Dit is niet zozeer een vraag, alswel een antwoord op een vraag die geregeld terugkomt.
In de polemiek over de katalysator, CO-waarden en dergelijke ben ik vandaag weer wat wijzer geworden met betrekking tot de laatste spelregels. Lijdend voorwerp was mijn '91-er 75 3.5 met U9 op kenteken, maar zonder kat. De spelregels zijn de meest recente revisie van de APK-eisen (mei 2009).
De gemeten CO-waarde was 0,7%. Dat leek in eerste instantie afkeur, want U9 op kenteken en volgens de keurmeester dus maximaal 0,5% CO. Echter, zoals bekend, als de auto van vóór 1993 is hoeft de kat er niet onder, wát er ook op het kenteken staat. Dat was mijn idee. Uiteraard voer voor discussie, dus dit hebben we nog opgezocht in het grote APK-boek en jawel: kat niet nodig. Daarmee leek ik gered, want dan is de toegestane CO-waarde ineens 3,5%. Bij nadere beschouwing kwam er tóch nog een stukje tekst bovendrijven dat e.e.a. verandert. Namelijk: lambdageregelde systemen dienen maximaal 0,5% CO te hebben! Nu heb ik destijds de lambdasensor gewoon laten zitten, want die zit me niet in de weg. Nu is het ineens echter reden tot afkeur! Dit is makkelijk genoeg op te lossen door een blindstop te monteren in plaats van de sensor, want dan is het systeem niet meer lambdageregeld. Dat ga ik dus ook maar doen.
Dus toch een vraag: zijn er kant-en-klare blindstoppen in de handel voor de lambdasensor, of moet ik zelf iets fabrieken?