vannelle

RE: [156] Waterpomp of thermostaat?

vr sep 18, 2009 00:46

Dank voor de reakties. :)

Spullen zijn vandaag opgehaald, zaterdag middag kan ik beginnen.
Moet de krukaspoelie er echt af zoals ik in de vraagbaak lees? En de rechter reaktiestang?
Ik heb totaal nog niet gekeken hoe of wat, maar wellicht kan 1 van jullie mij het zo vertellen....uit ervaring weet ik dat vraagbaken niet altijd even correct zijn dus hecht ik meer waarde aan de ervaringen van praktijkmensen.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr sep 18, 2009 09:30

Krukaspoeie moet er idd af. Zijn vier inbusbouten. TORX !!!.
Bij vastzetten zeer nauwkeurig aantrekken. Kruislings en in etappe's. Als dat niet doet grote kans dat hij later loosloopt omdat hij scheef zit. De passing is nl vreselijk krap.Neem hier de tijd voor !!.

Ik begrijp dat je geen kalibers gebruikt. Moet jij weten. Merk dan zeiekerig nauwkeurig de stand van de riemwielen tov de distributiedeksel. bij loshalen verlopen de wielen gegarandeerd en zonder heb je geen referentie meer.Dit geldt ook voor de krukas.
verder: Riem eerst om de krukas leggen en deze dmv een passtukje op zijn plaats zien te houden gedurende de montage. Daarna rien tegen de klok in omleggen. Als je klaar bent voordat je distributiedeksel monteert riemspanning controleren. Daarna paarna tornen en weer controleren en zonodig bijstellen. Staat alles dan nog goed dan starten en motor even laten lopen. daarna weer riemspanning controleren. !!

Veel riemen gaan kapot omdat de riemspanning bij montage slechts eenmaal gecontroleerd wordt. De rest van zijn leven staat de spanning dan verkeerd en kan de spanner zelfs kapot gaan doordat deze voortdurend tegen de aanslagen staat te klapperen.

Als je nier weet waar ik het over heb, laat het dan door een garage doen. Als je een fout maakt is het einde cilinderkop als je geluk hebt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

vannelle

Re: RE: [156] Waterpomp of thermostaat?

vr sep 18, 2009 12:20

[uitleg]
Als je nier weet waar ik het over heb, laat het dan door een garage doen. Als je een fout maakt is het einde cilinderkop als je geluk hebt.
Bedankt voor je uitgebreide reaktie.
Ik snap heel goed waar je het over hebt, maar dit is de 1e Alfa waarvan ik de riem ga vervangen. Ik heb het bij meerdere andere auto's gedaan maar geen enkele auto is hetzelfde en niet elke vraagbaak is accuraat dus vandaar dat ik van tevoren info vraag aan kenners. :)

Het merken zal ik zéér nauwkeurig doen en ook de controle na montage gaat niet vergeten worden.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 18, 2009 17:44

Een Jtd heeft maar 1 nokkenas en het tandwiel zit zo ver ik weet met een spie vast op de nokkenas.
Het krukas tandwiel gaat niet los want die zit vast met de centrale bout, die maak je dus niet los voor de poulie!

Calibers bestaan (zo ver dat ik weet) niet voor een Jtd, enkel voor de V6'en en TS'en
Je hebt de calibers ook niet nodig want het nokkenas tandwiel kan maar op 1 manier gemonteerd worden en er staat meestal een vast afstelteken aan de binnenzijde. (als ik mij niet vergis leg je dat gelijk met lagerkap of koprand)

Dus gewoon goed kijken en merktekens zoeken, vind je die niet dan zelf goed aftekenen.
Een Jtd is wel zo'n makkie vergeleken met een TS. :D

vannelle

Re: RE: [156] Waterpomp of thermostaat?

ma sep 21, 2009 04:18

Een Jtd heeft maar 1 nokkenas en het tandwiel zit zo ver ik weet met een spie vast op de nokkenas.
Klopt als een bus, spiebaan idd.
Het krukas tandwiel gaat niet los want die zit vast met de centrale bout, die maak je dus niet los voor de poulie!
Klopt ook, 4 torx losmaken en de poelie is er af, tandwiel blijft op z'n plek.
Calibers bestaan (zo ver dat ik weet) niet voor een Jtd, enkel voor de V6'en en TS'en
Je hebt de calibers ook niet nodig want het nokkenas tandwiel kan maar op 1 manier gemonteerd worden en er staat meestal een vast afstelteken aan de binnenzijde. (als ik mij niet vergis leg je dat gelijk met lagerkap of koprand)
Als er al calibers bestaan voor een JTD kun je ook prima zonder. Het enige speciaal gereedschap wat er nodig is is de torxdop, ik meet 8 mm en heb zo'n dop geleend maar de vertanding was anders vreemd genoeg.
Ik dacht altijd dat torx universeel is maar die gedachte heb ik nu bijgesteld.
Ik heb de krukaspoelie trouwens gewoon met inbus losgedraaid, hij zat niet overdreven vast gelukkig.
Dus gewoon goed kijken en merktekens zoeken, vind je die niet dan zelf goed aftekenen.
Een Jtd is wel zo'n makkie vergeleken met een TS. :D
Merktekens zijn er gewoon. Tenminste.........nokkenas en krukas that is.
De inspuitpomp moet je zelf merken, daar kon ik niks aan ontdekken.

Maar de distributie van een jtd is idd een makkie, gewoon een kwestie van er aan beginnen en goed opletten.
Al valt dat laatste behoorlijk mee, dit is een klusje wat je eigenlijk niet kan verkloten als je normaal te werk gaat.

Bij deze wil ik graag iedereen bedanken die heeft meegedacht en tips heeft gegeven, ik vond het zeer waardevol. THANKS!

Terug naar “Algemene Technische vragen”