HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

slechte koude start alfa147 2.0 TS

vr jun 19, 2009 14:46

Mijn 147 2 liter uit 2001 met 80.000 km, start, als ie een tijdje (na ongeveer een uur of langer)gestaan heeft, erg slecht.

Er zit een lpg installatie in, maar ook voor die tijd was het al niet super.
Loopt verder goed op benzine en gas.
Schakelt ook rap genoeg over op LPG
Bougies zijn nieuw dus daar ligt het niet aan.
Accu is goed.

Het duurt gewoon nogal lang voordat ie aanslaat en soms slaat ie dan meteen weer af.

Iemand een idee waar te zoeken?
Laatst gewijzigd door HAAK28 op za jun 20, 2009 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: slechte koude start alfa147 2.0 TS

vr jun 19, 2009 15:00

Lekkende gasinjectoren is wel een voor de hand liggende oorzaak. De andere mogelijkheid die ik zo kan verzinnen is een defecte temperatuursensor van de koelvloeistoftemperatuur voor de ECU.

Andretti Molletti

Re: RE: slechte koude start alfa147 2.0 TS

vr jun 19, 2009 15:04

defecte temperatuursensor van de koelvloeistoftemperatuur voor de ECU.
Lijkt aannemelijk maar meestal (zeg de laatste 10 jaar) zit daar wel een leuk noodprogrammaatje achter zodat i het wel doet.Alleen bij een te koude waarde die nog aannemelijk is, dus de zensor geeft -20 door terwijl het 15 is... kan het starten een probleem zijn... als i eenmaal loopt heeft de ecu het snel door en gaat over op een noodprogramma dat zo goed is dat je het niet meer merkt.... dus sensor meten met Ohmmeter of met Tester...

Ik merk met "onze " les 156 dat de LMM ook de oorzaak kan zijn van te rijk starten en daarna wel weer goed lopen...

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 19, 2009 15:20

Lekkende gasinjectoren is wel een voor de hand liggende oorzaak. De andere mogelijkheid die ik zo kan verzinnen is een defecte temperatuursensor van de koelvloeistoftemperatuur voor de ECU.
wat bedoel je met lekkende injectoren?

Dat ze ook aan staan bij het rijden op benzine, of dat ze niet goed in het spruitstuk zitten en er valse lucht bij komt?

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 19, 2009 15:29

defecte temperatuursensor van de koelvloeistoftemperatuur voor de ECU.
Lijkt aannemelijk maar meestal (zeg de laatste 10 jaar) zit daar wel een leuk noodprogrammaatje achter zodat i het wel doet.Alleen bij een te koude waarde die nog aannemelijk is, dus de zensor geeft -20 door terwijl het 15 is... kan het starten een probleem zijn... als i eenmaal loopt heeft de ecu het snel door en gaat over op een noodprogramma dat zo goed is dat je het niet meer merkt.... dus sensor meten met Ohmmeter of met Tester...

Ik merk met "onze " les 156 dat de LMM ook de oorzaak kan zijn van te rijk starten en daarna wel weer goed lopen...
tja, dan moet ik alleen nog even weten wat de weerstand moet zijn van de temperatuursensor en de lmm...

zou dit trouwens niet naar voren moeten komen als je de auto uitleest?

temperatuurmeter doet trouwens nooit gek, staat strak op 90 graden, maar als die door de sensor aangestuurd wordt, zegt dat ook niets natuurlijk, en de thermostaat is die mechanisch of elektronisch, als die mechanisch is, zou je dan toch een afwijking op het klokje moeten zien?

Het is trouwens alleen tijdens de start, direct er na, gaat ie keurig stationair lopen.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

za jun 20, 2009 10:13

Zou wel slechts zijn als bij mij die injectoren nu al lekken, zit er net 15.000 km in, en had er bovendien al voor de gasinbouw wat last van, het wordt alleen steeds erger.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

za jun 20, 2009 12:58

Uit een andere post:
Inderdaad dat doet ie
minder starten ff bokkeren en dan is het ok
rij nu een week op benz start is beter maar niet 100 % optimaal dus ik ga eerst de rubberringen vervangen op advies van Dre

grt rogeralfa
Heel mooi omschreven, dat is precies wat ik ook heb! Ben benieuwd...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 20, 2009 14:11

Met uitlezen zou je een helemaal falende sensor voor je KVS moeten terugzien in de opgeslange foutcodes. In dat geval zal de ECU ook het noodprogrammaatje aanspreken waar Dre het over heeft. Je kan met uitlezen ook prima zien wat de ECU denkt dat de temperatuur van de KVS op dat moment is. Vergelijk dat met de temperatuur die je dashboard aangeeft (die gebruikt een andere sensor namelijk) en je weet of je een te grote afwijking hebt. 10 graden veschil is niet zo spannend, maar als het duidelijk meer is, zou ik de sensor eens vervangen.

Zoals Dre al zegt, ook de LMM kan de oorzaak zijn. In de LMM wordt ook de temperatuur van de aangezogen lucht gemeten en als er een grote afwijking is in die meting, of de LMM zelf geeft te weinig aan, zal je een verkeerd mengsel krijgen. Een LMM die afwijkt zal niet snel een foutcode in het geheugen van de ECU opleveren, je gaat uiteindelijk wel de codes 1172 of 1173 tegenkomen op het moment dat je LMM veel afwijkt, maar die code kan door veel meer dingen veroorzaakt worden. De eenvoudigste methode is toch om de LMM om te ruilen met een exemplaar wat zeker weten goed is en dan te kijken of je problemen verholpen zijn en er geen storingen meer in de ECU voor komen.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jun 28, 2009 16:43

IK heb de werstand van de lambda sensoren eens gemeten, zitten op 10-11 ohm, waar alfa opgeeft, dat die 3,5-4,5 ohm zou moeten zijn. Kan dit invloed hebben?

Als het goed is niet lijkt mij, er zijn voor het starten nog geen uitlaatgassen....

Ik ga zsm de kvs sensor controleren.

Ik heb hem gisteravond trouwens op benzine weggezet, kijken of ie nu beter start, dan zou het zomaar toch de lpg kunnen zijn....

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 28, 2009 20:32

Wel een paar dagen op benzine blijven rijden
de druk moet eerst uit je gasinjektoren

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 29, 2009 01:35

En nu ik door de bocht.....Controleer eens de druk op injectorrail als de auto tijdje stil heeft gestaan. Zit een dop op de zijkant van de rail die de injectoren voedt
Dit omdat het net na de start plaatsvindt en er gerede kans bestaat op een niet afsluitende of goed afsluitende injector
Let wel: benzineinjector

Ruik je ook (kortstondig) een brandstofwalm na het starten?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 29, 2009 11:07

En nu ik door de bocht.....Controleer eens de druk op injectorrail als de auto tijdje stil heeft gestaan. Zit een dop op de zijkant van de rail die de injectoren voedt
Dit omdat het net na de start plaatsvindt en er gerede kans bestaat op een niet afsluitende of goed afsluitende injector
Let wel: benzineinjector

Ruik je ook (kortstondig) een brandstofwalm na het starten?
Hoe controleer ik die druk dan, dop er af trekken? Hoeveel druk staat daar op?
Ik had zelf ook al een beetje aan de benzine injectoren gedacht, omdat het starten vóór de gasinbouw ook al wat moeilijk ging af en toe, maar het wordt steeds slechter nu, ik moet echt doorstarten...

Maar als ie eenmaal loopt, dan loopt ie goed, en is er niets aan de hand...

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jun 29, 2009 17:28

Die benzine lucht ruik ik dus wel weer !!! de ene keer erger dan de andere keer

nog geen tijd gehad om de gasinjektoren te controleren helaas

GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 29, 2009 18:01

Die benzine lucht ruik ik dus wel weer !!! de ene keer erger dan de andere keer

nog geen tijd gehad om de gasinjektoren te controleren helaas

Ik heb even achter de auto geroken na het starten en idd een benzine lucht, terwijl als ie normaal start, dan ruik je geen benzine.

Hij lijkt ook beter te starten, als ik eerst even de benzinepomp laat lopen(duurt wel lang....)

Ik heb de KVS sensor ook getest, geeft 86 graden aan als de meter op 90 staat, lijkt me niet spannend dus.

En verder ook geen fouten in de kompjoeter...

Misschien een potje injectorcleaner door de benzine gooien, of is dat een slecht idee? Doen ze bij Jelle Talsma wel altijd weet ik, vooral als je op lpg rijdt.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 30, 2009 00:45

Je verraadt het zelf al...

Benzinepomp draait lang voordat de druk hem weer laat afslaan...Galerij drukloos. Dus lekkende injector(en)
Daar helpt een potje cleaner niets aan. Deze gebruik je voor reiniging.
Je kunt jouw injectoren losschroeven en afleveren bij de betere BOSCH dealer die behalve reiniging ook het sproeibeeld controleert en de verdere werking.
Kost ongeveer 25 pst., daar heb je dan ook wat voor terug.

Of: volgens mij heeft Moletti nog wat gereinigde injectoren op stock en te koop?

Vervangen dus: die symptomen heb ik al meer dan eens gezien en verholpen. Zelfs na start even bokkig lopen totdat de benzine die in de ruimte gelopen was - ontbrandde.

LPG injectoren staan los van dit verhaal want koude start. (of zelfs: start)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”