Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

"smeren" van KM en Tourenteller kabel Giulia Super

do apr 09, 2009 11:48

Hoi,

De KM en tourenteller kabel van mijn Super maken beide wat geluid tijdens het rijden en de tellernaalden trillen lichtjes. Ik heb het idee dat beide kabels droog lopen en eigenlijk gesmeerd moeten worden.
Ooit ergens gelezen dat je dit nooit met olie maar met vet moet doen maar;

Welk Vet?
Wat is de beste methode?

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: "smeren" van KM en Tourenteller kabel Giulia S

do apr 09, 2009 11:50

Thom,

ik denk dat dit eerder aan de "routing' van de kabels ligt... te krappe bochten etc.

Als je gaat smeren, gewoon met multi-purpose vet.

Olie is idd uit den boze.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: "smeren" van KM en Tourenteller kabel Giulia S

do apr 09, 2009 11:59

Wit spuitvet. Zo uit de spuitbus of dat witte ver wat ook wel voor racefietsen gebruikt wordt. Beide tasten geen rubber en geen kunststof aan.
Peter vertelde eerder dat je juist een klein dotje vet in de achterzijde van de teller zelf moet doen. Kennelijk zit daar ook een smeerprobleempje.
Hoor graag even hoe het afloopt. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: "smeren" van KM en Tourenteller kabel Giulia S

do apr 09, 2009 12:12

Hoi,

Routing van de kabels is niet verandert de afgelopen 4 jaar, maar het geluid en het trillen is er pas sinds ik de dame uit de winterslaap wakker gekust heb..

Ik rij vanmiddag wel langs de fietsenmaker en hou jullie op de hoogte.

Thom

ps: en alvast bedankt voor de snelle reakties.
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: "smeren" van KM en Tourenteller kabel Giulia S

do apr 09, 2009 12:22

Pas bij mijn Bert ook dit probleem opgelost.
Vorige zomer nieuwe km kabel gestoken en nu trillen en tikken.

Oplossing:
De schroef aansluiting en begin van de kabel op de teller volgespoten met remmenvet (had ik toevallig en is niet agressief)
En tevens de route aangepast. Eerste paar cm achter de teller recht en dan de bocht naar beneden.

Resultaat:
Nog nooit zo'n rustige stille teller gehad.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: "smeren" van KM en Tourenteller kabel Giul

do apr 09, 2009 13:08

Routing van de kabels is niet verandert de afgelopen 4 jaar, maar het geluid en het trillen is er pas sinds ik de dame uit de winterslaap wakker gekust heb..
Gebeurt wel vaker hoor... De Berlina was stil... en sinds ie weer rijdt ook weer herrie maken... toch is er op zich niks veranderd.. een beetje morrelen aan de kabel en je krijgt hem meestal wel weer stil... komt echt vrij nauw...

Als je echt het idee hebt dat ie droogloopt, proberen de binnenkabel eruit te halen... die goed schoonmaken met remmenreiniger... en meteen goed controlleren op slijtage / gebroken vezels... (voel je snel genoeg als je hem door je vuist laat glijden... AUW!).

Je kunt ook nog remmenreiniger door de binnenkabel spuiten... wel allemaal goed laten drogen...

Het liefste de binnenkabel met de hand invetten... HEEL spaarzaam! Het heeft maar heel weinig nodig... en overschotten worden door de pompbeweging van de binnen- tov de buitenkabel richting je teller gestuwd en doen daar meer schade dan je lief is... dat is ook de reden waarom olie uit den boze is...

Zou zeker niet zo maar gaan spuiten met het idee "baat het niet, dan schaadt het ook niet".
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”