Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

verschil in hardheden bilstein veren (b14 schroefset)?

ma apr 13, 2009 22:24

Een vraag;
Ik ben bezig het Bilstein B14 schroefset wat ik 2ehands gekocht heb laatst te monteren onder de 156 v6.
Het set kocht ik van iemand die het nw kocht een 3 jaar terug voor onder zn 1.8 TS.

Heb vandaag de voorpoten geplaatst en daarnet even proefgereden: Tot mijn teleurstelling duikt ie toch nog aardig (volgens verkoper zou ie nu kneiterhard moeten zijn en t doorslaan op drempels zou volledig weg moeten zijn...NOT :evil: )

Dus de vraag:bestaan er voor deze schroefset verschillende 'veerhardheden'?Maw heb ik nu 4-cilinder veren eronder zitten qua veerkarakteristiek?

Note: t kreng staat nu wel op zn laagst. 8)

Afbeelding

Grtz,fRank

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: verschil in hardheden bilstein veren (b14 schroefset)?

ma apr 13, 2009 22:29

Da's serieus laag. :shock: Kom je daar nog mee den hof af? :wink:

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: verschil in hardheden bilstein veren (b14 schroefset)?

ma apr 13, 2009 22:38

Nét...
De 'homebrewoliekoelerleidingbeschermplaat' klappert tegen t grind... :oops:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: verschil in hardheden bilstein veren (b14 schroefset)?

ma apr 13, 2009 22:48

v6 is beduidend zwaarder in de neus als een 1800tje... meestal hebben de zwaarder gemotoriseerde uitvoeringen ook zwaardere veren. Voor de 155 weet ik zeker dat er verschil in zit en ik ga er vanuit dat dat voor de 156 ook zo is.. :(

Bel anders eens met Henk Thuis van Intrax, die kan je wel een goede tip aan de hand doen als het over onderstellen gaat... 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: verschil in hardheden bilstein veren (b14 schroefset)?

ma apr 13, 2009 22:59

Weet ik Remco, maar als ik op de bilsteinsite kijk zie ik voor de 156 slechts 1 artikelnummer voor de B14 set.... :idea:
Dus is er mi maar 1 uitvoering voor de 156 leverbaar?

Heb dit draadje ook op t 156 forum lopen btw, daar wordt geadviseerd ff te kijken naar de data op de spiralen.
Gaan we morgen ff doen.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: verschil in hardheden bilstein veren (b14 schroefset)?

di apr 14, 2009 01:22

Zijn de dempers van die set nog instelbaar? Bij mijn 156 (wel een 2.0TS) is het doorslaan volledig over met alleen B6 dempers en de standaard veren.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: verschil in hardheden bilstein veren (b14 schroefset)?

do apr 16, 2009 00:09

Na wat overleg op t 156 forum met de ondersteltechneuten daar blijkt dat Remco t hoogstwaarschijnlijk bij te rechte eind heeft;Als je een B14 schroefset besteld vragen ze wel degelijk of t voor een 4 danwel 6 cilinder moet wezen..Vreemd dat dit dan niet met een apart artikelnummer vermeld wordt maar vooruit.... :? Maw ik heb dus 4-cilinder veren eronder momenteel... :(

Heb de optie op een set 70 kg Intrax voorveren van een 156 forummer, wellicht dat dat de oplossing wordt.

Gisteren trouwens de veervoorspanning vóór nog redelijk wat verhoogd ( neus is plm 1 cm uit zn veren gekomen tov de situatie op de foto) en het raken van de banden in de wielkuipen is grotendeels weg.Ook de achterpoten zitten er nu onder wat echt een hele verbetering is; iets meer dreunen op korte knikken in het asfalt maar doorslaan of nadeinen, no way! (zelfs niet met pakweg 20 kg testgewicht achterin) 8)

Wordt vervolgd.

Grtz,fRank

Terug naar “Algemene Technische vragen”