Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Demontage T-bar 105

za jul 04, 2009 10:43

Vandaag wil ik graag de diabolorubbers vervangen en vulringen monteren op de T-bar.

Ik heb wel wat gezocht op het forum en er zijn wel wat scenario's mogelijk.

Het volgende heb ik bedacht (niet opt forum gevonden)

Hitteschild middendemper verwijderen (easy)
T-bar aan de carrosserie loshalen...(easy....als t loskomt)
Bevestiging op achteras los halen en t bar naar beneden kanteren zodat de bevestiging op de achteras eruit gelicht kan worden naar de zijkant toe.

Is dit mogelijk? Haal ik dan iets los waar gevaarlijke spanning op staat?

Wie helpt? :lol:
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Demontage T-bar 105

za jul 04, 2009 13:32

anyone?

ik krijg de bevestiging op de achteras niet eens los :?
splitpen eruit lukt nog maar de moer zit muurvast :oops:
Kan er ook niet echt bij moet ik zeggen zo op de bok.

nog tips?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Demontage T-bar 105

za jul 04, 2009 16:00

de boel even laten weken in de WD40 maar geen effect.....er zit geen beweging in.

Naar buiten kijkende vanuit de garage knapte er iets.....

splitpen terug van de bok af en rijden 8)

genieten 8)



woensdag ga ik ff met de buurman (monteur) mee om m op de brug te demonteren :wink:
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

rafael
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

RE: Demontage T-bar 105

za jul 04, 2009 18:08

Als je de T bar verwijderd, dan heeft de achteras geen zijdelingse sterkte meer. Het is dus belangrijk dat de auto op bokken staat.

Sukses woensdag

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Demontage T-bar 105

za jul 04, 2009 22:08

Plaats de bokken iets voor het scharnierpunt in je langsdragers. Het hitteschild hoef je trouwens echt niet los te halen.
Voor de rest is er niets mis met jouw methode. Bij het uerugplaatsen is het wel lastig om de bouten weer voor het gat te krijgen, maar met behulp van een lange kruiskopschroevendraaier welke je als tijdelijke "bout" kunt gaan gebruiken moet het lukken.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2283
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Demontage T-bar 105

wo jul 08, 2009 20:33

vanavond de diabolo's en vulringen op de T-bar gemonteerd.

Op de brug was het binnen een uurtje gepiept.
werkvolgorde:

Op de brug opbokken (geintegreerd in deze brug)
T-bar op achteras loshalen.
Hitteschildje tbv middendemper verwijderen.
T-bar aan carrosserie aan beide zijden los.
en te Tbar naar beneden kantelen zodat de T-bar zijdelings uit het oog op de achteras kan worden geschoven.

Bij mij ging dit zonder demontage van de uitlaat (middenpijp ipv middendemper)

Diabolo's vervangen (de oude waren zo slap als elastiek) ging natuurlijk zonder moeite. Aangezien de koppelingen op de T-bar aan carroseriezijde geen speling hadden, heb ik de vulringen doorgesneden om de Tbar gedaan en met superkit weer vastgemaakt.

deze werkvolgorde werkt beter dan wat anderen hebben voorgesteld: achteras loshalen van draagarmen etc....


het resultaat: GEWELDIG
Wiebelen deed de kont niet maar rollen des te meer. Nu is de berlina superstrak te sturen en is de rechtuitstabiliteit ongekend goed. (dikkere stabi hoeft niet meer)
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Algemene Technische vragen”