Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

radiateur 155 demonteren

za feb 07, 2009 21:43

even een vraag, ik moet eerdaags van de 155 de radiateur vernieuwen. Aangezien ik dit buiten moet doen omdat de garage bezet is wil ik deze klus gezien de buiten temperaturen zo snel mogelijk klaren.
Moet de voorbumper hiervoor eraf? of kan ik gewoon dat middenbalkje boven de radiateur en de grill verwijderen en kom ik er dan zo bij. Het betreft een 155 1.6 16v uit 1997 MET AIRCO.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: radiateur 155 demonteren

za feb 07, 2009 22:31

Als je het buiten moet doen is onderlangs niet echt een optie. Dan moet de bumper er af en de koplampen er uit voordat je dat "balkje" er uit kan halen. Ik kan je eventueel wel komen helpen als het buiten kantoortijden is.

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 07, 2009 22:41

koplampen lekker aan het bovenfront laten zitten hoor, hoef je naderhand niks af te stellen ook :wink:

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

za feb 07, 2009 22:44

De condensor van de airco zit vanaf de voorzijde tegen de radiateur geschroefd. Je onkomt er volgens mij sowieso niet aan om de bumper te demonteren. Je wlit namelijk de condensor laten "hangen". Nu zit de bumper met maar 6 bouten vast. Je hebt alleen kans dat de bouten die onder zitten, afknappen Dus even goed voorbereiden en de bouten voortijd inspuiten. Desnoods er 2 dagen er voor uit te trekken door de eerste dag alles gangbaar te maken zodat ze op de volgende sleuteldag meewerken.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: radiateur 155 demonteren

zo feb 08, 2009 15:15

koplampen lekker aan het bovenfront laten zitten hoor, hoef je naderhand niks af te stellen ook :wink:
Dat is ook een optie. Ik heb ze er tot nu toe altijd af gehaald, ik vond het veiliger ivm breukrisico.

patje1100
Guru
Guru

zo feb 08, 2009 21:00

Richard.. ik heb het vorig jaar ook moeten doen.. 155 met airco

Grilletje eruit
dan moet je een stuk of 6 of 8 boutjes loshalen waarmee de airco radiator aan de normale radiator zit. dat is een beetje gepriegel.

dan de balk onder de radiator losmaken ( 4 bouten). dan kan de radiator iets zakken en kun je m naar de motor toe kantelen en er boven af uithalen

Uiteraard zijn er meerdere wegen richting Rome, maar zo heb ik het gedaan

Berlina addicted
Guru
Guru

zo feb 08, 2009 22:08

Grilletje eruit
dan moet je een stuk of 6 of 8 boutjes loshalen waarmee de airco radiator aan de normale radiator zit. dat is een beetje gepriegel.

dan de balk onder de radiator losmaken ( 4 bouten). dan kan de radiator iets zakken en kun je m naar de motor toe kantelen en er boven af uithalen

Jij hebt het dus gedaan zonder de bumper eraf te halen begrijp ik?
ga ik ook zo proberen. dank aan allen voor het reageren.

Mvg. richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 08, 2009 22:21

Grilletje eruit

Jij hebt het dus gedaan zonder de bumper eraf te halen begrijp ik?
ga ik ook zo proberen. dank aan allen voor het reageren.

Mvg. richard www.berlina.nl
Om het grilletje er af te halen moet je de knipperlichtjes er even uit halen en de sierstripjes losschroeven. Als je de knipperlichtjes er uit hebt is het wel duidelijk hoe de constructie zit. Ook de boutjes achterop de sierstripjes kunnen vastgeroest zitten, van te voren "inweken" met kruipolie is aan te raden. Die bumper er af halen is niet zo moeilijk hoor en "stellen" hoeft niet bij het terugzetten. Als het tegenzit gewoon die bumper lostrekken, is zo gebeurd als je toch het grilletje er al af hebt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”