Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: vraag over injectoren probleem Jtd

vr jan 02, 2009 11:09

Heeft Squadra de egr ook softwarematig uitgeschakeld?
Daarna kan je hem pas volledig afsluiten ivm foutmelding.
Ik heb al div. inlaattrajecten bij diesels eraf gehad, je wil niet weten wat daar voor drap inzit soms zie je nog nauwelijks inlaatkleppen zitten.
Forte levert ook special spul voor egr kleppen en inlaathuizen te reinigen met lopende motor, ik heb zelf nog geen ervaring met dit spul.
En idd vaak reiniger bij de diesel gooien dat helpt goed.
Nee de EGR is niet softwarematig uitgeschakeld. Heb er idd spijt van dat ik dat niet direct heb laten doen.
Eigenlijk wilde ik gaan chippen en Stephan de software laten controleren, Stephan wilde niet chippen omdat de motor toen wel heel slecht stationair liep. Ik weet nu wel dat mijn software standaard is en dat er geen slechte chiptunning is uitgevoerd, dat was mijn belangrijkste reden om naar Squadra te gaan.
Forté heeft idd een speciale air intake cleaner, die ik dus wilde hebben. Niemand had dat hier in de buurt maar kreeg de tip om gewoon de diesel cleaner in te sproeien met lopende motor.

GTV
Guru
Guru

RE: vraag over injectoren probleem Jtd

vr jan 02, 2009 11:17

Als je iemand weet die een endoscoop heeft, daar kan je ook eens mooi door het inlaattraject kijken zonder de zaak uitelkaar te halen.
Vervuiling is meestal de boosdoener :(
Suc6 ermee :wink:

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 02, 2009 11:41

Als je iemand weet die een endoscoop heeft, daar kan je ook eens mooi door het inlaattraject kijken zonder de zaak uitelkaar te halen.
Vervuiling is meestal de boosdoener :(
Suc6 ermee :wink:
Yep je hebt gelijk en dat idee heb ik ook gehad.
Op mijn werk heb ik er wel 1 maar die mag ik niet mee naar huis nemen :cry:
Dat wordt ook mijn volgende stap als het nu nog niet over is, of weer terugkomt.
Even inwendig inspecteren en als er nog steeds vervuiling zit toch maar het spruitstuk demonteren.

En dan een paar plaatjes van de vervuiling. :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De EGR koeler is wel heel mooi schoon.
Afbeelding

GTV
Guru
Guru

vr jan 02, 2009 11:46

:(

joy
Full Member
Full Member

vr jan 02, 2009 14:03

Te hoge turbodruk heeft volgens mijn bescheiden mening niet veel met injectoren te maken. Ik denk dat ondanks je schoonmaken toch de schoepverstelling van je turbo hapert. Bij het merk waar ik werkzaam ben komt dit ook voor. Het gevolg bij deze auto's is dan ook inhouden omdat de software de ingespoten hoeveelheid brandstof terugregelt i.v.m. overbelasting.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 02, 2009 19:25

Ik heb verder geen inhouden of vermogen verlies, enkel 5 sec voor de foutmelding.
Dat is inderdaad dat terug trekken van brandstof. Ik blijf hopen dat het toch niet de turbo is maar de tijd zal het leren.
De schoepverstelling was nergens aangetekend of beschadigd en is echt heel goed gangbaar.

Net een ritje gemaakt van 100 km, stationair schudden is over en motor lijkt net iets soepeler op te pakken.

De enigste overeenkomst die ik zie tussen injectoren en turbo overdruk is vervuiling.
Ik ben een beetje off topic gegaan in mijn eigen topic, of ik had de titel anders moeten maken. :?

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 25, 2009 20:47

Een update;

Een paar weken is het goed gegaan, na de reiniger en BP ultimate tanken liep de motor netjes.
Koud nog wel iets schudden maar na 100 mtr was dat over.
De laatste week weer slecht, stationair weer schudden van de motor.
Dus de raad opgevolgd van Andretti Molletti en mijn retour brandstof gemeten.

Afbeelding

Lijkt mij een duideljk verhaal, cilinder 2 en 3 vrijwel een gelijke hoeveelheid retour.
Cilinder 1 en 4 duidelijk afwijkend, 13 ml tegen 25 ml 2 en 3 beide 15 ml.
Die 13 ml is wss te verklaren door de correctie die die injector krijgt van de ECU omdat cilinder 4 weinig brandstof inspuit.
Dit klopt dan ook precies met wat Squadra heeft uitgelezen met de examiner.

Nu nog een poging wagen om ze er heel uit te krijgen. :?

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma jan 26, 2009 19:49

Even nieuwsgierig: wat stellen de bovenste plaatjes voor?

Paar andere vraagjes:
- Hoe heb je de storingen ontdekt, kunnen ze dat zien bij uitlezen?
- Mijn 2.4JTD (Fase3, 150pk) doe ik altijd zelf, de computer laat ik alleen bij APK uitlezen. Zien ze dan ook dit soort storingen?
- De auto heeft 300.000 gereden, moet ik de turbo nog laten controleren (bijv. schoepenverstelling)? Zo ja, stelt dat veel voor?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di jan 27, 2009 01:15

Even nieuwsgierig: wat stellen de bovenste plaatjes voor?

Paar andere vraagjes:
- Hoe heb je de storingen ontdekt, kunnen ze dat zien bij uitlezen?
- Mijn 2.4JTD (Fase3, 150pk) doe ik altijd zelf, de computer laat ik alleen bij APK uitlezen. Zien ze dan ook dit soort storingen?
- De auto heeft 300.000 gereden, moet ik de turbo nog laten controleren (bijv. schoepenverstelling)? Zo ja, stelt dat veel voor?
De plaatjes zijn van de vervuiling van de turbo schoepverstelling. Als je daar een probleemmee hebt dan krijg je vanzelf de storings melding te hoge turbo druk. Heb je geen foutmelding dan ook niets aan doen.
De andere plaatjes zijn van de EGR vervuiling in het inlaatspruitstuk en pakking. Bij een onderhoudsbeurt kan het geen kwaad om de EGR klep eens te reinigen. (turbodruksensor dan ook meteen meenemen in de poetsbeurt)

Deze dingen zie je niet met uitlezen enkel als je ook werkelijk een foutmelding krijgt. Die krijg je dus als de EGRklep door de vervuiling niet meer goed werkt. Ik heb nooit fouten gehad op de EGR klep maar ik maak hem preventief schoon om problemen te voorkomen.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di jan 27, 2009 13:12

De plaatjes zijn van de vervuiling van de turbo schoepverstelling. Als je daar een probleemmee hebt dan krijg je vanzelf de storings melding te hoge turbo druk.
Hoe zie je die melding? Bij het uitlezen of op de boordcomputer bovenop op het dashboard?
De andere plaatjes zijn van de EGR vervuiling in het inlaatspruitstuk en pakking. Bij een onderhoudsbeurt kan het geen kwaad om de EGR klep eens te reinigen. (turbodruksensor dan ook meteen meenemen in de poetsbeurt)
Is dat gemakkelijk los te halen? Nieuwe pakking nodig? Ik heb de klep wel zien zitten maar nog nooit losgehaald.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 28, 2009 00:33

De plaatjes zijn van de vervuiling van de turbo schoepverstelling. Als je daar een probleemmee hebt dan krijg je vanzelf de storings melding te hoge turbo druk.
Hoe zie je die melding? Bij het uitlezen of op de boordcomputer bovenop op het dashboard?
Is dat gemakkelijk los te halen? Nieuwe pakking nodig? Ik heb de klep wel zien zitten maar nog nooit losgehaald.
De overdruk melding komt in het dash te staan en auto gaat in noodloop.

ERG klep is niet zo moeilijk, zijn een paar boutjes. Pakkingen kun je meestal wel hergebruiken.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za feb 07, 2009 20:24

Probleem opgelost, na wat rond mailen en bellen geen gebruikte injectors gevonden.
Reviseren staat bijna gelijk aan een ori nieuwe kopen, dus 1 nieuwe injector gekocht.

Terug naar “Algemene Technische vragen”