Stefan Elshout
Full Member
Full Member

alfa 33 imola velgen

do jun 18, 2009 22:57

Beste mensen,
Ik heb ondertussen een 33, het is zeker geen plaatje, maar ook weer geen gedrocht. Het enige wat de auto echt lelijk maakt zijn de velgen. Het zijn de originele imola velgen (volgens mij speedline) aluminiumkleur met zwarte rondjes. Nu is deze auto van mijn moeder geweest, maar ik heb er zo ongeveer complete wereldreizen mee gemaakt, en wil hem toch respectvol in ere (en origineel!) terug zien te brengen naar wat betere staat. (als soort bedankje dat de auto altijd zo'n fijne reisgenoot was/is) :thumbs:
Het probleem van de velgen is dus dat de blanke lak in stukken eraf is gesprongen. Nu wil ik graag weten wat de beste manier is om deze weer netjes te krijgen. Zou ik ze opnieuw af moeten draaien, en in de blanke lak zetten of is er een eenvoudigere methode. Schuren en polijsten vind ik weer wat te bling bling voor deze (naar mijn idee lelijk model) velgen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: alfa 33 imola velgen

do jun 18, 2009 23:07

Stralen en poedercoaten?

Of is dat juist de pest voor je velgen?
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 18, 2009 23:16

zelf doen:

in de afbijt zetten, afspoelen, oppoetsen en blanke lak eroverheen...

(of toch maar een setje ronals eronder doen :wink: heb nog een setje liggen met nagenoeg nieuwe banden)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

do jun 18, 2009 23:33

Ja stralen en poedercoaten is een optie, alleen wil ik ze echt als origineel maken, dus aluminium met blanke lak. En ik weet het, een set ronals zou inderdaad mooier zijn.... Maarja het is net een vrouw, je moet er maar genoegen mee nemen hoe ze zijn en met wat er op en aan zit, en er het beste van maken :D En lelijke rijden soms beter dan mooie, dat zie je toch niet vanaf de buitenkant :lol:
Maar alle oude blanke lak eraf halen, tot aan waterproof schuren en dan blanke lak spuiten is misschien wel een optie, dan zijn ze toch geen hoogglans maar zien ze er wel netjes uit.... en misschien houd de blanke lak dan ook i.p.v op glad aluminium

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 19, 2009 01:04

Je hebt het zelf al aardig bedacht. :thumbs:
Je kan ze ook 'polijsten' met minder fijn schuurpapier. Bij voorkeur op een 'poets'machine, waarbij het wiel draait en je het schuurpapier tegeaandrukt... dan krijg je tenminste een mooi patroon. :wink:
(is elshout je naam of je woonplaats?)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

vr jun 19, 2009 07:39

O ja, dat is inderdaad een goed idee. Dan gebruik ik de auto zelf als draaibank. Dan eerst de ergste oxidatie en zooi eraf schuren, wielen er weer onder, auto opkrikken, wielen laten draaien en aan de auto naschuren met draaiende wielen (voor het patroon). Ik heb ook wel een draaibank, maar de velgen zijn wat te groot om die daar op in te spannen, die is meer voor wat kleinere asjes te draaien, dus dit is wel een idee, Toppie!
Laatst gewijzigd door Stefan Elshout op zo jun 28, 2009 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Tonio
Guru
Guru

Re: alfa 33 imola velgen

vr jun 19, 2009 08:05

Nu wil ik graag weten wat de beste manier is om deze weer netjes te krijgen. Zou ik ze opnieuw af moeten draaien, en in de blanke lak zetten of is er een eenvoudigere methode. Schuren en polijsten vind ik weer wat te bling bling voor deze (naar mijn idee lelijk model) velgen.
Het eenvoudigst is een setje andere velgen zoeken. Of een "gevraagd"-advertentie plaatsen met een goede foto erbij. Veel mensen hebben deze velgen verwijderd om een mooier model of een grotere maat te monteren. Best kans dat je ze kunt vinden. En voor een zacht prijsje, want voor zulke velgen in 13" loopt het niet storm.

Hier een setje te koop: http://link.marktplaats.nl/254656539 (maar geen idee wat de vraagprijs is)
.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 19, 2009 12:23

Deze dan, ben je helemaal het mannetje.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Tonio
Guru
Guru

vr jun 19, 2009 19:38

Dat is hetzelfde setje. Loopt het toch nog storm als je op alle advertenties reageert :wink:

.

Suzanne
Member
Member
Contacteer: Website

vr jun 19, 2009 21:55

Zou haar maar gewoon een ander setje velgen geven. Mooie Ronals ofzo.

Lijkt me een stuk gemakkelijker dan zelf aan het schuren en spuiten te gaan.
Worden ze in de regel vaak niet veel mooier van, zelf spuiten.
Er staan wel een paar leuke setjes te koop op forum/mp.
Afbeelding
75 1.8 carbs 1ste serie
33 type 1 1.5 enkele carb berlina ex- service auto
GTV 6 3.0 V6 24v race klaar
164 3.0 V6 24v op gas

SCARBnr. 5920

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: alfa 33 imola velgen

vr jun 19, 2009 23:23

[-X Met het juiste advies en de juiste uitvoering/ inzet worden ze wel mooi hoor!
Twede hands velgen zijn meestal ook niet zo heel mooi meer.... en last but not least: de topic starter geeft zelf aan, dat ie JUIST de originele velgen wilt. :wink:

Verder heb je natuurlijk wel gelijk, dat (15") ronals heel mooi zijn! :thumbs:

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr jun 19, 2009 23:43

[-X Met het juiste advies en de juiste uitvoering/ inzet worden ze wel mooi hoor!:
Klopt!
Afbeelding
:thumbs:
It's not easy, being green (kermit)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 19, 2009 23:53

Klopt!

:thumbs:
Jaaaaaaaa, en de dopjes zijn eindelijk ( :oops: :oops: ) ook klaar. :wink:

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

za jun 20, 2009 09:00

bedankt voor alle reacties!
Ik ga eerst kijken of ik ze met schuren (poetsen) blanke lak misschien weer netjes kan krijgen, En als dat echt niks wordt heb ik hier anders nog 2K lak voor de velgen, welke ik ooit voor de velgen van mijn Fulvia gebruikt heb, of kan ik dan inderdaad nog een mooie set kopen.
Zoals ik al zei, de ronals zijn mooie velgen, veel mooier als de originele. De reden dat ik toch de originele wil houden is dat ik er bij mijn Lancia Fulvia wel achter gekomen ben dat alles wat er origineel op een auto zit, er met een reden op zit. Ik heb aan die auto een hoop veranderd, maar ben uiteindelijk altijd weer op het origineel terug gekomen omdat dat gewoon het fijnste reed. Als er dus 13inch velgen met 165 banden op zitten, hebben een groep van de aller beste ingenieurs ter wereld weken en maanden zitten nadenken,berekenen,testen, nog meer testen, aanpassen, weer testen om tot een velg en ophanging met een bepaalde geometrie te komen, waar dus die velg bij past. Wanneer je er dan 16inch velgen opzet, is het zondermeer mooier, maar door de diameter, breedte, et-waarde enz enz help je heel de geometie om zeep omdat ze gewoon niet zijn wat ze horen te zijn. Opzich ook wel logisch, deze gasten maken al sinds mensenheugenis de best sturende auto's ter wereld, ik heb dus ook niet het idee dat ik meer van wegligging weet dan heel de engineersafdeling van Alfa Romeo bij elkaar, dus laat ik het liever zo. Ik heb zo'n idee dat 90% het er niet mee eens is, maar dat is dus de reden dat ik de originele velgen wil houden.
p.s. of is de 33 trouwens origineel met ronals geleverd? Ik verwarde ronals met borbet.

Terug naar “Algemene Technische vragen”