AlfaJorrit
Full Member
Full Member

achterruitenwisser

wo jul 08, 2009 17:00

Mijn achterruitenwisser ging steeds langzamer heen en weer. Tot het moment dat hij het helemaal niet meer deed.
Ik dacht dat het de ruitenwissermotor was en heb op de sloop een andere gehaald. Gemonteerd en hij doet het nog steeds niet! Ik hoor hem wel "klikken", er staat dus wel stroom op.
Enig idee wat het kan zijn? :?:

Het gaat om een 145 1,4 TS van eind september 1999 (type 2).

Alvast bedankt.

Groeten Jorrit
1e Alfa Romeo 164 2.0 TS
2e Alfa Romeo 155 1.8 TS
3e Alfa Romeo 145 1,4 TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: achterruitenwisser

wo jul 08, 2009 17:14

1o tegen 1 zit het asje vastgeroest in het huis. Voorzichtig demontere, asje afschuren, invetten en weer monteren. :wink:
Niet laten zitten zo anders bestaat de kans dat het motortje doorbrandt. :!:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

AlfaJorrit
Full Member
Full Member

wo jul 08, 2009 22:01

Hey bedankt.
Ik heb het motortje opnieuw gedemonteerd, maar er zit wel beweging in het asje. Het ziet er ook niet verroest uit. Ik heb ook de zekeringen gecontroleerd en de relais, dat lijkt oke.
Ik zal nog de achterstekker doormeten om te kijken of er echt voldoende spanning op komt. Weet jij hier misschien meer over?
Alvast bedankt.
Gr Jorrit.
1e Alfa Romeo 164 2.0 TS
2e Alfa Romeo 155 1.8 TS
3e Alfa Romeo 145 1,4 TS

AlfaTony
Guru
Guru

wo jul 08, 2009 22:11

Probeer het eens zonder dat de wissermotor gemonteerd zit aan de achterklep.
Je hoort m wel klikken (lijkt me toch het relais)
Stekkers loshalen en controleren op corrosie.
Eventueel even blank schuren met schuurpapiertje.
Misschien een massa probleem.

Merk je verschil met of zonder draaiende motor?
Check dit dan ook even.
Meet met draaiende motor je accu op met een multimeter,
geeft deze dan ongeveer 14 Volt aan? (Dynamo)

Succes.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

AlfaJorrit
Full Member
Full Member

wo jul 08, 2009 23:05

Hi bedankt,

Ik heb de stekker gemeten die aan de motor zit. Daar zitten drie draden aan, een groen/witte, een blauw/witte en een zwarte.
Als de motor loopt, en de wisser is ingeschakeld, geeft de groen/witte 0V aan. De blauw/witte 14,4V en de zwarte ook 0V.

Wanneer de motor uit staat en de wisser aan (contact aan), geeft hij de zelfde waarde, alleen de blauw/witte draad geeft 12,3V ipv de 14,4V wanneer de motor aan was.
Ik denk dat de blauw/witte de plus is en ik gok dat de zwarte de massa is en dat de groen/witte de intervalstand is (deze draad zou dan af en toe moeten uitschieten omhoog?)

Toch vreemd dat ik wanneer de motor gemonteerd is ik hem toch hoor klikken.. :roll: Zou ik het dan wel goed gemeten hebben?

Morgen als het licht is wil ik in het relais gaan doormeten.

Als het een massa probleem is, wat ik ook nog goed mogelijk acht, waar zouden de voornaamste punten zitten?

Alvast weer bedankt!

P.S van corrosie is geen sprake, althans niet in het achterklep gedeelte

Grt Jorrit
1e Alfa Romeo 164 2.0 TS
2e Alfa Romeo 155 1.8 TS
3e Alfa Romeo 145 1,4 TS

AlfaTony
Guru
Guru

do jul 09, 2009 12:16

Één ding weet je nu, dat je dynamo goed is.

Je hebt dus 2 wissermotoren die het niet doen?
Uuh, schakelaar aan de stuurkolom misschien.
Kortom alles goed doormeten, dan kom je er vanzelf achter.
Je zit op de goede weg.

Succes.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

AlfaJorrit
Full Member
Full Member

do jul 09, 2009 16:49

Guys! Ik ben helemaal happy! :D

Gisteren ook nog even op het 145 forum gaan zoeken en vond daar ook wat nuttige informatie.

Wat is er gebeurd: Thuis heb ik die motor helemaal uit elkaar gehaald, maar nooit dat witte kapje van de stekker!
Toen ik daar vanochtend mee begon zag ik het volgende:
Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat er een verbinding helemaal aan gort is (onderste verbinding).

Nou is dit de motor van de sloop en heb ik mijn oude motor bij mijn ouders in de vuilnisbak gegooit :oops: . Dus in de auto op naar Voorschoten. Daar meteen de kliko in gedoken, was gelukkig niet opgehaald, en heb de oude motor gevonden [-o<

Afbeelding

Hier ook de stekker losgehaald, en deze zag er als nieuw uit!
Ik merkte dat deze inderdaad was vastgelopoen in het huis (roest), zoals @lfa@lgra al aangaf.
Nou, mijn "sloop"motortje weer in elkaar gezet, maar zou hij het meteen al doen? Vast niet! Toch maar proberen! En..ja... hij doet het weer!
Nu zit alles weer in elkaar en werkt het weer perfect.

Huisje zit goed in de vet en zal niet snel meer vastlopen of verroesten, maar zal hem ook eens zo nu en dan aanzetten om hem in beweging te houden.

Jongens, super bedankt, ik ben weer happy, morgen namelijk APK
1e Alfa Romeo 164 2.0 TS
2e Alfa Romeo 155 1.8 TS
3e Alfa Romeo 145 1,4 TS

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: achterruitenwisser

vr jul 10, 2009 13:34

Afbeelding
:jumping: :jumping: mooi dat het opgelost is! :thumbs: De gekochte motor even reclameren hè, moet gewoon kunnen. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

do sep 03, 2009 15:54

Mijn 156 heeft een vergelijkbaar prbleem, de achterruitenwisser komt een eindje uit de hoek en staat dan stil.
Als ik hem met de hand blijf meehelpen gaat-ie wel verder.
Ik ga ook eens in het contacten printje kijken!

En bij mijn 155 destijds had ik ook problemen met de voorruitenwissers die soms stopten, en ook daar zat het probleem bij de contacten, nl. sleepcontacten die vervuild waren doro vet. Gereinigd en klaar.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 04, 2009 09:27

Bij de 156 sw is het 9 van de 10x het as die vastloopt door roestvorming in de schacht.
Dit is een vrij lange constructie die ook schreeuwt om ellende gezien de afdichting bij de wisserarm.

Door de zware loop kun je inderdaad door handmatige beweging de motor een slag laten maken. Even kruipolie helpt nauwelijks.
Misschien heb jij mazzel en kun je het gedemonteerd behandelen - ik heb er een hard hoofd in dat het " longlasting" zal zijn.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 04, 2009 16:25

Bij de 156 sw is het 9 van de 10x het as die vastloopt door roestvorming in de schacht.
Dit is een vrij lange constructie die ook schreeuwt om ellende gezien de afdichting bij de wisserarm.

Door de zware loop kun je inderdaad door handmatige beweging de motor een slag laten maken. Even kruipolie helpt nauwelijks.
Misschien heb jij mazzel en kun je het gedemonteerd behandelen - ik heb er een hard hoofd in dat het " longlasting" zal zijn.
Als het lukt de as uit het huist te krijgen en je het asje netjes afschuurt zijn er geen problemen meer te verwachten, MITS je de as en het huis daaromheen rijkelijk van waterbestendig vet voorziet. Ik denk zelfs dat dat beter is als een nieuwe motor, omdat die dingen vreselijk schraal ingevet zijn, naast de foute constructie de hoofdoorzaak van deze ellende.
Het asje had gewoon van RVS dienen te zijn, met een O-ringafdichting aan het uiteinde.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 01, 2009 15:26

Mijn 156 heeft een vergelijkbaar prbleem, de achterruitenwisser komt een eindje uit de hoek en staat dan stil.
Als ik hem met de hand blijf meehelpen gaat-ie wel verder.
Ik ga ook eens in het contacten printje kijken!

En bij mijn 155 destijds had ik ook problemen met de voorruitenwissers die soms stopten, en ook daar zat het probleem bij de contacten, nl. sleepcontacten die vervuild waren doro vet. Gereinigd en klaar.
Opgelost! \:D/
Inderdaad zelfde euvel als bij de 155, namelijk dat de sleepring en de contacten helemaal onder het vet zaten.
Motor gedemonteerd, borg- en veerring van de as afgehaald. Gaf geen verbetering.
Witte afdekkapje eraf, vet weghalen. Vervolgens aan de andere zijde het groene kapje demonteren, en het witte blokje eronder eraf schuiven.
Dan de contacten reinigen en weer gelijk buigen, vet rond de sleepring weghalen met keukenpapier.
Witte blokje eropschuiven en motor los aan de stekker laten hangen, even inschakelen. Daarna nogmaals sleeprign reinigen, dit herhalen totdat het schoon blijft.
Daarna alles weer monteren, en voor de zekerheid wat kruipolie in de as gespoten.

Het loopt nu weer als een tierelier. :thumbs:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”