Hmm, persauto's. Daar zijn weleens gekke dingen mee ja.
Wat ik best vaak zie is dat de auto's die bij de pers terecht komen, en vaak zelfs de eerste demo's bij de dealers niet "productie-intent" zijn. De laatste calibratie issues zijn nog niet opgelost, soms zijn de settings zo, dat er niet eens een conformity test kan worden overleefd (waarbij de wetgever een auto uit een showroom plukt en de certificering opnieuw doet). Ook zijn het hardware matig nog niet de uiteindelijke delen. Soms zijn ze nog met de hand in elkaar gezet etc.
Ik heb zelf een keer met zo'n geintje te maken gehad toen we een persauto kregen als basis voor een nieuwe proto. Het ging om een USA spec auto, welke niet in EU te krijgen was. Het betrof hier alleen de motor en catalysatoren die omgezet moesten worden. En zo geschiede. Na een behoorlijke klus werkte het ook allemaal best aardig. Totdat het een keer opviel dat wanneer je het contact aanzet niet alle lampjes even aangingen, zoals bijvoorbeeld het motor storing lampje.

Ook stikte het ding van de foutcodes (ja, gek he. het is een hele vroege proto) en er gingen geen lampjes voor aan.
Misschien een foutje in de ombouw. Na veel zoekwerk bleek alles te kloppen. Zou het lampje dan stuk zijn

Wel gek, want het ging hier om 2 lampjes die het allebei niet deden. Na het instrumentenpaneel uit elkaar te hebben gehaald vonden we de lampjes. Bij dit type zaten over de lampjes een soort masker met het symbool. Voor de lampjes die op deze uitvoering niet van toepassing waren zat er geen symbool. Het lampje eronder werkte wel, maar dat zag je niet. Tja, zo dus ook het motor storing lampje. Die brande in alle felheid, maar de persauto had, heel slim, geen symbool. Het is natuurlijk niet zo leuk als een journalist tijdens hun afrag werk ineens de lampjes aan ziet gaan.
Maar het kan nog erger. Ik weet van gevallen waarbij zelfs de motorolie werd vervangen door een hele dunne soort, en de calibratie voor de te lage oliedruk waarschuwing werd aangepast. Met dunne olie heeft de motor minder weerstand, en dus minder verbruik en meer vermogen. Dat minder weerstand duurt maar even. Na zoveel duizend kilometer is de motor gewoon op en versleten. In bepaalde takken van sport tellen dat soort kleine verschillen zelfs.