Joop Stok
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo okt 10, 2007 18:53
Locatie: Oisterwijk

Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

wo apr 01, 2009 09:59

Beste Alfisten wie heeft ervaring met het volgende :

Door een "vastloper" van de zuiger in de 4e cilinder heb ik het blok ( 145.000 km gelopen veelal op gas bij een vorige eigenaar ) gedemonteerd.
Slijtage op alle delen ondanks de kilometers nihil tot niets!! Auto is carrosserie technisch perfekt aldus wil ik de auto dan ook niet weg doen.

Plan is alle 4 de cilinders op te boren/honen naar 84 mm ( 2 liter maatvoering ) 4 nieuwe zuigers te kopen en de zaak de af te monteren.
In weze dus een 2.0 liter maar dan met de injectie van een 1.8ie. low budget
Geen Twin Spark maar dan ook véél minder kosten, geen andere "loom" ,computer ombouw etc.

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes, Joop Stok

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

wo apr 01, 2009 10:00

Ben (gelukkig!) geen techneut maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat het wel gaat helpen als je wat meer details over de auto / het torretje geeft... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5637
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

wo apr 01, 2009 10:34

ik weet niet of de wanddikte van de bussen voldoende is hiervoor, sterker nog ik betwijfel het. En in de 2e plaats, als het al zou lukken.. dan klopt door de fors grotere cylinderinhoud het programma van de computer niet meer, lijkt mij. Tevens vraag ik mij af hoe het zit met de aansluiting van kop en koppakking. je gaat de boring met 3 mm vergroting, dus de wanddikte van d ebussen neemt af met 1,5 mm. Is heel erg veel (daar waar opboren van een 2000 met 1 mm al als de grens wordt gezien..)

Je weet zeker dat de vastloper alleen zuiger en busschade gegeven heeft, en geen lager/drijfstang schade??

Als verder alles goed is zou ik gaan voor of een set standaard zuigers/bussen of gewoon 1 goede zoeken ter vervanging van de kapotte.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

wo apr 01, 2009 16:30

Buiten de bovengenoemde twijfels... Is een setje 2 liter bussen niet ong. even duur als een set bussen opboren en honen???
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

wo apr 01, 2009 17:47

neem dan een alfetta 2 liter blok en bouw de injectie over (is eerder gedaan en staat ook ergens onder projecten) dat is dan goedkoper met een beter resultaat.
Nokkenstokken van een 1.8ie zijn tammer dan die van een 2.0 alfetta carbs...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Joop Stok
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo okt 10, 2007 18:53
Locatie: Oisterwijk

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

do apr 02, 2009 09:59

Duidelijk jongens.

Gelukkig is de drijfstang ( plus lager ) niet beschadigd en zijn er alleen sporen te vinden op de cilinderbus.
Aldus ga ik voor een eenvoudige en goedkope oplossing. Honen en toch maar vier nieuwe overmaatse zuigers.
Bedankt,

Groetjes, Joop Stok

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

do apr 02, 2009 12:28

Honen en nieuwe zuigers? Lijkt me dat je dan net zo goed een hele nieuwe set bussen en zuigers kunt bestellen.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

do apr 02, 2009 12:35

De 6C 1750 heeft toch geen natte bussen?

Heb nog wel een setje zuigers en drijfstangen liggen.... 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

do apr 02, 2009 13:24

gaat om een 75 jongens, even bij alle berichten gekeken van de topicstarter :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

vr apr 03, 2009 10:00

bij de 8v ts-en zijn de kop en injectie en computer van de 1800 en 2000 het zelfde altans van de 155 weet ik dat wel....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Algemene Technische vragen”