Jeronimo233

Alfa 146 stationair probleem

di jul 07, 2009 00:10

Hallo allemaal !

Ik heb begin April een Alfa 146 twin spark 1.6 bouwjaar 2000 gekocht. Mijn eerste auto'tje dus zo trots als een pauw en gelijk verliefd op het merk Alfa.

Echter nu heb ik sinds een tijdje een probleem met het stationairlopen...
Eerst schommelde het toerental tussen de 500 en de 1500. Na wat speurwerk op onder andere dit forum tot de conclusie gekomen dat het niet waarschijnlijk is dat het aan de Lambdasonde ligt, Immers als ik mijn gaspedaal indrukt houd op bijvoorbeeld 2000 toeren dan blijft hij daar ook en zie of hoor ik geen schommelingen.
Omdat ik toch bij de dealer was voor het vervangen van de distributieriem heb ik het probleem even aangekaart en de voorlopige conclusie is dat mijn stationair regelaar defect zou zijn. het kon niet direct kwaad volgens de monteur maar reparatie van deze regelaar zou zeker 300 euri gaan kosten.
Nou reed ik vandeweek door de wasstraat en sindsdien is het probleem veranderd. Nu maakt de motor hoge toeren, om en nabij de 2000. Een beetje hetzelfde als je automatische choke; Als je dan het gaspedaal even "aantikt" dan zakt ie weer naar normaal, maar niet altijd !! Tijdens het rijden in de stad natuurlijk een heel vervelend geluid als ie zoveel toeren maakt.

Nou heb ik ook op dit forum gelezen dat sommmige vervuilde stekkertjes de oorzaak kunnen zijn van mijn probleem.

Wat denken jullie waar het probleem ligt ? Ik ben een complete leek op autogebied aangezien ik nog maar 3 maanden mn rijbewijs heb. ben altijd bang dat de garage (dealer) mij een oor aannaait en mij een nieuwe regeleaar aansmeert terwijl het schoonmaken van een stekkertje voldoende was bijvoorbeeld...

Weet iemand een eerlijke garage die bij voorkeur gespecialiseerd is in Alfa's omstreken Den Haag of Almere toevallig ?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Groeten :

Jeroen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 146 stationair probleem

di jul 07, 2009 07:45

Het probleem kan bij allerlei dingen zitten die je al hebt opgenoemd. De prijzen die je noemt zijn niet geheel ongebruikelijk bij dealers, maar het kan een stukje goedkoper als je zelf handig bent of bij de juiste specialist langs gaat. Met wat 2ehands onderdelen of gewoon een keertje goed schoonmaken zijn veel problemen weer voor jaren opgelost. Dat het goedkoop op te lossen is, kan natuurlijk niemand garanderen op basis van een posting op een forum, maar wat jij omschrijft is meestal voor niet al te veel geld op te lossen.

Waar woon je precies? Dan kan een forummer in de buurt je misschien helpen, of kunnen we je een specialist bij jou in de buurt aanraden die z'n uren niet met een vork schrijft.

Zowel de problemen met slechte kontakten als een hangende stationairregeling zijn met wat remmenreiniger en WD40 vaak al op te lossen, een klusje van nog geen uur bij elkaar. Uitlezen van je ECU kunnen ook tientallen mensen hier op het forum. Je zult dan met wat geluk in ieder geval wat meer info hebben over de oorzaak.

Jeronimo233

RE: Alfa 146 stationair probleem

di jul 07, 2009 09:19

Hey bedankt voor je reply.

Ja daar was inderdaad al bang voor dat het vanalles kon zijn. Mijn hoop is dat het inderdaad met een beetje WD40 op te lossen is. Heb alleen te weinig verstand van auto's om zelf te gaan zitten rommelen inderdaad.
Zou heel mooi zijn als iemand er samen met mij naar zou willen kijken. Hoeft niet gratis natuurlijk

Ik woon zelf in Voorburg maar ben ook erg vaak in Almere

Alvast bedankt

Groeten : Jeroen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 146 stationair probleem

di jul 07, 2009 13:19

Hey bedankt voor je reply.

Ja daar was inderdaad al bang voor dat het vanalles kon zijn. Mijn hoop is dat het inderdaad met een beetje WD40 op te lossen is. Heb alleen te weinig verstand van auto's om zelf te gaan zitten rommelen inderdaad.
Zou heel mooi zijn als iemand er samen met mij naar zou willen kijken. Hoeft niet gratis natuurlijk

Ik woon zelf in Voorburg maar ben ook erg vaak in Almere

Alvast bedankt

Groeten : Jeroen
Ik ben 's avonds nogal eens in Amsterdam zuid-west te vinden in m'n sleutelloods, dat is "aan de route" vanuit Almere naar Voorburg voor jou. PB maar als je een keertje langs wilt rijden. :)

Jeronimo233

RE: Alfa 146 stationair probleem

di jul 07, 2009 23:26

Ja das goed man, zal ik doen !

bedankt voor het aanbod :)

arjan900

RE: Alfa 146 stationair probleem

ma nov 02, 2009 23:09

Hoi,

Ik heb een tijd geleden hetzelfde probleem gehad met min 146. Er is meerdere keren de lambda sode vervangen omdat deze vol roet zat.
Dit was de oorzaak niet. De oorzaak was een elektronisch/mechanisch onderdeel welke de benzine toevoer regelde (rechtsboven onder de motorkap). Ik geloof van het merk Bosch. Deze was stroef geworden en bleef hangen. Sinds dat deze vervangen is loopt hij al jaren stationair goed en nooit meer de lambda sonde vervangen.
Let erop dat als de benzine regelaar vervangen wordt...dat misschien de lambda sonde al verroet is en dus beide tegelijk vervangen moeten worden.

Groetjes Arjan.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 146 stationair probleem

di nov 03, 2009 07:34

Hoi,

Ik heb een tijd geleden hetzelfde probleem gehad met min 146. Er is meerdere keren de lambda sode vervangen omdat deze vol roet zat.
Dit was de oorzaak niet. De oorzaak was een elektronisch/mechanisch onderdeel welke de benzine toevoer regelde (rechtsboven onder de motorkap). Ik geloof van het merk Bosch. Deze was stroef geworden en bleef hangen. Sinds dat deze vervangen is loopt hij al jaren stationair goed en nooit meer de lambda sonde vervangen.
Let erop dat als de benzine regelaar vervangen wordt...dat misschien de lambda sonde al verroet is en dus beide tegelijk vervangen moeten worden.

Groetjes Arjan.
Bijna alles wat met de injectie en ontsteking te maken heeft is van Bosch, dus helaas komen we daar niet verder mee. Waarschijnlijk was het toch je gasklep of de stationairregelaar, zoals die hier al is besproken. Een lambda hoeft niet altijd vervangen als ie volgeroet is, als het niet al te erg is ontkolen ze vaak vanzelf, soms helpt even de brander er op (na uitbouwen) ook wel. Op zich zijn nieuwe niet zo duur als je weet waar ze te kopen voor een normale prijs, dus is vervangen ook een optie.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Alfa 146 stationair probleem

di nov 03, 2009 09:48

Whizz - reset de waarde maar eens van de stationair actuator. Komt vaker voor bij 1600 van dat bouwjaar...
Systeem leert zichzelf dan in (niet direct) Sensorfout zal niet snel sprake van zijn..
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 146 stationair probleem

di nov 03, 2009 16:32

Dat is alleen voor de Motronic M1.5.5. De oudere met M2.10.4 hoeft de klep niet van worden ingeleerd. Als die klep telkens opnieuw ingeleerd moet worden zal de sensor wel versleten/stuk zijn, of de bekabeling er naar toe.

Terug naar “Algemene Technische vragen”