Bram Artc153

Ombouw Hydraulisch naar Mechanisch 155 V6 12v

zo sep 13, 2009 10:24

Heren en misschien ook dames,

Tijdens de distributiewissel van een 155 V6 12v willen we uiteraard ook netjes de spanrol vervangen.
Zoals jullie wel weten zijn deze spanrollen niet meer verkrijgbaar.

Wel is het mogelijk om de hydraulische spanner om te bouwen naar een mechanische spanner.

Ik heb deze mechanische spanner :

Afbeelding

De hydraulische is inmiddels verwijderd. Deze zat over een stuk draad heen geschoven wat lijkt op de draad van de onderstaande foto (geleend van mede forummer)

Afbeelding

Als we op het einde van deze draad 2 moeren tegen elkaar vast draaien om vervolgens met de achterste moer de draad eruit te krijgen is hier geen beweging in te krijgen.
We zijn bang dat als we er teveel kracht opzetten het zaakje afbreekt en we dus verder van huis zijn.

Vandaar een aantal vragen :

Heeft iemand hier ervaring met het losmaken van de deze draad (die van M10 naar M8 overloopt) ?

Is het mogelijk om deze draad een beetje warm te stoken om hem misschien wat makkelijker los te krijgen ? (gezien het alluminium blok, mag je het dus zomaar warm stoken ?)

Heeft iemand misschien een nieuw stuk draad liggen van M10 naar M8 wat normaliter gebruikt woord om deze te lange draad te vervangen ? Deze moet voor de 155 wel aan bepaalde maten
voldoen (Heb al contact gehad met Serge van H&S maar hij wacht er ook nog steeds op)

Ik hoop dat jullie een aantal goede tips kunnen geven voor het losmaken van deze draad.

Ik heb al de search gebruikt en dan kom ik op de mooie uitleg van Kai met de 75. Dit komt redelijk overeen met een 155 natuurlijk. Hier kunnen we dan ook al veel mee.

Alle tips bij deze ombouw zijn welkom.

Alvast bedankt.

BMP
Full Member
Full Member

RE: Ombouw Hydraulisch naar Mechanisch 155 V6 12v

zo sep 13, 2009 11:26

Je kan proberen met een mini brandertje het tapeind op te warmen , niet te idioot heet natuurlijk, proefondervindelijk beetje opwarmen en draai er idd twee moeren tegen elkaar in, op vast dat de bovenste niet helemaal op de schroefdraad is
dan kan je met een hamer een tikje er op geven (laten schrikken), lukt dat niet, maak het rond het tapeind/ blok goed schoon met een staalborsteltje en spuit de boel in met wd 40 elke dag even in spuiten en week het een weekje.

Probeer dan weer met opwarmen en de twee moeren, je kan ook de moeren goed vastzetten en zet het draadeind vaster, klinkt raar maar de oxide die is onstaan door electrolyse tussen het tapeind en het aluminium van het blok moet los gemaakt worden,
als er beweging in komt , al is het maar een heel klein beetje dan kan je weer terug draaien vast los vast los enz tot hij er goed uit wil.

Een nieuw stuk draadeind zou ik wel na kunnen maken maar het is waarschijnlijk van een hogere treksterkte van 12.9 .

Gewoon wat proberen, durf je het niet aan met een minibrandertje, je kan gerust beginnen met inweken met wd40 :lol:

Succes.

Gr BMP
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

Bram Artc153

zo sep 13, 2009 12:27

BMP Bedankt voor je duidelijjke advies.

We hebben dus de volgende mogelijkheden om te proberen :

1. Rondom de draad schoonmaken met een staalborstel en een aantal malen met WD40 behandelen
2. De draad juist een tikje strakker zetten in hoop dat hij daarna wel los komt
3. De draad laten schrikken door hem met een hamer een klap te verkopen
4. De draad zelf (ik persoonlijk denk eerder rondom de draad omdat dat het gedeelte is wat moet uitzetten, correct me if im wrong) of rondom de draad voorzichtig warm stoken met een mini brander.

Via auto italia te Deurne heb ik te horen gekregen dat Goos van Pelt waarschijnlijk deze aangepast bouten kan leveren. Mocht dit niets worden kunnen we altijd nog het spanner gat opboren naar M10 en het dan met een gewone bout vast zetten.

Verder heb ik gehoord dat je zowiezo geen hydraulische spanner meer wilt ivbm lekken en dat om die reden ook de mechanische spanner gekomen is. Klopt dit ?

BMP
Full Member
Full Member

zo sep 13, 2009 12:37

3. De draad laten schrikken door hem met een hamer een klap te verkopen
Dan wel op de moer slaan he, je wilt de schroefdraad niet beschadigen.
Verder heb ik gehoord dat je zowiezo geen hydraulische spanner meer wilt ivbm lekken en dat om die reden ook de mechanische spanner gekomen is. Klopt dit ?
Dat zou best kunnen Bram, ik ben daar niet bekend mee, maar er zijn hier genoeg v6 goeroe's die je dat kunnen vertellen :D

Als je het aluminium opwarmt , en dat gaat heel geleidelijk omdat aluminium de warmte heel snel afvoert, warmt het draadeind gelijk mee op maw het effect van uitzetten is veel minder,
Bij het verwarmen van het draadeind zet het draadeind flink uit tov het aluminium omdat die warmte in het aluminium snel weg is, maar dat is mijn idee er over :D

In ieder geval succes met proberen,

BMP
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 13, 2009 12:50

De hydrolische spanner is prima, mits in goede staat/conditie. De kostprijs om hem te maken is een van de redenen geweest dat Alfa er mee gestopt is. Goos van Pelt heeft revisiekitjes voor je hydrolische spanner te koop, E39. Als alleen de keringen hard/versleten zijn is dat een prima optie. Let wel op dat je lager van je rol niet versleten is, of dat de asjes zijn ingevroten. Ik persoonlijk zou lekker de hydrolische reviseren als de lager van de rol nog goed is.

De mechanische spanner is ook kwetsbaar, de veer breekt snel en dat is alleen te zien als je weet waar je op moet letten. Je kunt voor de mechanische spanner een compleet ombouwkitje kopen, volgens mij zelfs ricambi originale.

Met een tikkie laten schrikken en/of warmte zijn wel mogelijkheden om die bout uit het blok te krijgen. Ligt het blok naast de auto, of zit het er in? In de auto is het nogal een gepruts om er goed bij te komen helaas...

Bram Artc153

zo sep 13, 2009 13:14

Het probleem is dat de lagers van mijn hydraulische spanner gewoon slecht klinken.
Het hoort geruisloos te zijn maar ze maken echt herrie bij het ronddraaien. Dus ik denk dat een revisie setje voor mij geen optie is. (was wel het makkelijkst geweest natuurlijk)
Tevens lekt mijn hydraulische spanner ook nog eens dus ik moet iets.

Mede daarom ga ik over op een mechanische spanner.

Bram Artc153

zo sep 13, 2009 15:54

Mocht iemand nog een goede hydraulische spanner hebben liggen met weinig KM of zelfs nieuw dan houdt ik me ook aanbevolen.

Bram Artc153

ma sep 14, 2009 10:48

Vanavond gaan we met de gasbrander aan de slag.
Ik hou jullie op de hoogte.

Terug naar “Algemene Technische vragen”