Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ervaringen m.b.t. aanhalen van kopbouten (boxer)

ma mar 02, 2009 22:53

hallo,

ik heb een vraag over jullie ervaringen ; in de vraagbaak staat het volgende :

zet de 6 cil. kopbouten vast met het juiste moment en volgorde.
na het warmdraaien van de motor, deze weer af laten koelen.
Vervolgens de kopbouten verwijderen ( :?: allemaal tegelijk of 1 om 1??? zoals ik het lees alles tegelijk :? ),
nogmaals in-olieën en zet de kopbouten weer met de juiste volgorde en op het juiste moment vast.

is dat echt noodzakelijk om de kopbouten weer te lossen?
of na warmdraaien of evt een proefritje weer met het juiste moment natrekken?

als aanhaalmoment in Nm heb ik hier trouwens staan:

(motor uitgebouwd) 83-89 Nm

(motor ingebouwd met speciaal gereedschap Alfa A5.0198)
momentsleutellengte 300mm 58-63
momentsleutellengte 400mm 63-68

Speeder

RE: ervaringen m.b.t. aanhalen van kopbouten (boxer)

ma mar 02, 2009 23:09

AR heeft een speciaal hoek/verlengstukje gemaakt wat je op de momentsleutel kan zetten, zodat je (beter) bij de kopbouten kan komen in geval van een ingebouwde motor. Tijdens de revisie van beide cilinderkoppen, is mijn motor ingebouwd gebleven. Het gehele inlaattraject was toen echter wel verwijderd. Het is even passen en meten, maar ik kon toen met behulp van een kort universeel verlengstukje (speciaal gekocht) de kopbouten van boven en onderaf met de momentsleutel aandraaien. De momentsleuten stond er toen dus in feiten 'recht op', net als dat je dat bij een uitgebouwde motor zou kunnen doen. De aanhaalmomenten veranderen uiteraard als je de zaak aan gaat draaien met behulp van hoekstukjes zoals het AR gereedschap. Vandaar ook het andere aanhaalmoment.

Compleet losdraaien van de bouten heb ik nooit gedaan. Ik heb ze wel in verschillende stadia aangehaald. En daarna na een aantal ritten nog opnieuw met het laatste moment aangehaald. Dat heeft bij mij nooit problemen opgeleverd ;) Zorg ervoor dat de bouten goed geolied zijn, en dus zo min mogelijk weerstand hebben op het draad.
Laatst gewijzigd door Speeder op ma mar 02, 2009 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard75
Guru
Guru

ma mar 02, 2009 23:13

daar ging ook eigenlijk mijn vraag over, over het loshalen van de bouten.
vind het een beetje omslachtig en mijn gevoel zegt ook dat ik niet weer de spanning van mijn pakkingen wil halen.

ik heb een momentsleutel gekocht met een hele platte kop,
dus ga het ook wel redden met de lange dop, of korte dop met verloopje of verlengstukje enz. enz :lol: :lol:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 02, 2009 23:17

Ik heb het pas nog gedaan... de bovenste lukten mooi met de lange dop en de onderste met de korte dop, dus geen speciaal gereedschap en/ of aangepaste momenten.
Aantrekken van binnen naar buiten en eerst alles handvast, dan alles met 30 Nm, dan 60 Nm en als laatste 74Nm (als ik me niet vergis, even uit het blote bolleke) Toen de auto overgedragen aan de rechtmatige eigenaar. Als het niet goed is, dan komt het vanzelf wel weer op mijn bordje. :lol:
(ik gok dat het niet zover komt ;) )

Richard75
Guru
Guru

Re: RE: ervaringen m.b.t. aanhalen van kopbouten (boxer)

ma mar 02, 2009 23:20

Ik heb het pas nog gedaan... de bovenste lukten mooi met de lange dop en de onderste met de korte dop, dus geen speciaal gereedschap en/ of aangepaste momenten.
Aantrekken van binnen naar buiten en eerst alles handvast, dan alles met 30 Nm, dan 60 Nm en als laatste 74Nm (als ik me niet vergis, even uit het blote bolleke) Toen de auto overgedragen aan de rechtmatige eigenaar. Als het niet goed is, dan komt het vanzelf wel weer op mijn bordje. :lol:
+3 voor het laten zitten van de kopbouten dus 8)

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 02, 2009 23:21

dat originele stukkie gereedschap is toch zo verschrikkelijk veel makkelijker werken, dan dta getob met verschillende doppies enzo
en voor die paar tientjes ga je toch niet lopen tobben of wel?

Richard75
Guru
Guru

ma mar 02, 2009 23:28

vond het eigenlijk wel meevallen met loshalen :roll:
en die pijpsleutel die ik gebruikte is zelfs dikker als de momentsleutel die ik vanmiddag heb gekocht.
(heb deze week dus genoeg geld uit gegeven aan gereedschap hehe :wink: )
maar ben benieuwd, kan natuurlijk ook langs de dealer gaan als het echt niet mag lukken (denk toch niet dat het een hot item bij hun is)

Speeder

ma mar 02, 2009 23:35

Wat betreft het gereedschap is dit ook mijn ervaring! Met een verlengde dop kom je overal echt wel bij. Dan hoef je het moment ook niet aan te passen, EN geen extra gereedschap aan te schaffen Richard ;)

Om wat voor motor gaat het? Ik heb hier alle officiele documentatie voor me liggen, en de aanhaalmomenten wijken iets af van hetgeen in jouw vraagbaak staat. Als het de originele motor betreft kan ik mbv het chassisnummer ook het motornumer achterhalen, en jou de juiste gegevens doen toekomen. Pb me maar ff wat ;)

Richard75
Guru
Guru

ma mar 02, 2009 23:40

Dan hoef je het moment ook niet aan te passen, EN geen extra gereedschap aan te schaffen Richard ;)
dat was ik ook zeker niet van plan 8) kan mij bijzonder flexibel opstellen en heb doppen zat haha.

het is trouwens maar een 1300cctje, nog wel een op carbs.
denk dat ik het moment op 85 Nm hou. lijkt mij voldoende.

Speeder

ma mar 02, 2009 23:44

Dan hoef je het moment ook niet aan te passen, EN geen extra gereedschap aan te schaffen Richard ;)
dat was ik ook zeker niet van plan 8) kan mij bijzonder flexibel opstellen en heb doppen zat haha.

het is trouwens maar een 1300cctje, nog wel een op carbs.
denk dat ik het moment op 85 Nm hou. lijkt mij voldoende.
Mechanische of hydraulische klepstoters?

Richard75
Guru
Guru

ma mar 02, 2009 23:52

Hydraulisch.
autotje is van '91.
maar een kopbout blijft een kopbout he :wink:
heb wel andere koppakkingen gekregen.
bij mijn blokje dekken de koppen de bovenste koelwaterkanalen af (vogens mij de binnenste bij elke zuiger)
in de oude pakking zat er nog een gat voor, in de nieuwe niet meer.

Speeder

di mar 03, 2009 12:20

Hydraulisch.
autotje is van '91.
maar een kopbout blijft een kopbout he :wink:
heb wel andere koppakkingen gekregen.
bij mijn blokje dekken de koppen de bovenste koelwaterkanalen af (vogens mij de binnenste bij elke zuiger)
in de oude pakking zat er nog een gat voor, in de nieuwe niet meer.
Klopt, die koppakkingen heb ik zelf ook gebruikt :)

Hierbij nog de juiste documentatie bij jouw blok. Toevallig klopt het aanhaalmoment wel. Had je een 1.4IE gehad, had ie wat strakker gemogen ;)
Niet vergeten toch de stadia zoals beschreven in jouw handboek aan te houden!

http://www.may-be.nl/scarb/vetkaai.doc

Terug naar “Algemene Technische vragen”