Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

Carburateurafstelling of ontsteking?

zo feb 22, 2009 17:00

Ja, je moet gewoon allebei goed afstellen. Maar daar kom ik zelf even niet uit (ofwel, ik durf er (nog) niet aan te beginnen).

Mijn Alfetta 2-liter loopt niet lekker bij deellast. In z'n vijf vanaf een kilometer of 100 per uur doet ie het lekker, en hij trekt ook goed. Bij deellast sputtert ie terug.
Carburateurs (Solex) vervangen door Webers bij Van Poppel en zelfde "probleem".

Nu valt me op dat het stationaire toerental op de snelweg, bij ingetrapte koppeling, hoger is dan bij stilstand. En als je hem laat uitvieren (ja, 's nachts, als niemand zich eraan kan storen) zie ik het toerental dalen van ongeveer 1300 tpm bij 120 naar beneden de 1000 tpm bij stilstand.

Volgens mij is de rijwind alleen van invloed op de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Zou dat het verschil kunnen zijn?

Oh, ik heb het K&N filter vastgemaakt aan de luchtfilterbak, zodat ik met kap eraf kan halen voor meer geluid en er op kan doen voor een stillere Alfetta. Ik merk het verschil met deksel eraf. De stuwing van de rijwind kan het dus haast niet zijn, zou ik zeggen.

Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Carburateurafstelling of ontsteking?

ma feb 23, 2009 11:45

Klinkt als valse lucht. Controleer je rembekrachtiger-, alle aansluitingen daarvan en je inlaatgedeelte maar eens op lekkage.
Ik neem aan dat de synchronisatie van beide carbs wel juist is???

En als je zelf aan je ontsteking twijfeld: Controleer zowel de vervroeging stationair als bij 500 toeren eens. Bij stationar dient deze ongeveer op F te staan en bij 5000 toeren op M
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Carburateurafstelling of ontsteking?

ma feb 23, 2009 20:29

Weet je ook of de merktekens van een Nederlandse QO gelijk staan aan die van een Italiaanse QO van 1982 met oorspronkelijk Spica?

Van Poppel heeft de Webers er kort geleden op gezet en toen hebben we ook al even verder gezocht dan alleen de carburateurs. De ontsteking is toen niet percies op de merktekens gezet, omdat het dan beter leek te gaan.
Maar ik zal er weer naar kijken en misschien maar gewoon bij het begin beginnen. Valse lucht.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5


Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Carburateurafstelling of ontsteking?

di feb 24, 2009 17:29

hallo

Zitten er wel de juiste carbs op.

In de tijd werden ze niet maar zo voor een bepaald type motor gemaakt.


Han





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Carburateurafstelling of ontsteking?

wo feb 25, 2009 20:35

Dré, bedankt. Met dIe link van 2002 ga ik eerst eens aan de slag.

Han, de carburateurs komen van een 2-liter Berlina, heb ik begrepen. Hebben we opgezocht in een Weber-boekje aan de hand van het nummer. Dus met standaard sproeiers zou het al moeten kloppen en belangrijker is dat de omlucht bedoeld is voor een 2-liter.

Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Carburateurafstelling of ontsteking?

do feb 26, 2009 17:43

achter DCOE staan cijfers, welke zijn dat.

vaak krijgen de carbs de schuld maar is het niet de schuld van de carbs maar zijn ze gewoon op een verkeerde motor geplaatst.

Ik zeg niet dat het bij jou het geval is.

Ik heb alleen een ouder boek en de enige serie die voor 2- liter gemaakt is 76/77.


Han




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
BMP
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: za mei 10, 2008 17:31
Locatie: Franeker

Re: RE: Carburateurafstelling of ontsteking?

za aug 08, 2009 11:36

achter DCOE staan cijfers, welke zijn dat.

vaak krijgen de carbs de schuld maar is het niet de schuld van de carbs maar zijn ze gewoon op een verkeerde motor geplaatst.

Ik zeg niet dat het bij jou het geval is.

Ik heb alleen een ouder boek en de enige serie die voor 2- liter gemaakt is 76/77.


Han




:twisted:

Han,

Even offtopic :oops:

Begrijp ik hieruit dat de DCOE 76/77 van een Alfetta komen?, ik heb namelijk ook deze carburateurs gekocht, maar het lukt me niet om deze op mijn Berlina 2000 stationair netjes afgesteld te krijgen.

Gr BMP :)
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

Terug naar “Algemene Technische vragen”