thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Vervangen oliekering stuurhuis Giulia Super

ma mei 11, 2009 16:20

Hallo,

Nadat het stuurhuis van mijn Super (type met een klein ovaal plaatje bovenop het bovendeksel) een tijdje een beetje olie lekte (en ik steeds braaf bijvulde) wordt het nu langzaam meer en moet er aktie ondernomen worden.
Wat is de makkelijkste manier om de oliekering aan de onderkant van het stuurhuis te vervangen?
Gaat dit door het stuurhuis in de auto te laten zitten en de pitmanarm ervan af te halen aan de onderkant (trekker?) en dan de kering eruit te trekken en te vervangen. Of moet het stuurhuis eruit?

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Stef33
Guru
Guru

RE: Vervangen oliekering stuurhuis Giulia Super

do mei 14, 2009 09:09

Geen antwoorden? Jammer.
Ik vrees dat ik bij mijn bertone ook in de niet te verre toekomst de keerring van het stuurhuis moet vervangen. Antwoord voor een Supertje zou mij denk ik ook een eind op weg helpen?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member

do mei 14, 2009 09:21

Hoi Thom,

Die pitmanarm zit meestal muurvast. Je ontkomt er dan niet aan om het stuurhuis uit te bouwen...

Let op: en zijn 2 varianten Burman stuurhuizen: aan de onderkant afgedicht met een o-ring of afgedicht met een keerring.
Die laatste kun je van buitenaf vervangen.

Bij de o-ring variant moet je het huis 'zerlegen' om de o-ring fatsoenlijk te kunnen vervangen.

Je kunt ook voor het lapmiddel gaan: het huis vullen met super dikke olie of vet.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Vervangen oliekering stuurhuis Giulia Super

vr mei 15, 2009 08:48

Hoi Thom,

Die pitmanarm zit meestal muurvast. Je ontkomt er dan niet aan om het stuurhuis uit te bouwen...

Let op: en zijn 2 varianten Burman stuurhuizen: aan de onderkant afgedicht met een o-ring of afgedicht met een keerring.
Die laatste kun je van buitenaf vervangen.

Bij de o-ring variant moet je het huis 'zerlegen' om de o-ring fatsoenlijk te kunnen vervangen.

Je kunt ook voor het lapmiddel gaan: het huis vullen met super dikke olie of vet.
Als je over een hele goede trekker beschikt valt het te broberen. Simpel gaat het niet, maar het is de moeite waard toch ee4n poging te ondernemen. Het is mij ooit gelukt met een trekker van facom, die nogal nooie slanke bekken heeft die goed grip kunnen krijgen op de rand van de arm.
NOOIT gaat stoken oid.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

don515jz
Full Member
Full Member

do jun 18, 2009 13:20

Ik heb hetzelfde probleem met mijn stuurhuis en omdat de versnellingsbak er toch onderuit was heb ik me tussendoor even op het stuurhuis gestort.
Op het werk een paar plaatjes laten snijden en een trekker gemaakt. Hij pas goed, alleen kon ik onvoldoende kracht zetten, dus bij Pa een trekker
geleend en de pitmanarm kwam vrij eenvoudig los. De arm kan je dan laten zakken en rust dan op de onderste draagarm van de wielophanging.
Als een wiel verdraait, dan kan je alles laten zakken en zie je de as en afdichting.
Afbeelding

Alleen kwam er geen oliekeerring te voorschijn. Ik heb dus het oude type met O-ring afdichting.
En om die te vervangen moet de as uit het stuurhuis worden genomen

Afbeelding

Omdat het toch al laat was geworden heb ik toen alles maar schoon gemaakt om de volgende dag een plan op te maken.
De volgende dag lag er dus weer olie onder het stuurhuis, maar nu kon ik goed zien waar het lek was en dat was niet langs de as maar langs het voorste deksel van het stuurhuis.
Omdat alle kogels loskomen wanneer je dat deksel losmaakt heb ik dat maar laten zitten en alles maar weer terug geplaatst, op moment gezet en klaar.
Ik blijf voorlopig wel olie bijvullen, ik leg een vel karton onder de auto om alles op te vangen. Wanneer de motor er uit moet (ik hoop voorlopig nog lang niet) dan neem ik het stuurhuis meteen mee.

Ter informatie, op het AlfaBB staat een uitgebreide beschrijving hoe de keerring vervangen kan worden alleen vind ik dat hij wel erg demonteert.

Don

Terug naar “Algemene Technische vragen”