patje33
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: za aug 19, 2006 16:52

koni rood

ma jun 22, 2009 22:23

wat is het verschil tussen gewoon koni rood en koni geel voor de 33?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: koni rood

di jun 23, 2009 12:15

rood monteer je en is een goede vervanger voor de standaard sb, geel stel je af en monteer je maar kan je ook later bijstellen (alleen in demping)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: koni rood

di jun 23, 2009 14:59

ik dacht dat je rood ook kunt bijstellen?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2231
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: koni rood

di jun 23, 2009 15:05

Google en gij zult vinden:
KONI Rood: standaard demper voor verbeterde wegligging met instelbare demping.
KONI Geel: sportdemper voor sportief gebruik met instelbare demping.
Niet dat dat zo veel meer zegt... :wink:
Geloof dat de rode alleen vóór montage in te stellen zijn, de gele "continu".
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: koni rood

di jun 23, 2009 15:48

euh ja, sorry...
rood is nog in te stellen voor montage (maar eerlijk gezegt hoe en wat precies weet ik niet omdat ik alleen gele in mijn handen heb gehad...)
mijn broer hefet wel een keer rood gehad op zijn 33 en dat was toch niet al te best :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: koni rood

di jun 23, 2009 15:56

Een standaard Koni (rood) is een heel goed dempertje. Voordeel is idd de nastelbaarheid. (Uitgaande slag) nadaal tov geel is dat je voor het nastellen het dempertje vaak (deels) dient te demonteren.
Geel is ook wat stugger, maar voor normaal gebuik is Rood echt zat voldoende.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: koni rood

di jun 23, 2009 16:10

Klopt, de rode en zwarte (classic) moet je los van de auto hebben om te kunnen verstellen. Helemaal indrukken tot hij in de verstelmogelijkheid valt, en dan links/rechtsom draaien om de demperconstante te veranderen. Gele zit een draaiknop bovenop om te verstellen, dit kan je dus verstellen met de demper onder de auto. Het zijn in sommige/veel gevallen eigenlijk dezelfde dempers met een andere instelling.....ssssst niet verder vertellen. Je stelt hiermee trouwens alleen de rebound of de uitgaande slag af, de ingaande demping is een (zo goed als) vaste waarde.
p.s. het worden waarschijnlijk wel collectors-items die koni's als ik zo nu en dan de krant lees:D
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: koni rood

di jun 23, 2009 16:22

Klopt, de rode en zwarte (classic) moet je los van de auto hebben om te kunnen verstellen. Helemaal indrukken tot hij in de verstelmogelijkheid valt, en dan links/rechtsom draaien om de demperconstante te veranderen. Gele zit een draaiknop bovenop om te verstellen, dit kan je dus verstellen met de demper onder de auto.
Hmm zal bij een 33 dan wel zo zijn...... bij een transaxle (75, etc.) werkt de verstelling van roord en geel hetzelfde. En je hoeft maar 1 kant los te halen om deze in te kunnen drukken en dus te kunnen in/ nastellen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: koni rood

di jun 23, 2009 16:28

Klopt, de rode en zwarte (classic) moet je los van de auto hebben om te kunnen verstellen. Helemaal indrukken tot hij in de verstelmogelijkheid valt, en dan links/rechtsom draaien om de demperconstante te veranderen. Gele zit een draaiknop bovenop om te verstellen, dit kan je dus verstellen met de demper onder de auto.
Hmm zal bij een 33 dan wel zo zijn...... bij een transaxle (75, etc.) werkt de verstelling van roord en geel hetzelfde. En je hoeft maar 1 kant los te halen om deze in te kunnen drukken en dus te kunnen in/ nastellen. :wink:
bij een 33 op koni geel zit op de as waarop de moeren zitten een inbus waaraan je kan draaien (dan draai je dus de as)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: koni rood

di jun 23, 2009 16:49

Ja je hebt gelijk, het verschilt wel per demper, maar hij moet minimaal aan 1 zeide los gehaald zijn om hem in te kunnen drukken, en normaal gesproken hoeft dat bij de gele niet en zit er op een gele een draaiknop. Dat het bij sommige anders is zal waarschijnlijk wat te maken hebben met de ruimte,inbouwmogelijkheid van de demper enz....?? Vandaar waarschijnlijk de inbus ipv een knop o.i.d.
Wat bij de ene verdraait is niet de as, maar een dunner asje wat in de dikke as zit. Onderaan dit asje zit een haakje in een stelmoer geklemd, wat in principe hetzelfde doet als de verstelmogelijkheid met de stelmoer onderin de demper, namenlijk de bypassklep welke veerbediend is strakker aan te spannen, waardoor er meer kracht nodig is om de olie door de bypassklep te persen.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: koni rood

di jun 23, 2009 16:56

En vergeet het aanslagrubber er niet uit te drukken, anders werkt de verstelling echt niet. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

patje33
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: za aug 19, 2006 16:52

RE: koni rood

wo jun 24, 2009 16:20

oke en wat is het verschil tussen geel en rood?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: koni rood

wo jun 24, 2009 16:53

Dat staat er al... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

patje33
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: za aug 19, 2006 16:52

RE: koni rood

wo jun 24, 2009 21:29

je hebt gelijk sorry :oops:

Terug naar “Algemene Technische vragen”