MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van dia

zo jun 07, 2009 20:47

gegroet

net een uurtje onder de bertone gelegen met als resultaat:

- carr. op bokken zetten. ZONDER PROBLEMEN
- krik onder t diff. FLUITJE VAN EEN CENT
- splitpen en moer van diabolo rubber loshalen. EENVOUDIG
- onderste moeren schokdempers loshalen en schokdempers 'omhoogdrukken' (zijn dus los van de draagarm). OOK ZONDER GROTE PROBLEMEN
- krik laten zakken: as hangt nu in de vangbanden. DE ZWAARTEKRACHT HELPT
- dan met een voet de as opzij drukken zodat deze uit het oog van de T-bar komt. MET GEEN MOGELIJKHEID MEER DAN DRIE CENTIMETER!!
- rubbers vervangen en het zaakje weer monteren. HELAAS
- moer diabolorubbers pas vastzetten als de auto weer op de wieletjes staat.ZOVER ZIJN WE NIET GEKOMEN

ik denkt dat door de voorste rubbers van de langsarmen onvoldoende speling zijdelings bestaat. het postieve is dat deze rubbers waarschijnlijk nog voldoende stevig zijn!

verder raakt de aandrijfas nog niet de tunnel.

eventueel ook nog de stabilisator stang loshalen?

nog andere ideeen voordat ik de boel er onderuit sloop?
Ik krijg de indruk dat je de draagarmen niet los hebt gehaald tov de achteras. Check dit even, want 'even' de as op zij drukken als de draagarmen nog vast zitten krijg ik niet voorelkaar.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Stuurwiel
Member
Member

RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo

zo jun 07, 2009 22:58

gegroet

loshalen van de langsarmen stond niet in het rijtje!. ik ben er nu wel achter dat, zonder deze armen los te halen, het niet gaat werken.

eerst maar over nadenken of ik dan niet alle rubbers vervang, nu ik toch bezig ben.

alhoewel, mijn onderrug begon toch weer heftig te protesteren. kijken of ik morgen nog uit bed kom.

bedankt voor de ideeen tot nu toe.
2000GTV '75 Giulia 2000 '74

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di jun 09, 2009 09:35

En toch...werkt het zonder loshalen van de draagarmen.. Meer Brinta eten!
Nee, serieus: ik ben verrast dat het niet gelukt is. Ik heb het laatst nog gedaan (bij een exemplaar zonder achterstabi weliswaar, maar dat zal niet veel schelen).
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

di jun 09, 2009 13:08

gegroet

loshalen van de langsarmen stond niet in het rijtje!. ik ben er nu wel achter dat, zonder deze armen los te halen, het niet gaat werken.
eerst maar over nadenken of ik dan niet alle rubbers vervang, nu ik toch bezig ben.
alhoewel, mijn onderrug begon toch weer heftig te protesteren. kijken of ik morgen nog uit bed kom.
bedankt voor de ideeen tot nu toe.
Dat was ook het rijtje opgegeven door Wilbert. In mijn bericht stond de werkwijze van Barend,(105 Workshop).
Wielen er af (wagen staat dus omhoog). Achterveren, dempers + draagarmen los van de achteras. De as hangt in de vangbanden. Haal de cardanas flens los van de achteras, deze kun je makkelijk aan de T-bar ophangen tijdelijk. Vervolgens kun je de bout van de diabolo loshalen en kun je de as precies genoeg naar rechts bewegen. De boel blijft in de vangbanden hangen dus niet veel kracht nodig. Op een brug duurt het een uurtje als alles gangbaar is.
Succes,
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Stuurwiel
Member
Member

di jun 09, 2009 14:11

gegroet

bedankt voor de adviezen. helaas ben ik weer volledig door mijn rug gegaan en ben zwaar aan de pijnstillers.

zal nog wel de nodige maanden duren, vrees ik.

Stuurwiel
Member
Member

wo jun 24, 2009 20:30

gegroet

ook nog de armen losgehaald. daarna met weinig moeite maar met veel pijn (rug!) de diabolo's vervangen. de testrit was een ontluistering. geen noemenswaardig verschil gemerkt. toch maar de schokdempers vervangen?

nu eerst concentreren op mijn giulia. de radiateur demonteren en vervangen.

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo jun 24, 2009 20:50

gegroet

ook nog de armen losgehaald. daarna met weinig moeite maar met veel pijn (rug!) de diabolo's vervangen. de testrit was een ontluistering. geen noemenswaardig verschil gemerkt. toch maar de schokdempers vervangen?

nu eerst concentreren op mijn giulia. de radiateur demonteren en vervangen.
Heb je het diabolo rubber heel stevig vastgedraait, dat moet namelijk anders heb je nog steeds teveel beweging in de achteras.
Er kan ook nog speling zitten in de tbar aan de kant van het chassis daar zit soms wat extra speling.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Terug naar “Algemene Technische vragen”