3 observaties:
- omdat ze uit de koni fabriek komen en geel geverfd zijn, zou je gaan denken dat de dempers van FK dezelfde dempingskarakteristiek hebben als "koni geel". Dat is niet zo, ze zijn veel stugger.
- FK is uiteindelijk een duitse variant op "Autostyle". Het is aardig, maar vergelijk het niet met topmerken in vering en wielophanging. zie ook
http://www.fk-automotive.de/
- FK sets zijn gemaakt voor auto's met standaard ARBs, die veren zijn vast veel stugger omdat de ARBs minder meehelpen in de bocht.
De FK set zijn in 2 varianten te krijgen, idd 'eigen merk' dempers en Koni geel, deze laaste set had ik!
Nee, je had dempers die door koni gemaakt zijn en die geel van kleur zijn. Deze dempers hebben
niet de zelfde karakteristiek als de dempers die door koni zelf als "koni geel" voor de 155 verkocht worden. De dempers die FK bij koni bestelt zijn stugger dan degene die koni zelf verkoopt voor de 155. Niet alle hondjes heten Fikkie. Lees de website en folders en dergelijke van FK er maar eens zorgvuldig op na. Anders, probeer eens om je dempers achter te verwisselen met standaard koni geel, dat past gewoon. Ik kan je verzekeren dat koni geel achter en de rest FK een stuk meer onderstuur geeft en eerder doorslaat dan als je de achterdempers ook van FK pakt.
Dat die dempers misschien verschillend zijn kan ik niet bevestigen nog ontkenen. Wat ik wel weet is dat het probleem niet de achterkant is maar de voorkant! Tevens is het niet eens in de vorm van onderstuur, want dat ding ging als over rails!!!!
Niet onderstuurd en zeker ook niet tail happy, zoals sommigen van ons wellicht d8en ivm de dikke stabi 8er.
Probleem zat um in het feit dat de voorkant, enerzijds 'onconfortabel' hard aanvoelde, terwijl aan de andere kant deze met regelmaat 'op elkaar klapte', of te wel te zacht was . Later ben ik me gaan realiseren waardoor dit kwam, toen ben ik ook meer gaan nadenken voor 'set-ups' in algemeen.
Nu is het punt bereikt waarop ik alle input gebruik om enerzijds op basis van theorie en anderzijds op basis van ervaring (mij zelf) en input andere, mijn referentiekader te vergroten, ten einde doelgerichter de juiste dingen te proberen.