Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Een 33 boxerkop vlakken of niet?

wo jun 08, 2005 13:19

Het is al eens eerder aan de orde geweest, maar ik krijg vanuit verschillende hoeken verschillende verhalen over het wel of niet vlakken van de koppen van een 33 (16v).

Ik zou de koppen van mijn 16v lichtjes willen laten vlakken om een iets hogere compressie te krijgen, maar is dit verstandig? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? Wie heeft dit al gedaan?
En bij het vlakken, moeten de koppen of moet het onderblok gevlakt worden, en waarom?

En zegt Alfa Romeo hier zelf iets over?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Rees Cees

RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

wo jun 08, 2005 15:49

oh Sergio wat heb ik je eens verteld over het vlakken :?:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 475
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

wo jun 08, 2005 15:59

Afbeelding Dat is een duidelijk antwoord !!

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

wo jun 08, 2005 16:19

ik weet wat jij gezegd hebt maar wilde geen namen noemen... ;) Jij vlakt de kop nooit.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

wo jun 08, 2005 16:58

.....en nu 'met redenen omkleed' :?:

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

wo jun 08, 2005 17:34

oh Sergio wat heb ik je eens verteld over het vlakken :?:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:jumping: Met de billen bloot noemen ze dat :blue_lol:

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

wo jun 08, 2005 18:16

oh Sergio wat heb ik je eens verteld over het vlakken :?:
Eeeeh "doen !" ? :wink:

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

wo jun 08, 2005 18:49

oh Sergio wat heb ik je eens verteld over het vlakken :?:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat heb je toen gezegd ? :twisted:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

william

RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

vr jun 10, 2005 18:11

hallo,

ik heb gehoort van een alfa tuner( m. limpens in maastricht) dat zo'n kop zelden gevlakt hoeft te worden. dit komt omdat de kop een kleine oppervlakte heeft maar wel erg hoog is dus hij trekt bijna niet. het is wel raadzaam om het te controleren. effe met een RECHTE lat er schuin over leggen.

groeten

william

Rees Cees

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

vr jun 10, 2005 18:25

hallo,

ik heb gehoort van een alfa tuner( m. limpens in maastricht) dat zo'n kop zelden gevlakt hoeft te worden. dit komt omdat de kop een kleine oppervlakte heeft maar wel erg hoog is dus hij trekt bijna niet. het is wel raadzaam om het te controleren. effe met een RECHTE lat er schuin over leggen.

groeten

william
Kijk jij snapt het =D> idd die koppen zijn klein invergelijking tot een normale 4 cylinder in lijn. compressie verhoog je niet door een boxerkop te vlakken dat doe je door er nieuwe zuigerveren en zuigers in te zetten.
het enige wat je bij zo´n kop kan doen is op een glasplaat de oneffenheden er uit slijpen.

nu een vraag voor de voorstanders van vlakken:

wat gebeurt er met een nokkenas als een krommekop gevlakt wordt?

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

vr jun 10, 2005 18:52

in jouw geval lijkt me dat niet nodig. naar mijn mening (speciialisten, verbeter me als ik fout zit) is vlakken eerder nodig wanneer je noodgedwongen de koppen demonteert, na een defecte koppakking (waardoor de motor te heet geworden is, met kromtrekken tot gevolg)

ik jouw geval halen we de koppen van een "probleemloze" motor (toch op dat gebied) af en hoeft vlakken echt niet.

tenzij jij natuurlijk je compressie wil verhogen, maar dan zou ik gaan voor het afvlakken van het blok en niet de kop (fabrieksvoorschrift = dat een boxerkop niet MAG gevlakt worden).
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees Cees

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

vr jun 10, 2005 18:54

in jouw geval lijkt me dat niet nodig. naar mijn mening (speciialisten, verbeter me als ik fout zit) is vlakken eerder nodig wanneer je noodgedwongen de koppen demonteert, na een defecte koppakking (waardoor de motor te heet geworden is, met kromtrekken tot gevolg)

ik jouw geval halen we de koppen van een "probleemloze" motor (toch op dat gebied) af en hoeft vlakken echt niet.

tenzij jij natuurlijk je compressie wil verhogen, maar dan zou ik gaan voor het afvlakken van het blok en niet de kop (fabrieksvoorschrift = dat een boxerkop niet MAG gevlakt worden).
precies Michel, niet de kop maar het blok vlakken voor meer compressie.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

vr jun 10, 2005 18:59

precies Michel, niet de kop maar het blok vlakken voor meer compressie.
heb ik ooit geleerd van kenner met een zwart met oranje race 33 ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees Cees

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

vr jun 10, 2005 19:22

precies Michel, niet de kop maar het blok vlakken voor meer compressie.
heb ik ooit geleerd van kenner met een zwart met oranje race 33 ;)
Hé die gast ken ik ook. Eindelijk een begin van heropvoeding van de boxer rijder.

Ik las vandaag een stukje over een 9ff (soort 911) met wel heel veel PKaas er in (0-200 in ongeveer 8 sec) hiermee wil ik zeggen dat het wel te doen is om een boxer snel te maken. :lol: :lol: :lol:

deze
Afbeelding

zie www.9ff.de

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?

vr jun 10, 2005 20:54

hallo,

ik heb gehoort van een alfa tuner( m. limpens in maastricht) dat zo'n kop zelden gevlakt hoeft te worden. dit komt omdat de kop een kleine oppervlakte heeft maar wel erg hoog is dus hij trekt bijna niet. het is wel raadzaam om het te controleren. effe met een RECHTE lat er schuin over leggen.

groeten

william
Kijk jij snapt het =D> idd die koppen zijn klein invergelijking tot een normale 4 cylinder in lijn. compressie verhoog je niet door een boxerkop te vlakken dat doe je door er nieuwe zuigerveren en zuigers in te zetten.
het enige wat je bij zo´n kop kan doen is op een glasplaat de oneffenheden er uit slijpen.

nu een vraag voor de voorstanders van vlakken:

wat gebeurt er met een nokkenas als een krommekop gevlakt wordt?
Wat bedoel je met wat gebeurd er met de nokkenas als de kop gevlakt wordt?
Dit is naar mijn weten niet nadelig voor de nokkenas, dit omdat de kopbouten (die de spanning in de kop veroorzaken) onder de nokkenas zitten

Ik heb bijvoorbeeld mijn koppen na mijn motorschade maximaal laten vlakken (mede omdat ik op mijn werk tot 2 maal toe een boxer met kromme kop ben tegen gekomen)

btw motortje loopt nog steeds als een raket
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”