Markus45

Tikkende motor '85 Spider inj. ff meedenken?

do apr 16, 2009 20:34

Beste mede alfisten,

Gaarne jullie ideeen..

Van mijn amerikaanse 2.0 inj. spider is het gas blijven hangen, met als gevolg krukaspoellie in stukken, ven en slangen kapot en tot overmaat van ramp kromme kleppen.
Ik heb een Alfa 90 kop eveneens een injectie op het onderblok gemonteerd. Hoewel de timing goed is, zit er een stevige tik in.
Ik heb het blok uit elkaar gehaald en alles ziet er netjes uit. Echter van 1 drijfstang zijn de lagerschalen niet echt fris meer. Ofschoon ik me niet kan voorstellen dat dit voor zo'n tik kan zorgen.

De toestand van de pistonpennen lijkt oke. Ik moet ze nog droog bekijken (met olie lijkt er geen ruimte op te zitten).

Het 90 blok waar ik de kop af heb gehaald heeft iets hogere zuigers (met vierkante bovenkant) terwijl de zuigers van het spiderblok rond zijn van boven en een mm lager zijn?.
Heeft iemand enig idee hoe e.e.a. het beste aan te pakken? Kan het aan de vorm van de zuigers liggen? Kan er een drijfstang opgerekt zijn?


Graag maak ik gebruik van jullie ervaring in deze!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Tikkende motor '85 Spider inj. ff meedenken?

do apr 16, 2009 21:52

Even voor de juiste beeldvorming:
Je hebt bij de 'nieuwe' kop ook goed gekeken naar de nokkenassen en klepbekers?
En heel belangrijk: de lagerkapjes behoren uiteraard bij de kop, maar de nokkenassen ook! D.w.z. als je niet de nokkenassen van de 90 hebt gebruikt, dan zou het zomaar kunnen, dat de timing niet juist is. Het komt namelijk voor, dat de merktekens op lagerkappen op een andere plek staan.....
M.a.w.: als je de nokkenassen van jouw spider hergebruikt hebt in de 90 kop, kijk dan even of de merktekens op de oude kop overeenkomen met de nieuwe kop. Zoniet, dan is het misschien nu al te laat. :?

hevige tik bij vrijloop komt zelden vanaf de lagers.

Oh en het meest simpele hebben we toch ook even gechecked? => geen lekke aansluiting spruitstuk/ kop?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Markus45

RE: Tikkende motor '85 Spider inj. ff meedenken?

do apr 16, 2009 22:07

Dank voor je reactie! Ik kan er zelf weinig van maken!
Ik heb inderdaad in eerste instantie de nokkenassen van de Spider gebruikt. Evenals het inlaatspruitstuk met alles van de Spider.
Omdat de boel tikte en ik de ruimte op het tandwiel van de re nokkenas verdacht, heb ik de assen van de 90 gebruikt. Het resultaat was echter hetzelfde getik. Ik overweeg nu nieuwe drijfstanglagers en het vervangen van de kromme kleppen van de originele kop. Ik vraag me ehter af of bij kromme kleppen de zittingen beschadigd kunnen zijn.

Wat denk jij? Geld speelt immers wel een rol!

Groet,

Mark

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Tikkende motor '85 Spider inj. ff meedenken?

do apr 16, 2009 22:16

Vergelijk eerst maar eens de merktekens op de lagerkappen. Stel nu (geen idee, maar zou zomaar kunnen) dat die niet identiek zijn...... brrr....

Daarna filosoferen we verder. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”