pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

drijfstanglagers na kromme kleppen?

za mei 23, 2009 20:43

wie weet nu echt hoe dat zit?

motorenrevisie zegt dat de drijfstanglagers niks lijden van kromme kleppen,zelfs 16 stuks!

toch kom ik het regelmatig tegen dat men zegt dat na een gerepareerde kop er na zo een 2000km lagerschade komt...

waarom pas na 2000km en is het nu wel of niet zo?

graag antwoord van de echte specialist!!

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

za mei 23, 2009 21:56

Nou, ik ben geen echte specialist maar ik waag een gok. :wink:
Mij liijkt dat je na zo´n klap wel degelijk een ram op je lagers hebt gehad.
Ik zou het risico niet nemen en ze vernieuwen.
Je bent nu toch bezig en de kop ligt er al af..
De carterpan eronderuit en je drijfstangen zijn er zo uit..

Maar wat is wijsheid..

Dit is mijn mening maar ik ben wel geen specialist.. :wink:
Wel loopt mijn tsblokkie nog heel lekker en die heb ik ook helemaal zelf gebouwd
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 921
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

za mei 23, 2009 22:00

Ik deel deze mening, geen risico.
-164 Aut. 3.0 12v

Andretti Molletti

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

za mei 23, 2009 22:18

Niet zozeer de lagers, maar de drijfstangen zelf en de pistonpen/zuiger krijgen een opdonder.
Als je door de giga klap bij de lagers de oliefilm wegspettert dan krijg je echt prezies bovenin een plekje.. kan dat kwaad? Nee niet echt.
Meestal is het al een blok met de nodige kmters en dus al wet meer lagerspreling en dan komt die klap harder aan vanwege meer speling, makkelijker oliefilm weg.
maar goed wat ik al eerder zei: je drijfstang en je pistonpen moet je nameten. Daarnaast is het ook zo dat je kleppen op de zuigers slaan en die zijn van giet aluminium wat ook niet supersterk onbreekbaar is.
Lagers vervangen is makkelijk geroepen en kan nooit kwaad, maar of dat zin heeft als het echt een klapper was? Ik denk het niet.
Mijn ervaring is overigens dat de drijfstanglagers wel heel blijven na dit soort schades (en niet vervangen).

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

za mei 23, 2009 22:25

Oefff... [-o< ...ik zat toch in de goede richting.
Inderdaad ..hoe hard is die klap geweesd... :roll:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

Re: RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

za mei 23, 2009 22:32

Niet zozeer de lagers, maar de drijfstangen zelf en de pistonpen/zuiger krijgen een opdonder.
Als je door de giga klap bij de lagers de oliefilm wegspettert dan krijg je echt prezies bovenin een plekje.. kan dat kwaad? Nee niet echt.
Meestal is het al een blok met de nodige kmters en dus al wet meer lagerspreling en dan komt die klap harder aan vanwege meer speling, makkelijker oliefilm weg.
maar goed wat ik al eerder zei: je drijfstang en je pistonpen moet je nameten. Daarnaast is het ook zo dat je kleppen op de zuigers slaan en die zijn van giet aluminium wat ook niet supersterk onbreekbaar is.
Lagers vervangen is makkelijk geroepen en kan nooit kwaad, maar of dat zin heeft als het echt een klapper was? Ik denk het niet.
Mijn ervaring is overigens dat de drijfstanglagers wel heel blijven na dit soort schades (en niet vervangen).
volgens de man van de motorenrevisie zijn de kleppen dusdanig peperkoek dat de klap meevalt ,tevens is het zo dat als de zuiger de klep net aanraakt ,de zuiger nog verder omhoog moet hetgeen de klap vermindert...en dat de klep onder een hoek boven de zuiger staat.
hij vertelde me dat alleen als er een keer met te weinig olie is gereden dat je lager problemen kunt hebben...mijn blok draaide 130000km voordat de riem eraf liep...resultaat ,16kleppen krom...allemaal dus... :lol:

voor mij is het toch vrij moeilijk te overzien wat er allemaal bij komt kijken,en ik lees regelmatig andere inzichten ...vandaar deze vraag...

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

za mei 23, 2009 22:49

Bij een 16V altijd de drijfstanglagers vervangen na dit soort schade.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

zo mei 24, 2009 10:34

Vraag het LENZ eens, die kan verhalen vertellen waarom je het wel moet doen, in ieder geval bij de 16V TS blokken. Misschien dat het bij een boel andere motoren meevalt, maar de hoeveelheid van deze blokken die in de soep loopt op de big-ends na een distributieschade is vrij groot, behalve bij degene waar de schaaltjes wel zijn vervangen. Bij deze blokken zijn de big-ends sowieso al een zwak punt, dus elke overbelasting die ze krijgen kan al voldoende zijn.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

zo mei 24, 2009 13:52

wat maakt 16v ts lagers anders dan bijvoorbeeld van een 12v 3.0v6???

materiaalsoort?
breedte van de lagerschalen?


waarom verschil??

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

zo mei 24, 2009 14:14

De lagerschalen zijn het probleem niet - de kruk en zijn manier van smering op dat punt WEL! (hiermee bedoel ik dat bijvoorbeeld de TS 8v op dit punt een ander karakter heeft)

Kruk is zwaar gezegd nogal teer op dat punt. Dus inderdaad materiaalsoort is hier debet aan.
Zo zijn bijvoorbeeld de 16v boxerblokken die op dat punt ook weinig kunnen hebben.

Om op jouw verhaal terug te komen. Als jij toch bezig bent met investering in dit motortje en je wilt de auto ook nog even houden: Ga dan ook maar even door met de pan eronderuit te halen en bekijk de astappen goed. Nieuwe schalen erin en met meer gerustheid sturen dadelijk.
Alle kleppen waren krom dus is het flink misgegaan. Ik weet niet hoe de zuigers van boven eruit zien?


O ja - het vergelijk met 3.0v6 vind ik hier mank gaan omdat het 2 verschillende motoren zijn qua opzet. dus dat is appels en peren.
Het vergelijk met ts 8v is misschien dan meer aansluitend.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

zo mei 24, 2009 22:40

zuigers hebben ook weinig geleden hoor...je kunt het wel zien maar niet schrikbarend...

drijfstang is toch drijfstang? of het nu een v6 is of een 4 cyl zou toch niks uit moeten maken ?

toch lastig te begrijpen...

heb een keer een drijfstang lager gezien toen er waterslag was,had ook totaal geen enkele schade terwijl de drijfstang dwars door het blok naar buiten hing...

toch wel gek allemaal...maar wel leuk punt om even bij stil te staan :-k

Andretti Molletti

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

zo mei 24, 2009 22:54

Ovaliteit van een lager kun je ook niet zien...
Drijfstang is niet drijfstang... vanwaar dan de dure carillo drijfstangen? Nou die zijn kwalitatief vele malen beter dan standaard...
Optisch is er eigenlijk niets te beoordelen aan normaal uitziende materialen/onderdelen.

Ook een leuke opmerking: stel de motor maakt 160 pk dan blijft i nog best heel... dan heeft elk lager 40 pk te verwerken en dus ook elk drijfstanglager...
Een 4 pk motor krijgt de kleppen ook krom dus er kan geen lagerschade en of drijfstangschade zijn :-k

:wink:

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

ma mei 25, 2009 21:05

en de sfeerplaatjes...AfbeeldingAfbeelding

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

ma mei 25, 2009 21:05

Afbeelding

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: drijfstanglagers na kromme kleppen?

ma mei 25, 2009 21:09

en gereviseerdAfbeelding let op de kromme kleppen...op de kop staan ze :shock:

Terug naar “Algemene Technische vragen”