vr mar 20, 2009 20:29
YK Ck 35 0,32-0,39 – – – + 350C Á 500-650 280 22 55
G 24 CrMo 5 0,20-0,28 0,90-1,20 0,20-0,35 – + 400C Â 660-750 440 18 103
GA 21 CrMoV 57 0,17-0,25 1,20-1,50 0,65-0,80 0,25-0,35 + 540C 700-850 550 16 69
Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste typen rekbouten in de auto industrie,dus staat er een yk,g,of ga codering op de bout dan mag je aannemen dat het om een rekbout gaat
Mijn bescheiden mening is dat er geen rekbouten gebruikt worden in de remtangen.
Rekbouten zijn echter al vrij oud en worden al lange tijd gebruikt in de auto en machine industrie,denk aan het lelijk eendje waar ze in het vliegwiel gebruikt worden ja ja 30 pk en dan al rekbouten gebruiken .
Rekbouten worden eerst op een bepaald momentaan gedraaid dit word gedaan om de onderdelen te laten zetten denk aan pakkingen of ringjoint ,hierna gaat men hoekverdraaien bv drie keer 90 graden.
Rekbouten worden meestal gebruikt in constructies en machines die aan hogere temperaturen blootstaan ,of die een groot temp bereik moeten hebben.
Waar staat eigenlijk beschreven dat er rekbouten in de remtangen van een type alfa zitten.
Rekbouten zijn beter, omdat de foutmarge van de wrijving in de schroefdraad en de kop van de bout weg valt.
Zorgen dat de schroefdraad (binnen en buiten) proper is en een beetje (mag er niet van lopen!) olie aan de schroefdraad doet deze foutmarge ook verkleinen.
Laatst gewijzigd door
zbo67 op vr mar 20, 2009 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.