Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 09:38

Heb nog een setje achterste klauwen liggen voor de 105jes die ik eigenlijk in orde wil maken maar voor moet ik de eigenlijk splitsen...

Nu heb ik begrepen dat de bouten die de twee helften samen houden rekbouten zijn... en dat die maar voor eenmalig gebruik geschikt zijn...

Lastig te krijgen neem ik aan (lijkt M7 te zijn?) dus vraag 1 is of iemand een bron weet...

Vraag 2 is waarom dit persee rekbouten zijn... Doen normale bouten het minder bij zo'n applicatie?

Zoals gebruikelijk is alle info welkom!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 10:08

rekbouten worden gebruikt om te garanderen dat de klauwdelen met dezelfde kracht tegen elkaar aan blijven zitten als de temperatuur hoger wordt :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 10:11

owja, en het gevaar natuurlijk: als je een rekbout voor een 2de keer gebruikt is het mogelijk dat deze breekt :idea:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 10:18

Ah kijk!

Zijn ze idd zo moeilijk te vinden?

En wat zijn de reële risico's als je er normale bouten in stopt?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2007
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 11:04

Gewoon hergebruiken. Geen punt. Geen normale bouten gebruiken. Waarom zijn nieuwe moeilijk te vinden? Omdat niemand ze vervangt. :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 19:39

wat gebruikt Ron Simons dan eigenlijk voor bouten in zijn grote schijven kitje? daar zet je van die spacers tussen de klauwen en moeten dus langere bouten gebruikt worden.

In mijn Volvoklauwen heb ik ze ook gewoon hergebruikt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 19:41

Als het echt rekbouten zijn zou ik ze zeker geen 2de keer gebruiken. Rekbouten worden, zoals de naam al aangeeft, opgerekt waardoor ze sterker worden. Echter werkt dit maar 1 keer, als je ze dan nogmaals uitrekt worden ze veel minder sterk en kunnen ze breken. Bovendien kan het zijn dat je remklauw gaat lekken als je deze bouten opnieuw gebruikt omdat je ze, logischerwijs, niet meer zo strak aan kunt draaien.

De enige reden die ik me voor kan stellen om daar rekbouten te gebruiken is de hoge druk die erop komt te staan in combinatie met de relatief kleine inbouwruimte. (M7 zoals je zelf al aangaf) Als je dan de bouten eenmaal oprekt worden ze sterker en vervormen ze niet meer onder de druk, waar normale bouten dit wel zouden doen waardoor je klauwen zouden gaan lekken.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 19:58

Gewoon hergebruiken. Geen punt. Geen normale bouten gebruiken. Waarom zijn nieuwe moeilijk te vinden? Omdat niemand ze vervangt. :wink:
Niks aan toe te voegen.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 21:17

Nu heb ik naar mijn beste weten nog nooit rekbouten in de hand gehad....... ik mag toch aannemen, dat die als zodanig herkenbaar zijn? :?
Ik heb al wel tientallen keren remklauwen gesplitst en de bouten hergebruikt, dat dan weer wel. :wink:

Overigens staat voor het aandraaien van rekbouten, naar ik heb begrepen, een 'speciale' procedure, die in een werkplaatshandboek wordt beschreven..... (schijnt tegenwoordig vaak bij kopbouten voor te komen) Iets met eerst aanhalen op een bepaald moment en vervolgens bijv. 90 graden verder draaien, zoiets. Maar dat staat allemaal niet in mijn handboeken voor de remklauwen. :wink:

Correct me if I'm wrong!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 21:21

Overigens staat voor het aandraaien van rekbouten, naar ik heb begrepen, een 'speciale' procedure, die in een werkplaatshandboek wordt beschreven..... (schijnt tegenwoordig vaak bij kopbouten voor te komen) Iets met eerst aanhalen op een bepaald moment en vervolgens bijv. 90 graden verder draaien
Klopt helemaal! Rekbouten worden inderdaad eerst op moment aangedraaid, om vervolgens verder aangedraaid te worden en ze zo "op te rekken".
Alfetta 1600
SCARB: 6004

TechnoStig

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 23:14

lama
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 23:14

Verrek, weer wat geleerd!


(En klimrekbouten, klimmen die ook?) 8) :wink:
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 23:34

Komt u maaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrr! :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8960
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

do mar 19, 2009 23:42

nou zal ik het dan maar verklappen?? :roll:
Nee joh, dit is toch vééél leuker zo?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 08:00

Ooit iemand problemen gehad met hergebruik??? Ook nog nooit problemen gezien in de praktijk. Als je maar schoon werkt en als je vulstukken weghaalt de rubbertjes bijwerkt (maatvoering aanpassen.)
De bouten zijn behoorlijk overgedimensioneerd. Ze houden beide klauwdelen tegen elkaar aan en vormen dus de enige verbinding tussen deze delen. Als je dus fors op de rem staat komen daar nogal wat krachten op dus dat het hoogwaardig spul is moge duidelijk zijn. Ik denk dat vervangingsbouten, niet origineel, vrijwel nooit over dezelfde kwaliteiten kunnen beschikken als het origineel gebruikte spul. Mede daarom zeggen fabrikanten dat je remklauwen ook nooit mag scheiden., afgezien van de "TS conversie"heb ik daar trouwens ook nog nooit de noodzaak van ingezien. Voor een revisietje is het ook absoluut niet nodig.
Slotje.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”