brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

Re: RE: LED verlichting

wo feb 11, 2009 21:05

Vergeet niet dat je met deze diode's (led) niet het laadstroomlampje kan vervangenen. De weerstand van het standaard lampje hiervan is nodig voor je veld opbouw voor je dynamo!
Deze uitleg is mij niet technisch genoeg, ik snap er helemaal niets van :wink:
HAP,omdat anderen het misschien niet begrijpen.

Door het laadstroomlampje te vervangen voor een ledje,verander je de spanning/stroom in de voorbekrachtegingsdraad van je dynamo.
Hierdoor zal je dynamo slecht(of zelfs niet) bekrachtiogd worden,waardoor ie de accu NIET zal bijladen.
(hier zijn uitzonderingen op,want als de dynamo een hoog toerental zal draaien,zal ie door het draaien zelf een magnetisch veld opwekken,waardoor ie op hoge toeren wel zal bijladen,maar das natuurlijk neit het beste voor je motor ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 11, 2009 21:43

Vergeet niet dat je met deze diode's (led) niet het laadstroomlampje kan vervangenen. De weerstand van het standaard lampje hiervan is nodig voor je veld opbouw voor je dynamo!
Deze uitleg is mij niet technisch genoeg, ik snap er helemaal niets van :wink:
HAP,omdat anderen het misschien niet begrijpen.

Door het laadstroomlampje te vervangen voor een ledje,verander je de spanning/stroom in de voorbekrachtegingsdraad van je dynamo.
Hierdoor zal je dynamo slecht(of zelfs niet) bekrachtiogd worden,waardoor ie de accu NIET zal bijladen.
(hier zijn uitzonderingen op,want als de dynamo een hoog toerental zal draaien,zal ie door het draaien zelf een magnetisch veld opwekken,waardoor ie op hoge toeren wel zal bijladen,maar das natuurlijk neit het beste voor je motor ;)
Bij een "moderne" dynamo met ingebouwde regelaar is dit toch niet van toepassing?

Het accu lampje hangt tussen de accuspanning en de dynamo. Wanneer de dynamo laadt is het spanningsverschil over het lampje dus 0V (spanning van de accu - spanning van de dynamo, deze 2 zijn gelijk dus ongeveer 0V).
Als de dynamo niet of slecht laadt dan is het spanningsverschil over het lampje groter dan 0 omdat de accuspanning dan hoger is dan de spanning van de dynamo waardoor er een stroom gaat lopen.
De sterkte van het veld wordt intern in de dynamo geregeld met behulp van de spanningsregelaar die constant het veld aanpast naargelang de belasting van de dynamo.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: LED verlichting

wo feb 11, 2009 22:26

Je hebt 2 systemen,meestal gaat de voorbekrachteging(om te zorgen dat er een magnetisch veld ontsteet) wel degelijk via het laadstroomlampje(als jij je auto op contact zet,brand jou dynamolampje toch?,das je voorbekrachteging)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Klevant
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 16, 2009 21:25

T5 leds passen dus ipv steeklampjes van 1.2w. Passen deze in de fitting dan? (lijkt mij niet)

Wat/ hoe/ waar? DEZE BIJV?
Afbeelding
Afbeelding

Hier is bijvoorbeeld te zien dat de lampjes zoals hierboven genoemd door Giulia Tom eigenlijk niet passen, in de middenconsole van een 145/146 zijn ze wel te proppen, maar in de houdertjes van de tellerbak niet. Hiervoor moet je een flink eind van het witte deel afschuren...Het lijkt niet veel te schelen, maar het is net dat verschil tussen proppen en passen. Bij de tellerbak heb je het probleem dat het houdertje waar de lamp in moet "open" gaat staan, waardoor je hem niet meer terug in de tellerbak krijgt.

Afbeelding
Afbeelding

Op de foto's een LEDje dat ik dus al afgeschuurd heb!

Had er toevallig net een setje van besteld.
Heden: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een Passat GTE en Renault 5 e-tech.
Verleden: Alfa 145ie, Spider '91

Frits
Guru
Guru

ma feb 16, 2009 22:23

10 groene leds binnen. Zal jullie op de hoogte houden... (eerst skiën)
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gerrets
Guru
Guru

di feb 17, 2009 09:23

Ik heb twee verschillende gehad in mijn 33 eerst rode leds die ik in het bestaande armatuur kon stoppen maar die kwamen door het schokken van de auto los en gingen kapot. Ik heb ze nu vervangen door kant en klare armaturen met rode leds en ze doen het prima! Heb ze bij Atu gehaald.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

di feb 17, 2009 14:59

Vraagje : Klopt het dat LED's niet warm worden en in de winter de sneeuw zo aan je achterlichten blijft kleven met alle gevolgen vandien (geen lichten zichtbaar) ?
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Terug naar “Algemene Technische vragen”