Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 motor?

do feb 26, 2009 20:28

Op welke manier kun je een 3.0 12v motor onderscheiden van een 2.5 12v motor? Staat dit ergens op het motorblok vermeld? Ik ben er namelijk niet helemaal zeker van of het motorblok in mijn GTV6 een 2.5 liter of een 3.0 blok is.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8053
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 motor?

do feb 26, 2009 20:33

Motornummer geeft uitsluitsel denk ik? Welke code staat er op t blok?Wellicht weet er een van de mede forummers de codes voor de cilinderinhoud?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 motor?

do feb 26, 2009 20:38

Ergens staat er ook een 2.5 (of 3.0) opgezet (het tegenover gesteld van erin gedrukt ;) ) Ik dacht aan de zijkant....
Maar in principe zegt dat ook niks, want er past gewoon een 3.0 krukas in een 2.5 blok en andersom dus ook. :wink:

Het verschil is volgens mij wel te horen! :P

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7030
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 motor?

do feb 26, 2009 20:38

staat toch ook op de voorkant van de cilinderkoppen? of was het nou de achterkant.. :?

Motorcode is het makkelijkste inderdaad. staat op een vlak stukje van het motorblok, aan de bestuurderskant en dan helemaal achteraan bij het staartstuk. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 mo

do feb 26, 2009 20:53

Ergens staat er ook een 2.5 (of 3.0) opgezet (het tegenover gesteld van erin gedrukt ;) ) Ik dacht aan de zijkant....
Maar in principe zegt dat ook niks, want er past gewoon een 3.0 krukas in een 2.5 blok en andersom dus ook. :wink:

Het verschil is volgens mij wel te horen! :P
Zuigerbussen passen van 3.0 niet in een 2,5 blok, en andersom ook niet.
Aan zijkant van blok staat idd 3.0 of 2,5 met grote letters.
Foto is van een 3,0 24v, maar denk dat het bij een 12v op de zelfde plaats staat



Afbeelding
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 mo

do feb 26, 2009 21:00

Zuigerbussen passen van 3.0 niet in een 2,5 blok, en andersom ook niet.
Dat heb ik ook niet gezegd. ;)
Het kan trouwens wel 3.0 bussen in een 2.5..... moet je wel even opboren. andersom wordt (nóg) lastiger.

(algemene noot hè, voel me geenszins aangevallen of zo ;) )

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 mo

do feb 26, 2009 21:10

Zuigerbussen passen van 3.0 niet in een 2,5 blok, en andersom ook niet.
Dat heb ik ook niet gezegd. ;)
Het kan trouwens wel 3.0 bussen in een 2.5..... moet je wel even opboren. andersom wordt (nóg) lastiger.

(algemene noot hè, voel me geenszins aangevallen of zo ;) )
Nee je had het over krukas, maar dat is denk ik niet zinvol, weet niet of het gaat, 3,0 krukas, in een 2,5 je zal dan ook de drijfstangen van een 3,0 nodig hebben, en wat voor motor krijg je dan.?

3,0 blok, met een 2,5 krukas, heb ik wel van gehoord, krijg je een lage compressie 2,8, ideaal voor een turbo.

(Ps, ik val niemand aan, houw ik niet van :wink: , allemaal ter lering en vermaak, dat is alles.)
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 mo

do feb 26, 2009 21:26

Nee je had het over krukas, maar dat is denk ik niet zinvol, weet niet of het gaat, 3,0 krukas, in een 2,5 je zal dan ook de drijfstangen van een 3,0 nodig hebben, en wat voor motor krijg je dan.?
*heeft even geen zin om uit te rekenen* maar laat me 'raden', ook iets van 2.7 à 2.8 liter.... maar dan met normale compressieverhouding. :? (en relatief lange slag)

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 mo

do feb 26, 2009 21:31

Nee je had het over krukas, maar dat is denk ik niet zinvol, weet niet of het gaat, 3,0 krukas, in een 2,5 je zal dan ook de drijfstangen van een 3,0 nodig hebben, en wat voor motor krijg je dan.?
*heeft even geen zin om uit te rekenen* maar laat me 'raden', ook iets van 2.7 à 2.8 liter.... maar dan met normale compressieverhouding. :? (en relatief lange slag)
Is ook en leuke optie, lengte van de slag valt wel mee, slag van een 3,0 V6 is nog steeds minder dan die van een 1,6 4pitter.

Ik hou het zelf maar bij de 3,0, ga deze binnekort in de 156 bouwen :P
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7030
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 mo

do feb 26, 2009 21:43

Nee je had het over krukas, maar dat is denk ik niet zinvol, weet niet of het gaat, 3,0 krukas, in een 2,5 je zal dan ook de drijfstangen van een 3,0 nodig hebben, en wat voor motor krijg je dan.?
*heeft even geen zin om uit te rekenen* maar laat me 'raden', ook iets van 2.7 à 2.8 liter.... maar dan met normale compressieverhouding. :? (en relatief lange slag)
Normale compressieverhouding? de zuigers komen dan boven het blok uit en raken de koppen... :?

drijfstangen van 3.0 en 2.5 zijn trouwens gelijk. enkel de 24v heeft andere drijfstangen ( wel dezelfde maten maar sterker.)

3.0 met 2.5 krukas erin geeft 2.8 en als je de compressie op een goed (wat hoger..) niveau brengt heb je er een heerlijke motor aan, hangt lekkerder aan het gas als een 3.0 door de kortere slag. loopt makkelijker in de toeren, bijna als een gewone 2.5. De Gleich 2.8 loopt ook zo lekker en die gebruikt de 2.5 met kleinere kleppen e.d als basis maar dan met bussen en zuigers van een 3.0.

2.8 lage compressie met turbo is de toekomst... downsizing noemen ze het geloof ik. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 mo

do feb 26, 2009 21:49

Normale compressieverhouding? de zuigers komen dan boven het blok uit en raken de koppen... :?

drijfstangen van 3.0 en 2.5 zijn trouwens gelijk. enkel de 24v heeft andere drijfstangen ( wel dezelfde maten maar sterker.)
Euh, als je een 3.0 kruk en drijfstangen gebruikt, klopt het toch gewoon????
De slag van een 3.0 is groter, dan van een 2.5 (toch?) en de drijfstang dus korter dan van 2.5. Of zie ik iets over het hoofd/ heb ik het mis?

Ik heb hier toch echt een 2.5 blok met een 3.0 kruk (we hebben het maar even niet over de boringen 8) ) en dat blok heeft als geheel toch echt ooit gelopen/ alles hoort bij elkaar. :?

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 motor?

do feb 26, 2009 22:00

Verschil zit hem in de zuigers.
Bijvoorbeeld een 3,2 heeft de zelfde boring als een 3.0, maar de zuigers zijn toch anders.
De slag van de 3,2 is langer, maar met de zuigers van een 3,0 zouden deze boven de bussen uit komen.
Ik weet niet hoe dit met de zuigers van een 2,5 in combinatie met 3,0 krukas zit.

Een 3,0 met 2,5 krukas met turbo is door Stephan al gedaan, lees hier
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 motor?

do feb 26, 2009 22:07

Ah okee, dat kan natuurlijk ook! (de piston pen zit dan dus hoger/ lager in de zuiger) Leuke discussie zo :thumbs:

Maar dan snap ik het, want de blokhoogte is gelijk en de krukassen zijn uitwisselbaar..... als je 100mm zuigers/ bussen neemt moet je de grondboringen groter maken en maakt het dus niet uit, of je een 2.5 of 3.0 als basis neemt.....
Maar dan moet je afhankelijk van de gekozen krukas dus blijkbaar toch andere zuigers nemen. Wist ik niet => weer wat geleerd. 8)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7030
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 mo

do feb 26, 2009 22:12

Verschil zit hem in de zuigers.precies. :wink:
Bijvoorbeeld een 3,2 heeft de zelfde boring als een 3.0, maar de zuigers zijn toch anders.
De slag van de 3,2 is langer, maar met de zuigers van een 3,0 zouden deze boven de bussen uit komen.
Ik weet niet hoe dit met de zuigers van een 2,5 in combinatie met 3,0 krukas zit.hetzelfde... gat voor de pistonpen zit hoger in de zuiger bij een 3.0 zuiger.
blokhoogte is gelijk.
drijfstanglengte is gelijk.
slag is anders, en dat kan alleen dmv een andere krukas. hart op hart afstand van de tappen bepaalt de slag, niet de lengte van de drijfstang. :wink:
hoogte van het pistonpengat in de zuigers is anders.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7030
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hoe zie je het verschil tussen een 2.5 en een 3.0 motor?

do feb 26, 2009 22:12

het was al duidelijk zie ik. :lol:

beetje langzaam met typen denk ik.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”