Toch blijf je met het probleem van beginnende bestuurders zitten. Je bent jong, onbezonnen en je rijdt in een Alfa. Dat is een combinatie die nu eenmaal potentieel gevaarlijk is. Zodra je beginnende bestuurders de weg op laat is dat gevaar er al. Of je nu verschillende niveaus inbouwt in het behalen van je rijbewijs of niet. Ik (zelf jong en onbezonnen Alfa-rijder) kan ook binnen de bebouwde kom gekke dingen doen.Op het moment dat degene zich ervan bewust is dat het snelheidsverschil er kan zijn en daar naar handelt, lijkt het mij geen probleem. Als ik kijk naar mijn eigen rijstijl, hou ik ook rekening met langzamere weggebruikers. Kwestie van de situatie goed inschatten en op tijd remmen.
De toestemming om 30 km/u harder te mógen rijden betekent niet dat mensen dat ook daadwerkelijk gaan doen. De ouwetjes mogen op de snelwegen ook 100/120 maar ik zie het ze zelden doen. Liever kruipen ze met de topsnelheid van een brommobiel de linkerbaan op. Dát gaat nog eens problemen opleveren. Verder zijn er dan mensen, bijvoorbeeld beginnende bestuurders, die je een te grote verantwoordelijkheid geeft.
Ik steek de hand in eigen boezem. Als mijn rijopleiding meer gericht was geweest op gevaarzettingen en bewustzijn van snelheid, had ik nooit binnen 1 jaar een auto afgeschreven. Puur overschatten van het eigen kunnen en de mogelijkheid hébben om hard te rijden. Dit in combinatie met een snelle Alfa waren uiteindelijk een mix voor problemen.
Nu met 9 jaar ervaring en >350.000 kilometer ervaring weet ik wel wat beter waar ik mee bezig ben.
Groeten, Hylke
Je zou naar mijn mening dus meteen het examen veel zwaarder moeten maken. Dus verplicht bijvoorbeeld een verhoogde rijvaardigheidscursus (brengt natuurlijk weer praktische problemen met zich mee). En zet veel meer in op het gebruik van spiegels en knipperlichten! Je zou namelijk bijna denken dat knipperlichten niet meer standaard geleverd worden op auto's in Nederland. De helft van de bestuurders gebruikt ze niet. Hetzelfde geld voor spiegels. Verder is volgens mij een grote veroorzaker van files (en ongelukken) het feit dat zoveel mensen met 60/70 in- en uitvoegen op een ''snel''weg...Waarom?!

Misschien is een andere optie wel het verhogen van de leeftijd om je rijbewijs te halen, naar 21 o.i.d...En ouderen strenger keuren.
Ik weet dat ik nu een heleboel open deuren heb ingetrapt en dat ik zelf ook wel eens fouten maak, ik ben tenslotte nog een onervaren automobilist. Maar ik vind die nieuwe examens met dat zelf navigeren dus zo'n flauwekul. Blijkbaar vinden ze het bij het CBR belangrijker dat je een TomTom goed kunt instellen en de stem van dat ding kunt volgen dan dat je echt zelf leert rijden...