Een minder spectaculair verhaaltje van mijn kant:
Een jaar of wat geleden bood ik voor het eerst van mijn leven op ebay, de italiaanse versie, op zoek naar Togi's. Het ging om een 4-deurs Sud van Togi, redelijk zeldzaam want al lang uit productie. Kwam met de aanbieder aan het mailen (alles in meer dan perfect engels van zijn kant) over verzamelen en van alles en nog wat toen bleek dat we beiden qua vak in dezelfde hoek zaten. Ik ben art director en hij deed iets in de grafische wereld, met kleuren. Misschien kende ik het (beroemde) boekje Kleurenleer wel van Johannes Itten, gescheven door een docent van het Bouwhaus voor de oorlog? Ja, dat kende ik maar al te goed en dat stond zelfs ergens bovrn in een boekenkast bij me. Die Johannes Itten was dus zijn grootvader, ik mailde met Christian Itten, een oostenrijker die, zo bleek langzamerhand, in Italië in de autoindustrie werkte. Mijn interesse was gewekt. De laatste jaren had hij bij Hella gewerkt (doen blijkbaar veel ontwikkelingswerk voor verlichting ism de fabriekanten), had daar onder andere de koplamp van de Lancia Thesis ontwikkeld. Een hele moeilijke klus, zo vertelde hij, omdat de koplamp zelf niet bepaald groot was voor wat er allemaal in moest komen. De reflector had eigenlijk meer ruimte nodig. De bedoeling van Lancia vormgever Mike Robinson (die zoals hij vertelde inmiddels uit de auto-industrieweg was en nu een of ander adviseur was op een gebied dat niet met autotechniek van doen had) was dat de koplampen een ringvormige dagverlichting zouden krijgen. Toen BMW daar lucht van kreeg dreigde men al het ontwikkelingswerk bij Hella stop te zetten als men daar mee door ging (zij wilden dat exclusief voor zichzelf houden) en is het dus uiteindelijk niet door gegaan. Of HIJ Mike Robinson persoonlijk kende? Ja, goed zelfs, hij kende veel mensen uit het vak waarvan ik de namen ook wel kende, maar dan uit de autobladen. Bijv. Marcello Gandini (!) was een meer dan goede kennis van hem en een hele aardige vent volgens hem. Als ik vragen had moest ik het maar zeggen. dan zou hij ze doorspelen.
Verder noemde hij terloops dat hij in een vergadering de uiteindelijke definitieve voorstellen geschets had (als medewerker van Hella dus) voor de gerestylde koplampen van de 166... We spraken af dat het leuk zou zijn dat ik eens op m'n vakantie langs zou komen bij hem en zijn vrouw. Wat de Togi betreft: ja, hij verzamelde Alfa Romeo miniaturen, maar uitsluitend in het rood en daarom moest deze blauwe Sud eruit. Zelf reed hij geen Alfa, maar een inmiddels iets oudere Golf. Ja, hij had ooit nieuw een 164 gehad en zijn vrouw ook één, maar was teleurgesteld door de kwaliteit van die auto's en daarmee ook genezen en wilde dus geen Alfa meer op de oprit.
En dit zijn nou de leuke kanten van de hobby. Je biedt eens op een Sud van Togi en voor je het weet blijkt de wereld een heel stuk kleiner dan je dacht. En die Sud? dat is de blauwe op
http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ
Koen