M00rtje

Aircopomppoelie verschillend? ...en ven werkt niet meer :(

za aug 08, 2009 10:49

Beste Alfisten,

onlangs kwam er een steeds duidelijker wordend a-ritmisch, hakkelend, aanlopend geluid bij de motor vandaan, vooral hoorbaar bij stationair toerental na het starten.
Aangezien de airco het nadat het geluid is begonnen niet meer doet, moet het bijna wel de aircopomp zijn, ofwel de magneetkoppeling die in de soep is gelopen, of zoiets (immers de "klik" is er niet meer).

Ik weet dat de koelven moet worden aangesproken bij een hoge motortemperatuur "or" bij genoeg druk in het filterhuis van de airco. Echter beide (waarvan ééntje natuurlijk logisch) werken
niet meer. Het gaat om een Alfa 166 V6, deze heeft slechts 1 ven met 2 standen voor hoge motortemperatuur (stand 1), hoge druk airco (stand 1 bij lage motortemp en stand 2 bij bedrijfstemperatuur) en bij té hoge motortemperatuur (stand 2).

Verder heb ik al een goede 2de hands pomp op de kop getikt, maar deze kwam van een Alfa GTV 2.0 tb (V6 2 liter Turbo) De pomp past qua montage wel, maar de poelie is anders en ze is sowieso breder en 'getrapt'. Iemand enig idee of je
van 2 pompen 1 kan maken...bijvoorbeeld, als het om een kapotte magneetkoppeling gaat, of om verwisselen van de poelie...

Wat de koelingsproblemen betreffen denk ik aan de regelunit van de inspuiting onder het dashboardkastje... ik heb namelijk 1 dag een brandend injector-lampje gehad, dat heb ik normaal nooit. Daarnaast wordt het koelsysteem vanuit hier aangestuurd.

Alvast bedankt voor de reacties :D

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Aircopomppoelie verschillend? ...en ven werkt niet meer

za aug 08, 2009 23:46

Je rept geen woord over de beroemde weerstand achterop jouw radiator die vaker debet is aan het niet aanslaan van de koeffan...
Check die eens...(2 kruiskopschroefjes)

Poulie verwijderen moet geloof ik met een speciale trekker, het voorste deel (ofwel kop van de pomp) kun je wel lossen met een steeksleutel - maar je krijgt er geen boutje uit verwijderd doordat het wiel er nog opzit..
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

M00rtje

Re: RE: Aircopomppoelie verschillend? ...en ven werkt niet m

zo aug 09, 2009 00:45

Je rept geen woord over de beroemde weerstand achterop jouw radiator die vaker debet is aan het niet aanslaan van de koeffan...
Check die eens...(2 kruiskopschroefjes)

Poulie verwijderen moet geloof ik met een speciale trekker, het voorste deel (ofwel kop van de pomp) kun je wel lossen met een steeksleutel - maar je krijgt er geen boutje uit verwijderd doordat het wiel er nog opzit..
...klopt dat ik dat niet heb gezegd, omdat ik dat al als één van de eerste dingen checkte zat dat even niet meer in m'n gedachte....maar die is in takt....overigens heb ik de check gedaan voor noodloop van de koelven, door de stekker uit de
temperatuursensor te trekken. De koelven draait dán dus wél.....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Aircopomppoelie verschillend? ...en ven werkt niet meer

zo aug 09, 2009 09:48

Als het lostrekken van die stekker werkt, werkt je ECU ook. Je ECU is namelijk degene die die noodloop initieert. Je zou dus de sensor voor KVS-temperatuur kunnen verdenken als je zeker weet dat je KVS te warm wordt en je fan toch niet aanslaat.

Die poulies zijn vaak deel van de magneetkoppeling van je aircopomp, dus de kans dat je die kan wisselen is erg klein. Ik vermoed dat je met een nieuwe magneetkoppeling inclusief poulie voor je eigen pomp ook weer verder kan, de pomp+poulie van de V6TB is waarschijnlijk niet nodig, of je moet daar alsnog ook een magneetkoppeling met poulie voor je 166 op zetten.

M00rtje

Re: RE: Aircopomppoelie verschillend? ...en ven werkt niet m

zo aug 09, 2009 14:15

Als het lostrekken van die stekker werkt, werkt je ECU ook. Je ECU is namelijk degene die die noodloop initieert. Je zou dus de sensor voor KVS-temperatuur kunnen verdenken als je zeker weet dat je KVS te warm wordt en je fan toch niet aanslaat.

Die poulies zijn vaak deel van de magneetkoppeling van je aircopomp, dus de kans dat je die kan wisselen is erg klein. Ik vermoed dat je met een nieuwe magneetkoppeling inclusief poulie voor je eigen pomp ook weer verder kan, de pomp+poulie van de V6TB is waarschijnlijk niet nodig, of je moet daar alsnog ook een magneetkoppeling met poulie voor je 166 op zetten.
thanx...het begint er idd erg op te lijken dat de tempsensor het heeft begeven...das altijd beter dan de ECU natuurlijk :D

Wat de aircopomp betreft; enig idee wie de ombouw zou kunnen doen van de GTV-puli naar een 166 V6-puli?
Ik woon in Amsterdam en aangezien ik momenteel ff geen auto heb zou het handig zijn ergens in de buurt.

...als het een revisiebedrijf is gaat het meestal meteen om een complete revisie (ivm garantie e.d.) met de bijbehorende hogere kosten natuurlijk...
Kan misschien beter de GTV-pomp doorverkopen en alsnog een passende 166 V6 pomp kopen...:roll:
Iemand nog interesse in een GTV 2.0 tb aircopomp met ca. 140dkm op de teller? 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”