Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Lekke koppakking?

vr jan 23, 2009 12:17

Zo, de pakking is vervangen. Een leuke leerzame klus. De grootste verrassing was het feit dat de uitlaatnokkenas twee markeringen heeft die 180 graden verschillen. Bij het opmeten van de klepspeling heb ik uiteraard de nokkenas verdraait met de gedachte dat deze slechts een markering heeft.
Na het monteren en op tijd zetten bleek de uitlaatnokkenas dus 180 graden verkeerd om te staan. Uiteindelijk door goed te kijken en redeneren hebben we de uitlaatnokkenas verdraaid en zodoende gezien dat er een dubbele markering is.

Na de verdelerkap goed gezet te hebben, deze was 180 graden gedraaid gemonteerd. Dit bleek nadat we de verdeler hebben verwijderd om de motor weer helemaal juist op tijd te zetten.

Maar belangrijkste is dat de symptomen, het expansievat leeggooien, is opgelost. Overigens was aan zowel pakking als sporen op bussen, kop en blok niet duidelijk te zien dat het probleem daar zat.

Kosten: 34 euro voor een universele kopppakking (Reintze) inclusief de oliekanaalrubbertjes.
Anderhalve dag sleutelen om alle distibutie ellende op te lossen, anders is dit goed binnen een dag te doen. Met veel ervaring is het denk ik een halve dag werk.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 23, 2009 12:33

Dit is wel de beste leerschool; fouten ontdekken en oplossen.
Dus volgende keer gaat t in een keer goed. Thumps up.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Frederico
Guru
Guru

vr jan 23, 2009 12:35

Ik haal even dit topic op, om te vragen of het naar buiten lekken van olie ook kan duiden op een lekke koppakking.
Ik heb dan wel geen reuk in het expansie vat van uitlaatgassen, maar vind dat er de laatste tijd toch steeds meer druppels onder de auto liggen als ik wegrijd.

Eens het blok geinspecteerd, en aan de uitlaatzijde is het blok mooi droog, maar aan de inlaatzijde onder het inlaatspruitstuk.. is het behoorlijk nat van de olie.
Dit is ter hoogte van de koppakking als ik het goed heb.

Het betreft hier geen 1800, maar een 75 2.0 ts. km stand 220770

Is dit meer werk of is dit vergelijkbaar met het verhaal van ROB75?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Andretti Molletti

vr jan 23, 2009 14:43

Tja dat zijn vaak je 3 Oringetjes die dan wat lekken. Destijds was er een modificatie: er werden spanbusjes ingeslagen zodat er wel olie doorkon (beperkt naar de kop, maar voldoende) en dat er minder druk op de Oringetjes kwam.
In jouw geval betekend dit dus hoogst waarschijnlijk ook een koppaking vervangen.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Lekke koppakking?

za jan 24, 2009 09:19

Tja dat zijn vaak je 3 Oringetjes die dan wat lekken. Destijds was er een modificatie: er werden spanbusjes ingeslagen zodat er wel olie doorkon (beperkt naar de kop, maar voldoende) en dat er minder druk op de Oringetjes kwam.
Bij een 75 zitten er al spanbusjes in. Het zijn een soort opgerolde stukjes metaal. Echter ik heb ervaren dat de afwerking ervan soms te wensen overlaat. Bij mijn 75 Epoca was zo'n O-ring uiteindelijk gescheurd door insnijding door het busje, waarschijnlijk klein sneetje bij montage dat gedurende gebruik steeds verder uit ging scheuren. Bij montage nieuwe pakking de randjes even met een zoetvijltje behandeld.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

ericj
Full Member
Full Member

za jan 24, 2009 09:46

Zo, de pakking is vervangen. Een leuke leerzame klus.
Mooi zo, gefeliciteerd met het goede resultaat. Is altijd weer spannend natuurlijk of alles het nog doet en het probleem is opgelost.

Heb je de kop nog gevlakt of laten meten, of gewoon teruggezet omdat de koppakking er nog goed uitzag?
Na het monteren en op tijd zetten bleek de uitlaatnokkenas dus 180 graden verkeerd om te staan. Uiteindelijk door goed te kijken en redeneren hebben we de uitlaatnokkenas verdraaid en zodoende gezien dat er een dubbele markering is.

Na de verdelerkap goed gezet te hebben, deze was 180 graden gedraaid gemonteerd. Dit bleek nadat we de verdeler hebben verwijderd om de motor weer helemaal juist op tijd te zetten.
De krukas draait 2 slagen op de nokkenas 1 slag en de rotor in de verdelerkap ook 1 slag. Dit betekent dat er met de krukas op BDP twee mogelijke standen van de nokkenas zijn, die echter zowel onderling als met de stand van de rotor moeten kloppen. Bij motoren waarbij de verdeler op de nokkenas zit (een V6 b.v.), kan het niet misgaan,.daar is de rotor altijd gesynchroniseerd met de nokkenas.

Anders gezegd, je kunt op een Nord de nokkenassen 180gr draaien, de verdeler/kap ook, en alles blijft lopen zoals het liep. Het is daarom handig om de kop los te maken op BDP en ontsteken van cyl 1, en dan te verifieren dat beide nokken van cyl 4 op tuimelen staan.

---
Eric

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

za jan 24, 2009 14:54

Anders gezegd, je kunt op een Nord de nokkenassen 180gr draaien, de verdeler/kap ook, en alles blijft lopen zoals het liep.
Nee, de verdelerkap past er maar op 1 manier op, maar als je de bougiekabels ook nog eens 180 graden aansluit heb je gelijk.
Of de verdeler zelf ook 180 gedraaid kan worden weet ik niet zeker, het kan zijn dat de nokjes onder aan de as niet op 1 lijn door het hart van de as gaan.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

ericj
Full Member
Full Member

za jan 24, 2009 15:02

Nee, de verdelerkap past er maar op 1 manier op, maar als je de bougiekabels ook nog eens 180 graden aansluit heb je gelijk.
Of de verdeler zelf ook 180 gedraaid kan worden weet ik niet zeker, het kan zijn dat de nokjes onder aan de as niet op 1 lijn door het hart van de as gaan.
Als het goed is past de kap maar op 1 manier, maar het is Rob volgens zijn zeggen gelukt om hem 180 graden te draaien, vandaar. De nok onderaan de as is inderdaad niet symmetrisch, maar de verdeler zelf is vrij draaibaar als ik me goed herinner (is alweer een heeele tijd geleden voor mij).

---
Eric

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

za jan 24, 2009 17:18

het is Rob volgens zijn zeggen gelukt om hem 180 graden te draaien, vandaar
Mmmm... wel een verrote kap dan of grof geweld, de kap heeft in de rand een brede nok die in een uitsparing van de verdeler moet vallen, de andere nokjes in de kap zijn smal...
Nou ja, sommige mensen krijgen alles voor elkaar he?
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Rob75
Guru
Guru

za jan 24, 2009 18:21

[
Als het goed is past de kap maar op 1 manier, maar het is Rob volgens zijn zeggen gelukt om hem 180 graden te draaien, vandaar. De nok onderaan de as is inderdaad niet symmetrisch, maar de verdeler zelf is vrij draaibaar als ik me goed herinner (is alweer een heeele tijd geleden voor mij).

---
Eric
Voordat er allerlei rare dingen gaan gebeuren: de verdelerkap zat er 180 graden verkeerd om op als resultaat van een andere knutselaar.

Het probleem met de nokkenas aan de uitlaatkant is dat deze twee markeringen heeft die 180 graden t.o.v. elkaar staan. Dus bij demontage kop stond krukas, inlaat en uitlaat conform merktekens en de kettingsluiting tussen de nokkenassen in. Als er niets verdraait was, zou dit de stand moeten zijn van blindellings terugzetten op merktekens en gaan.
Helaas van de dubbele markering.....

De verdeler zelf kan ook niet 180 graden draaien, aangezien de nokjes van de aandrijfas net niet in het midden staan.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 26, 2009 19:21

Voordat er allerlei rare dingen gaan gebeuren: de verdelerkap zat er 180 graden verkeerd om op als resultaat van een andere knutselaar.
Helaas lopen daar nogal wat van rond :cry:
Gelukkig nu goed opgemerkt en hersteld.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”