Hallo,
Opmerkelijk, 16V motor start prima (koud/warm), echter PAS vanaf koelwatertemperatuur van 60 en slechts tot 70 C gaat het toerental stationair sterk varieren(heel soms afslaan), en houdt de auto dan ook af en toe een tweetal seconden in bij accelereren, daarna gaat hij weer prima, in ieder geval zeker boven 2000 toeren. Boven de 70 C loopt hij weer perfect,dan ook geen inhouden meer. Warm, rijdt hij perfect, geen vermogensverlies of inhouden, hetgeen wellicht een aantal zaken zou moeten uitsluiten.
Ervaring:
-Aan uitzeten helpt soms, soms na 10 s. stabiel lopen, weer variatie.
-met gas pulseren helpt soms,dan weer mooi stabiel
-hij doet het niet altijd, ~50%.
-na loshalen en weer vastzetten stelmotor stationair toerental deel op inlaatspruitstuk,loopt hij wel zonder problemen warm, hier echter geen valse lucht! Kan/moet ik dit deel reinigen?
Gecontroleerd:
-nieuw bougies
-valse lucht, remreiniger check
-verdelerkap is verinieuwd
Realiserend dat dit kan liggen aan verschillende Temperatuur & Lambda sensors, LMM, bougiekabels,Bobine vraag ik eerst maar eens of iemand het toevallig ook zo specifiek eens heeft ervaren. Het lijkt erop dat de watertemperatuur van invloed is, b.v dat bij het openen van het grote koelcircuit het probleem begint, en stopt zodra de motor op temperatuur is. Omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid maakt niet uit (droog als nat weer, ietem ervaren).
Er valt dus mee te leven, vervelend is het wel, ik kan hem eventueel stationair wat sneller laten draaien? Maar goed, misschien heeft iemand dit item al eens simpel opgelost,of ervaring met de stelmotor voor het stationair toerental.