ik heb eindelijk de 3,7 24V motor in mijn sz en wat gebeurt er nu???
een olieverbruik van 1liter op 100km.
kompressie is op alle cylinders gelijk en 14 bar
de auto rijdt volkomen normaal, heftig
wat zou dat kunnen zijn?
ik dacht aan klepafdichtingsringetje gelost?
Das een serieus probleem zoals je dat beschrijft:
1000km is 2,5 vaatjes ofwel 10 liter olie
conclusie van de garage en van de maker van de motor: RIJDEN MET DAT DING!!
carterventilatie is okay zoals ie is en afwachten tot na het inrijden.
het lijkt alsof de motor met minerale olie al veel minder rookt.
Dus het is toch normaal?
Ok stel het was mijn motor:
1) lekkages controleren want ik heb nog nooit een olieboot gezien die zoveel gebruikt (behalve mijn oude 1300GTj die 30 jaar oud en 200000km had oid) en dan nog was dat minder!
2) carterventilatie controleren op beide banken.
3) Inlaat controleren op olieverbruik
4)bougies bekijken bij verschillende belastingen
5) meten: aantal km rijden en meten hoeveel olie erbij moet (is al gedaan hoop ik?)
zoveel olie dat verbruikt wordt geeft een enorme zooi in de motor (roet kool etc wwat weer extra schade geeft (kool is best hard)
de vervuiling van oliedamp zorgt automatisch voor een te rijk mengsel wat erg slecht is ivm bore-wash
Daarnaast is vervuilingvan je mengsel erg slecht voor de verbranding (detoneren) en voor evt een lambdasonde of wideband die erin zit (als die niet in een motor van 10tallen duizende € zit dan vraag ik me af waar je mee bezig bent..)
laten we wel zijn, als je met zo'n motor voor zo'n prijs zo'n hoog olieverbruik hebt en dan zegt iemand rij maar lkker door... dan zet ik daar wel enige twijfel bij (en zou ik me zwart op wit indekken!!)