's te omschrijven).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 08, 2009 17:29

Een nieuwe spiegel kopen is erg makkelijk maar erg duur.
misschien is het op te lossen met een vastelands spiegelglass, of een complete unit uit een schade auto (zijn er ook genoeg inmiddels. En als het alleen komt door een nogal ver naar voren verstelde zitpositie is misschien het stelbereik te vergroten door wegvijlen van een begrenzing of zo intern?

Modernere alfa`s is qua techniek duidelijk niet mijn ding :roll:

brandpunt, dan denk ik aan fotografie, niet aan een achteruitkijkspiegeltje die volgens "the first rule of italian driving"" niet eens nodig is (voor de onwetenden, die meteen zonder na te denken en het over te laten aan mensen die er WEL verstand van hebben gaan roepen dat dat onzin is: what is in the back is not important, uitgesproken met een vet italiaans accent natuurlijk.. 8) )
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 11, 2009 11:51

Is er al duidelijk over het echte probleem en al een oplossing ?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Truusje

zo okt 11, 2009 12:11

Is er al duidelijk over het echte probleem en al een oplossing ?
Nee er zijn allerlei feiten aangedragen, maar er is nog geen oplossing. Ben ik echt de enige met dit probleem?

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 11, 2009 14:51

nu ja als de oorzaak echt ligt in een engelse spiegel waarschijnlijk wel. Als het komt door een extreem ver naar voren gestelde stoel wellicht ook...
Jammer dat de discussie op een moment een beetje ontspoorde naar benoemen van de ooraak , maar dat zoeken naar een oplossing een beetje ondersneeuwde. Maar kijk mijn posts er even op na. Wat de oplossing is hangt er natuurlijk heel erg vanaf wat de oorzaak is! Is het door de ver naar voren gestelde stoel is denk ik de enige oplossing het stelbereik aanpassen, als dat kan. Om duidelijkheid daarover te scheppen moet je dus gewoon eens bij een dealer/handelaar een vergelijkbare auto opzoeken, en in dezelfde positie gaan zitten. Dan weet je het.
Is het daadwerkelijk een engelse spiegel, dan op zoek naar een gebruikte (is wel aan te komen , er zijn diverse handelaars in onderdelen van schadeauto`s).

en laat graag even weten hoe het is afgelopen.

succes!

Tonio
Guru
Guru

zo okt 11, 2009 23:28

Is het daadwerkelijk een engelse spiegel, dan op zoek naar een gebruikte (is wel aan te komen , er zijn diverse handelaars in onderdelen van schadeauto`s)
Natuurlijk. Maar als je een gebruikte 916-spiegel via Marktplaats gaat zoeken (wie zou dat niet doen?) let dan wel op. Je hebt dan 100% kans op succes bij een bedrijf in Utrecht. Niets ten nadele van die firma hoor, maar zij hebben juist heel frequent Engelse (jawel: Engelse, rechtsgestuurde) schade-Alfa's die hier in Nederland verkocht of gesloopt worden..... Als je een spiegel koopt afkomstig van zo'n auto dan schiet je er niets mee op.

.

Truusje

ma okt 12, 2009 11:02

Is het daadwerkelijk een engelse spiegel, dan op zoek naar een gebruikte (is wel aan te komen , er zijn diverse handelaars in onderdelen van schadeauto`s)
Natuurlijk. Maar als je een gebruikte 916-spiegel via Marktplaats gaat zoeken (wie zou dat niet doen?) let dan wel op. Je hebt dan 100% kans op succes bij een bedrijf in Utrecht. Niets ten nadele van die firma hoor, maar zij hebben juist heel frequent Engelse (jawel: Engelse, rechtsgestuurde) schade-Alfa's die hier in Nederland verkocht of gesloopt worden..... Als je een spiegel koopt afkomstig van zo'n auto dan schiet je er niets mee op.

.
Dankjewel voor de tip!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”