Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

relais motorruimte 75 1.8ie

do mar 05, 2009 12:45

Ik heb (waarschijnlijk) problemen met één of meerdere relais aan het schutbord links als je er voor staat. Kan iemand checken welke relais er echt in moeten zitten? Er kunnen er 4 in, er zitten er bij mij ook 4 in, maar alleen de linker 3 staan in het handboek. Maar niet welk type relais het moet zijn. Ook dacht ik dat de 2de van rechts (in geval van 4 stuks) het hoofdstroomrelais is, maar volgens het handboek is het de 2de van links. Gezien als je voor de auto staat, dus niet in de rijrichting.

Volgens mij moeten er relais in waarbij pin 85 en 86 de stuurspanning krijgen en vervolgens in onaangestuurde positie pin 87 en 87a niet verbonden zijn met pin 30 (plus). 87 en 87a zitten in dit geval aan elkaar. In geschakelde toestand krijgen ze beiden stroom dus.

Ik had een nieuw relais waarbij 87 en 87a niet met elkaar verbonden zijn en waarbij in rust pin 87a stroom krijgt en geschakeld pin 87 stroom krijgt. De ene pin kan hier 20 en de andere 30 A aan.

Kan iemand dit per relais checken? van links naar rechts, liefst alle 4?

Ik heb ook relais met code 0F en 8L oid, verder geen schema. Kan ze wel doormeten, dus als je die ergens hebt zitten, mag dat ook. Er komt gewoon overal 30A in.
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: relais motorruimte 75 1.8ie

do mar 05, 2009 14:32

Ik zal zo eens kijken Eric (k)
In ieder geval moet er bij contactinschakeling bij allen een KLIK waarneembaar zijn - is dat niet zo....Troubles!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: relais motorruimte 75 1.8ie

do mar 05, 2009 16:43

Handig zo'n communicatiekabel die thuis ligt :evil: !!

Foto genomen: van links naar rechts (ook zoals jij ervoor staat) 30a - 20a - 30a - 20a

Dus op de dikke rode kabels - meest links: nr1 en nr3 allebei 30a

Schaadt ook niet als je deze alle 4 op 30a zet..

mvg
Tom
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: relais motorruimte 75 1.8ie

do mar 05, 2009 18:04

Dankje voor de moeite :D

Bedoelde eigenlijk meer hoe ze schakelen... Soms staat er een schematje op het relais. Dus of alles stroom krijgt als hij geschakeld is, of dat de ene stroom krijgt als er niet geschakeld wordt en de andere als er wel geschakeld wordt. Maar voor je weer onder de motorkap duikt, ik mag zo vast wel even bij Wouter onder de kap kijken...

Maar eerst: Voedsel!
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: relais motorruimte 75 1.8ie

do mar 05, 2009 20:51

Ok de relais die in Wouters auto zitten van links naar rechts:

1e standaard type maakcontact, pin 87 en 87a zitten aan elkaar en krijgen stroom als er op pin 85 en 86 stroom wordt gezet (86 is plus denk ik, gezien relais nummer 3, maar weet het niet zeker)

2e hetzelfde als nummer 1, maar dan met een weerstand van 10 A bij pin 30

3e hetzelfde als de eerste, maar dan met een diode, die zorgt dat er alleen stroom van pin 86 naar pin 85 kan, en niet andersom (extra beveiliging, daarom denk ik dat pin 86 bij de andere relais de plus is)

4e is hetzelfde als de 1e.

Alle relais 30 A in dit geval, behalve nummer 2. Die was 10 of 20 (zekering 10A)

Volgens het handboek:
1: benzinepomp
2: hoofdstroom
3: nokkenasversteller
4: niet gebruikt. Misschien een optie?
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Terug naar “Algemene Technische vragen”