twan
Full Member
Full Member

di jan 04, 2005 10:09

gisteren heb ik de v-snaar erop gelegd (en koelvloeistof gehaald bij de gamma). meer niet, aangezien ik pas laat begon en ik niet in het donker ga werken.

vandaag ga ik de radiateur erin zetten en de koelvloeistof aanvullen, mits jullie mijn v-snaren goedkeuren [vraag 1] (zie foto).
let niet op de spanning van de snaren, die heb ik nog niet bijgesteld namelijk. omdat ik eerst zeker wil weten of ze zo goed zitten.
die "tandwielen" zo noem ik ze maar even, kunnen allemaal draaien, behalve die linksonder daar krijg ik geen beweging in. hoort dat zo? [vraag 2] blokkeert die zichzelf wanneer de motor niet loopt?

ik heb begrepen dat ik 1. de onderste slang van de radiateur dien te bevestigen 2. vervolgens de radiateur vullen met koelvloeistof via de bovenste opening 3. daarna alle slangen aansluiten op de radiateur 4. het expansievat vullen 5. de dop van het expansievat open laten 6. auto starten (dmv startkabels) 6. auto 15 min stationair laten lopen (met verwarming op max dacht ik?) 7. motor weer afzetten 8. af laten koelen 9. hoogte koelvloeistof controleren en zonodig bijvullen 10. dop expansievat terug monteren.
klopt dit? [vraag 3]

en dien ik mijn koelsysteem nog helemaal te reinigen? [vraag 4] ik heb ergens gelezen een tuinslang in het expansievat te stoppen (nadat radiateur losgekoppeld is) en even door laten spoelen. tevens de radiateur zelf reinigen dmv die tuinslang met water.
mijn oude koelvloeistof was nogal bruin namelijk, dus dat zullen die leidingen ook wel zijn.
Laatst gewijzigd door twan op di jan 04, 2005 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Maxtor
Guru
Guru

di jan 04, 2005 10:22

Heb je die snaren wel gespannen?? Die rechter ziet er toch wel erg slag uit moet ik zeggen, staat niet lekker op spanning volgens mij, hoe heb je ze erop gelegd? Ik dacht dat die riemen bij een belasting van 8kg (?) 0,5 cm mocht inveren, dit weet ik niet zeker.

Edit: Sorry, heb weer eens te vroeg gereageerd en niet goed gelezen, je hebt ze nog niet gespannen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

twan
Full Member
Full Member

di jan 04, 2005 10:28

iedereen maakt wel eens een foutje, maar kun jij mijn vragen niet beantwoorden?

deze vraag is het belangrijkste: het tandwiel linksonder kan niet bewogen worden op dit moment, is dat normaal? wanneer deze wel moet kunnen bewegen, dan is er dus meer beschadigd....

twan
Full Member
Full Member

di jan 04, 2005 11:08

ik heb net een alfaromeo dealer gebeld.
volgens hem zaten de vsnaren op de juiste manier, en is het normaal dat dat ene tandwiel niet te draaien valt wanneer de motor niet loopt.
nu ben ik al een stuk verder.
ik ga zometeen a. de vsnaren aanpassen, b. radiateur inbouwen, c. kijken of er een nieuw forum bericht is d. koelvloeistof bijvullen e. motor starten dmv startkabels :P

als iemand nog zo vriendelijk zou willen zijn om op vraag 3+4 te kunnen antwoorden, heel graag! :wink:

Huib
Guru
Guru

di jan 04, 2005 12:24

het linker 'tandwiel' is de krukas... Die kun je wel draaien maar dan moet je de motor door de compressie en door de klepveren heen draaien. Overigens noem je die schijven waar de snaren overheen lopen poulies.

vraag 3:
klopt wel, stap 2 kun je overslaan

vraag 4:
zou ik niet doen, omdat het daarna niet meevalt om al het water weer uit je systeem te krijgen. Beetje vuil erin kan geen kwaad. Je kunt beter het systeem echt aftappen mbv de pluggen onderin het motorblok. Dan loopt er meer oude koelvloeistof (en dus meer vuil) uit dan wanneer je alleen de radiatorslangen losmaakt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

twan
Full Member
Full Member

di jan 04, 2005 20:56

radiateur zit er nu in, koelvloeistof is bijgevuld, motor heeft 20 min stationair gedraaid met verwarming open. enig probleem is dat de vsnaar niet strak genoeg is aangespand, waardoor je hem irritant hoort piepen. auto viel tevens na 20 min uit, toen ben ik er mee opgehouden omdat ik moest werken.

ik ga zometeen nog een poging wagen de vsnaar aan te spannen, en hem weer starten dmv startkabels, vervolgens een stukje rijden om de accu weer op te laden. mocht de vsnaar niet lukken dan ga ik morgen langs een autogarage om dat te laten doen. lijkt me een klusje dat zo geklaard kan zijn en weinig tot niets mag kosten.

anyway, het is me min of meer gelukt! :D met dank aan jullie hulp.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 04, 2005 21:10

Je moet de motor wel laten draaien tot de ventilator aanspringt. De kachel op warm. blower aan. Dan de eerste tijd het koelvloeistofpei in de gaten houden.
Waarom sloeg de motor af? Geen laadstroom omdat de v snaar te slap was?

twan
Full Member
Full Member

di jan 04, 2005 22:01

Je moet de motor wel laten draaien tot de ventilator aanspringt.
heb ik niet zien draaien; mij is ook nooit verteld dat ik daar op moest wachten. sowieso zal die niet snel gaan draaien met de motorkap open en koud weer neem ik aan?
De kachel op warm. blower aan.
had ik gedaan.
Waarom sloeg de motor af? Geen laadstroom omdat de v snaar te slap was?
ik denk het...het acculampje brandde in het begin niet..maar toen ik in de auto zat, lekker aan het opwarmen was en de deur open deed, viel de motor uit. natuurlijk heeft ie dan meer electriciteit nodig, namelijk voor de 2 lampjes aan binnenzijde auto maar lol zou het daarvan zijn gekomen? vnsaar is sowieso niet strak genoeg..slipt niet maar piept wel, net niet strak genoeg..ga ik zometeen proberen aan te spannen nogmaals, anders garage bezoeken morgen.

Maxtor
Guru
Guru

di jan 04, 2005 22:42

Fan slaat zowiezo aan, doordat je niet rijd maar je wel warmte produceert gaat de fan aan ivm het ontbrekend van koeling van rijwind, daar inderdaad op wachten.

Het spannen van de V-snaar (als ik het nog goed herinneruit het boekje wat bij mijn 33 zat): Bij 8kg druk mag je V-snaar maximaal 0.5 cm speling hebben, dit weet ik niet zeker, wellicht kan Huib dit bevestigen? Heb het boekje helaas niet bij de hand anders had ik het opgezocht.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

twan
Full Member
Full Member

RE: radiator verbogen door paal aanrijding; v-snaar gebroken

vr jan 21, 2005 20:12

mijn welgemeende excuses voor deze late reactie, maar ik heb het veel te druk gehad met rijden in mn alfa: hij's weer gemaakt! :wink: al 2 weken geleden hoor, maar toch wilde ik jullie hiervan even op de hoogte stellen.

de vsnaar die ik had, was een iets te lange snaar. daarom heb ik een nieuwe gekocht van 2,5 cm korter, en die paste perfect. nauwelijks speling meer, het gepiep is weg en hij loopt perfect.

auto rijdt dus weer zoals vanouds, dankzij jullie hulp en mijn doorzettingsvermogen :D ben er namelijk toch wat uurtjes aan kwijt geweest. dit was namelijk mn eerste keer dat ik onder de motorkap van een auto ben gaan sleutelen maar het is me toch gelukt en ik heb er een hoop van opgestoken.

een kleine samenvatting van de eindoplossing: nieuwe (kortere) vsnaar gekocht, die erop gelegd, startkabels verbonden met mijn ma's auto en op aanraden van iemand die kabels er een half uur op laten zitten met lopende (ma's) motor en en ongestarte alfa. na een half uur de alfa gestart nog steeds met aangesloten startkabels en vervolgens gaan rijden. geen problemen meer :)

twan
Full Member
Full Member

vr jan 21, 2005 20:22

ik zit alleen nog met 1 probleempje, waar ik voor mijn aanrijding nog geen problemen mee had.

het volgende: als mijn auto een nacht buiten heeft gestaan in de kou, en ik de volgende dag de auto wil starten, ben ik zeker een minuut bezig voordat de motor aanslaat. ik draai de sleutel in het contact om en houdt hem ongeveer 15 sec in stand 3, maar zonder effect. je hoort hem pruttelen maar aanslaan doet ie niet. als ik dan even wat secondes wacht en het nog een keer probeer weer gedurende 15 sec dan slaat ie pas aan. soms ook na 1x 15 sec, soms 3x maar nooit in 1 keer (nooit binnen een paar seconde).

wanneer ik een stuk heb gereden (al is het maar 3 minuten) en hem dan uitzet en opnieuw start dan wil hij wel in 1 seconde aanslaan. wanneer ik er mee heb gereden, en hem 5 uur later start, slaat hij ook binnen 3 seconde aan. maar na een uur of 12 (een nacht) heb ik dus het probleem wat ik in de vorige alinea beschreef.

vandaag ben ik naar een garage geweest met de vraag of zij mijn accu konden meten, bleek dus (ik had niet anders verwacht) dat ie aan vervanging toe was en zo goed als leeg was. dit heb ik bij die betreffende garage niet laten doen, omdat het me iets meer dan 100 euro zou kosten, terwijl ik -om maar een voorbeeld te noemen- een accu bij de hallfords heb gezien van 40 euro. hun accu's waren pas vanaf 100 euro; mij een beetje te veel.

het is niet dat ik zelf die accu niet durf of denk te kunnen vervangen, ik wilde de toestand van de accu weten en was tegelijkertijd benieuwd naar een richtprijs. dit wilde ik dus even opmerken.

anyway, mijn vraag: ligt dit probleem bij de accu, of bij de dynamo of startmotor of een combinatie van delen, wie vertelt mij dat? ik ben van plan sowieso die accu te gaan vervangen maar omdat ik momenteel niet bepaald op rozen zit, wil ik het zo goedkoop mogelijk doen en geen onderdelen gaan vervangen waar geen noodzaak bij is.

ps: wanneer ik de motor heb gestart, gaan na een paar seconde alle controle lampjes uit behalve het acculampje. dit was voor de aanrijding ook al het geval. en dit is ten alle tijden, met warme of koude start. als de motor gestart is, en ik geef eventjes een dot gas dan dooft het acculampje. of wanneer ik er 10 meter mee rijdt, ook. maar als ik bij wijze van spreken stil zou blijven staan op de parkeerplaats met net gestarte motor, dan blijft het acculampje net zo lang branden totdat ik even wat gas geef, of 10 meter rijdt. ik benadruk nogmaals dat dit voor die aanrijding precies hetzelfde was. volgens het boekje is dit de vsnaar (onmogelijk) of anders een probleem in het stroomcircuit, of terwijl een zo goed als lege accu, waar of niet? of is hier een andere verklaring voor?

ps2: sinds die aanrijding werkt ook mijn claxon niet meer. zekering heb ik al vervangen, heeft geen invloed gehad. claxon beschadigd door die klap tegen die paal? eenvouding te reparen?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr jan 21, 2005 20:33

Je accu kan het idd wel zijn. Omdat als je een stukje gereden hebt die opgeladen wordt zodat je wel weer kunt starten. MAAAARRRRRRRRRR als je accu slecht is dan zou je dat moeten zien aan je dashboard lampjes. Als ze tijdens het starten een stuk minder fel gaan branden dan is het idd je accu.

Anders heeft het te maken met je ontsteking of koudestartverijking. Je 33 heeft een sensor die de temperatuur meet van je koelwater. Als die laag is, dan weet de computer dat die meer moet inspuiten, maar als die geen goed signaal geeft dan weet de computer dat niet en dan zal er te weinig ingespoten worden. Je kunt het ook zelf meten, door hem er even uit te schroeven en dan de weerstand te meten als je hem in koud en warm water houdt. Die sensor zit als het goed is aan de rechterkant van je blok, het zit in de inlaat geschroefd waar ook je injectors zitten.

Anders kun je er een bougie uithalen als die niet wil starten. Als die nat is dan is er juist te veel benzine en dan zal die het dus ook niet doen.

dus check even de volgende dingen:
-bougies + kabels
-die sensor of wissel hem om met een ander.
-je accu, als je dashboardlampjes minder licht gaan geven dan is het wel je accu.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za jan 22, 2005 16:13

Het terugbuigen van zaken zoals de radiatorophanging gaat vaak beheerster met een goede spanband. Leg de band om het verbogen stuk en de andere kant om bijvoorbeeld een lantarenpaal. Je kunt nu heel rustig, zonder al te veel lak te beschadigen, het object weer in z'n oude vorm terug “spannen”.

Sander
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

twan
Full Member
Full Member

ma jan 24, 2005 21:33

ik heb vandaag mijn auto verbonden dmv startkabels, met mijn ma's auto. hij startte deze keer sneller dan normaal maar het duurde nog steeds ruim 10 seconden. nu denk ik dat de oorzaak hiervan de accu van mijn ma's auto is, en daarmee bedoel ik het vermogen van die accu. het is maar een hyandai atosje, dus vandaar.

in ieder geval is mijn accu zwaar aan vervanging toe, want vandaag is ie 1 keer stilgevallen tijdens parkeren, terwijl ik vantevoren aaneengesloten zo'n 20 minuten heb gereden. bovendien gaan die indicatielampjes op het dashboard ook steeds zwakker branden.

morgen ga ik een nieuwe accu kopen; ik laat jullie het resultaat weten!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 24, 2005 23:13

Laat ook meteen de laadstroom van de dynamo meten. Je weet maar nooit tenslotte.

Terug naar “Algemene Technische vragen”