Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

getik in aandrijving tijdens afremmen Alfa 146

di jan 27, 2009 15:42

Hoi,

Onze Alfa 146 heeft soms een tik in de aandrijving tijdens als je gas los laat.
Het geluid lijkt op dat van een homokineet en gaat ook met de snelheid van het wiel.

Dit is wat ik tot nu toe kan beredeneren:
1. Het is er ook bij rechtuit rijden -> geen homokineet
2. Bij bochten wordt het niet erger -> geen wiellager
3. Het is weg als de koppeling is ingetrapt -> niets met de motor te maken, bij ingedrukte koppeling gasgeven hoor je niets
4. Het is weg als de koppeling volledig is ingetrapt -> geen druklager (?), dan is het meestal weg als de koppelingshefboom al aangrijpt
5. Tijdens het remmen blijft het geluid aanwezig -> geen losse remblokjes oid (tenzij een remzuiger niet remt op dat blokje)
6. Het geluid gaat mee met het toerental van de wielen -> het zit in het aandrijfdeel vanaf differentieel tot wiel

De dealer denkt aan roest op de schijven waardoor een remblokje kan gaan rammelen, echter dat vind ik in tegenspraak met 5.
Ik heb voor de zekerheid wel de roest op de rand van de schijven verwijderd en de blokjes losgetikt. Na montage van de wielen is het idd op dit moment weer weg, maar het kan zo maar weer terugkomen heeft de ervaring geleerd.

Detail: de auto is voorzien van Dezent velgen met universele steek, kunststof pasring op de naaf en excentrische wielbouten. De schijven zitten niet vast met de originele boutjes maar met de wielbouten. Ik had de indruk dat de wielbouten niet al te vast zaten.
Maar of dit zo'n geluid kan veroorzaken?

Wie kent dit en heeft suggesties, als het iets ernstigs is ben ik er het liefst z.s.m. bij 8-[
Heeft het bijv. zin om de bak te (laten) demonteren?
Versleten aandrijfassen?
Differentieel?
Axiaallagers in de bak?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

Re: getik in aandrijving tijdens afremmen Alfa 146

di jan 27, 2009 15:45

Detail: de auto is voorzien van Dezent velgen met universele steek, kunststof pasring op de naaf en excentrische wielbouten. De schijven zitten niet vast met de originele boutjes maar met de wielbouten. Ik had de indruk dat de wielbouten niet al te vast zaten.
Uh... klinkt niet echt als een vertrouweninboezemende constructie eerlijk gezegd... zeker niet icm met niet echt vastzittende wielbouten....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: getik in aandrijving tijdens afremmen Alfa 146

di jan 27, 2009 19:03

Is het mogelijk om er andere wielen onder te zetten? Een leensetje desnoods. Rammelt hij dan nog kun je dat uitsluiten. Ik heb de indruk dat het daar toch in zit.

Richard75
Guru
Guru

di jan 27, 2009 19:15

ik heb dus ook zo'n tik gehad op de 1e dag dat ik met mijn 75 reed.
Vanaf Hoogenveen naar Nijmegen is het goed gegaan, hoorde alleen een vaag geluid met remmen, met acceleren was het weg.
Later geen peil op te trekken, reed op een dijkweggetje en toen braken er 2 wielbouten af (75 heeft moeren, maar je snapt het wel).
conclusie, beide achterwielen handvast gezet door iemand die even die wielen had geleend van de vorige eigenaar,
om door de apk te komen ofzo :? :evil: vanaf H'veen naar Nijmegen best stevig gereden op de snelweg :shock:
hoop dat je je wielen dan wel hebt nagetrokken, of de garage :!:

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

do jan 29, 2009 07:46

Uh... klinkt niet echt als een vertrouweninboezemende constructie eerlijk gezegd... zeker niet icm met niet echt vastzittende wielbouten....
Het is wel een geoorloofde manier, maar dan moeten de wielen er dus wel goed worden opgezet. Zelf doe ik dat nauwkeurig, maar bij een bandencentrum niet altijd even goed. De wielen waren daar in november afgeweest.

Uit jullie antwoorden lijkt het idd iets met de wielbouten te maken hebben gehad. Dan dus altijd zelf natrekken, andere velgen vind ik jammer.
Het geluid is nog steeds weg, als het terugkomt zal ikhet laten weten.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 29, 2009 12:02

De combinatie is op zich goed te doen, als je maar goede (aluminium) centreer-ringen gebruikt. Ik ken genoeg mensen die met schuifbouten en pasringen rond rijden, ook op het circuit en dat gaat prima. Kunststof ringen hebben toch de neiging om te vervormen waardoor je wielen niet altijd precies gecentreerd op je naaf kunnen komen.

tommie
Guru
Guru

do jan 29, 2009 16:54

Heb even gelezen wat er geroepen wordt, maar ik zou het toch even in de gaten houden en als het terugkomt, probeer een andere set wielen die wel specifiek voor de 146 zijn, of in ieder geval 4x98 zijn, mocht het dan direct opgelost zijn zit het daar toch ergens in

maar als je nu al zegt dat sinds je het zelf los hebt gehad en zorgvuldig gemonteerd/nagetrokken hebt, weg is is het het misschien toch ook geweest...
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 02, 2009 23:12

Hoi,

Ja het is nog steeds weg. En voordat het er was, was het ook een jaar lang weg. Nu weer terug nadat bij (dezelfde) bandenfirma de boel los was geweest. Ik zal in ieder geval regelmatig de wielbouten natrekken.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

di feb 17, 2009 11:54

Hoi,

Na een tijdje weg te zijn geweest is het geluid weer terug. De wielbouten zitten nog goed vast met het juiste moment.
Het getik is er nu niet alleen bij afremmen, maar ook bij gewoon rijden, zij het wat zachter.
Tijdens afremmen komt het geluid langzaam op en wordt harder, bij wegrijden verdwijnt het langzaam weer. De tik gaat duidelijk met de snelheid van het wiel. Het lijkt wel alsof er iets los ligt in de bak, dat vervolgens telkens bij elke wielomwenteling tegen iets aankomt.
Als ik de koppeling indruk is het weg, zowel bij afremmen als normaal rijden.

De dealer kan na enkele proefritjes nog geen uitsluitsel geven of het in de bak zit of iets anders is, ik kan er echter volgende week pas weer terecht. In de tussentijd zou ik graag zoveel mogelijk willen proberen om het te zoeken. Hoe kan ik testen of het geluid uit de bak komt of van een aandrijfas? Kan het het dif zijn? Of een as met axiale speling dat wordt opgeheven zodra de koppeling er tegenaan drukt?

help... [-o<
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di feb 17, 2009 12:36

Hoi,

Als je wielbouten inderdaad allemaal goed vastzitten (en die constructie met remschijf vastgehouden op wielbouten komt zelfs origineel bij sommige merken voor, dus dat is het ook niet), hou je inderdaad assen of bak over.

Als je in volledig ingestuurd met wat koppel erop niks hoort, zegt dat alleen dat de buitenste homokineten goed zijn.
Aan de binnenzijde (naast de diff) zitten er ook, en die worden nauwelijks beinvloed door bochtenwerk.

Als het in je bak zit, zou ik verwachten dat er een afhankelijkheid is met in welke versnelling je rijdt. Onderscheid maken tussen diff en aandrijfassen is lastiger. Nu doet bij rechtuitrijden de diff zelf zo goed als niks, plus dat een diff eigenlijk nooit stuk gaat.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

di feb 17, 2009 12:56

Hoi,

Het is in zoverre van een versnelling afhankelijk dat in een hogere versnelling het geluid minder hard is, maar dat heeft ook tot gevolg dat er minder koppel op de as wordt gezet.
Ik heb even gekeken bij de storingsdiagnose van aandrijfassen van een 75, daar wordt 'worn CV joint or splines' opgegeven als oorzaak voor 'knocking at overrun' en 'knocking during normal drive'. Dat lijkt redelijk vergelijkbaar.

Mijn voorgevoel zegt dat het de binnenste homokineet is, die idd niet bochtafhankelijk is. Mogelijk in combinatie met het schuifstuk (of mogelijk gaat dat te zwaar). Het is namelijk frappant dat als de auto opgekrikt is geweest en ik aan het schuifstuk heb gerammeld, het geluid weer een tijdje weg is. Nu is het weer nat en vochtig weer en komt het weer terug.

Hoe kan ik beoordelen of een homokineet of schuifstuk versleten is? Aandrijfas demonteren lijkt nog wel te doen (mits de naafmoer los wil komen).
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 17, 2009 14:54

een schuifstuk? Bedoel je het gewicht wat op je linker aandrijfas gemonteerd zit? Dat hoort niet te kunnen schuiven namelijk.....

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

di feb 17, 2009 16:28

Nee ik bedoel niet het rubber stuk. Dat zit wel goed vast.
Maar de as kan toch wat uitschuiven in de homokineet aan bakzijde, anders kan het wiel niet uit- en inveren.
Zo net nog even aan de aandrijfas gevoeld terwijl de auto op de wielen staat en in de versnelling. Als ik de as rond probeer te draaien hoor je wel een klikkend geluid, maar of dat uit de bak komt of uit de as kan ik zo niet horen.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: getik in aandrijving tijdens afremmen Alfa 146

di feb 17, 2009 17:25

Nee ik bedoel niet het rubber stuk. Dat zit wel goed vast.
Maar de as kan toch wat uitschuiven in de homokineet aan bakzijde, anders kan het wiel niet uit- en inveren.
Zo net nog even aan de aandrijfas gevoeld terwijl de auto op de wielen staat en in de versnelling. Als ik de as rond probeer te draaien hoor je wel een klikkend geluid, maar of dat uit de bak komt of uit de as kan ik zo niet horen.
Als je speling op de as kan voelen terwijl alles in elkaar zit, heb je een probleem. Je kan denk ik het beste toch de as er af halen, voelen of er daar ergens speling op zit en ook aan de bak voelen of je daar speling kan vinden. Het lijkt me dat je met filosoferen over wat de oorzaak kan zijn niet meer verder komt, je zult nu toch het gereedschap er bij moeten pakken ben ik bang.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 18, 2009 06:06

...Arjan heeft wat te doen dit weekend.... :lol:

Ik weet niet zeker of het ook geldt voor jouw auto (welke motor?), maar bij een aantal motoren heeft de rechter aandrijfas (de langste) een extra gelagerd steunpunt aan de motor. Dit moet voorkomen dat de aandrijfas zichzelf kapot trilt. Zit meestal op motoren met veel koppel.
Als je de assen eruit hebt, controleer dat lager ook even.

Veel sleutel succes (en wat plezier ook toch?)
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”