Bullettooth
Full Member
Full Member

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

vr mar 06, 2009 13:45

[/quote]

Nee, je had dempers die door koni gemaakt zijn en die geel van kleur zijn. Deze dempers hebben niet de zelfde karakteristiek als de dempers die door koni zelf als "koni geel" voor de 155 verkocht worden. De dempers die FK bij koni bestelt zijn stugger dan degene die koni zelf verkoopt voor de 155. Niet alle hondjes heten Fikkie. Lees de website en folders en dergelijke van FK er maar eens zorgvuldig op na. Anders, probeer eens om je dempers achter te verwisselen met standaard koni geel, dat past gewoon. Ik kan je verzekeren dat koni geel achter en de rest FK een stuk meer onderstuur geeft en eerder doorslaat dan als je de achterdempers ook van FK pakt.[/quote]

aa

Bullettooth
Full Member
Full Member

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

vr mar 06, 2009 13:49

3 observaties:

- omdat ze uit de koni fabriek komen en geel geverfd zijn, zou je gaan denken dat de dempers van FK dezelfde dempingskarakteristiek hebben als "koni geel". Dat is niet zo, ze zijn veel stugger.
- FK is uiteindelijk een duitse variant op "Autostyle". Het is aardig, maar vergelijk het niet met topmerken in vering en wielophanging. zie ook http://www.fk-automotive.de/
- FK sets zijn gemaakt voor auto's met standaard ARBs, die veren zijn vast veel stugger omdat de ARBs minder meehelpen in de bocht.
De FK set zijn in 2 varianten te krijgen, idd 'eigen merk' dempers en Koni geel, deze laaste set had ik!
Nee, je had dempers die door koni gemaakt zijn en die geel van kleur zijn. Deze dempers hebben niet de zelfde karakteristiek als de dempers die door koni zelf als "koni geel" voor de 155 verkocht worden. De dempers die FK bij koni bestelt zijn stugger dan degene die koni zelf verkoopt voor de 155. Niet alle hondjes heten Fikkie. Lees de website en folders en dergelijke van FK er maar eens zorgvuldig op na. Anders, probeer eens om je dempers achter te verwisselen met standaard koni geel, dat past gewoon. Ik kan je verzekeren dat koni geel achter en de rest FK een stuk meer onderstuur geeft en eerder doorslaat dan als je de achterdempers ook van FK pakt.

Dat die dempers misschien verschillend zijn kan ik niet bevestigen nog ontkenen. Wat ik wel weet is dat het probleem niet de achterkant is maar de voorkant! Tevens is het niet eens in de vorm van onderstuur, want dat ding ging als over rails!!!!
Niet onderstuurd en zeker ook niet tail happy, zoals sommigen van ons wellicht d8en ivm de dikke stabi 8er.

Probleem zat um in het feit dat de voorkant, enerzijds 'onconfortabel' hard aanvoelde, terwijl aan de andere kant deze met regelmaat 'op elkaar klapte', of te wel te zacht was . Later ben ik me gaan realiseren waardoor dit kwam, toen ben ik ook meer gaan nadenken voor 'set-ups' in algemeen.
Nu is het punt bereikt waarop ik alle input gebruik om enerzijds op basis van theorie en anderzijds op basis van ervaring (mij zelf) en input andere, mijn referentiekader te vergroten, ten einde doelgerichter de juiste dingen te proberen.

Bullettooth
Full Member
Full Member

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

ma mar 09, 2009 16:29

Na telefonisch overleg met een 2 tal mensen kwam ik tot de conclusie dat in ieder geval een grotere stijfheid van de vooras belangrijk is i.v.m. het grote gewicht van de v6.
De waarden en de balans van de waarden werd door beide heren onafhankelijk hetzelfde genoemd. Al moet ik wel zeggen dat ze 10 a 20 N/mm harder zouden zijn gegaan, maar dit is mij hard zat voor een daily driver.

Nu ben ik enerzijds van de wijs gebracht door de waarde die Alfa standaard en wat reguliere, verlagingssets (niet schroefsets) respecteren in combinatie met het feit dat de achterschokdemper 'foutief' zijn geleverd. Deze hadden te weinig demping.

Nadat ik de schroefset had gemonteerd en de achterkant (dus gevoelsmatig de hele auto) als een wipkip reageerde heb ik van rondom de 60N/mm veren vervangen met 40N/mm, dit was beter. Echter toen kwam ik tot de conclusie dat de achterdempers niet een beetje, maar veeeeeeeeel te weinig demping meebrachten.

AST heeft deze meteen aangepast en heb ik weer een ritje gemaakt, hierop volgde de conclusie dat ik voor weer naar 60N/mm moest. (ik heb me te snel van de wijs laten brengen door de originele waarde i.c.m. de slappe dempers.)

Na het monteren van de 60N/mm en het nog iets straffer zetten van de demping op de achteras had ik rust in de V6.
De tractie bij zowel remmen als accelereren ook op slechtere wegen was zoals het hoort, geen stuiterbak meer.
Wel staan de achter dempers helemaal dicht, dus ga ik ze nog straffer laten zetten, de uiterste stand nu moet de midden stand worden. (van de 14 klikken, zijn de onderste 7 niet te gebruiken, auto wordt een wipkip)
Nu de auto laten uitlijnen en op mijn gemak de set echt leren kennen en wellicht in de toekomst nog fine tunen.

Aernoudt, Hilbert THX

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma mar 09, 2009 17:42

Goed om te horen dat het nu de goede kant op gaat ! Hoop dat je veel plezier krijgt met (incl de straks wederom aangepaste achterdempers) de schroefset onder de 155, want daar gaat het tenslotte om :thumbs:
(bovendien is die van jou ook nog eens in een zeer fraaie staat van onderhoud (en minimaal aantal kilometers !))
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

di apr 07, 2009 06:47

Ik vermoed dat mijn D2 set onder de Q4 ook perfect is voor de 155V6.
Past 1:1 en de achterveren zijn te licht voor de Q4 omdat ze in taiwan een 155V6 hebben gepakt voor het meetwerk.

Hoogte, camber en hardheid instelbaar voor. Hardheid instelbaar achter.

Alleen zijn er daar maar 13 van wereldwijd.

Maar voor 625 euro was het een koopje.

Terug naar “Algemene Technische vragen”