Forza Trentatre
Full Member
Full Member

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 12:42

Op het moment dat degene zich ervan bewust is dat het snelheidsverschil er kan zijn en daar naar handelt, lijkt het mij geen probleem. Als ik kijk naar mijn eigen rijstijl, hou ik ook rekening met langzamere weggebruikers. Kwestie van de situatie goed inschatten en op tijd remmen.

De toestemming om 30 km/u harder te mógen rijden betekent niet dat mensen dat ook daadwerkelijk gaan doen. De ouwetjes mogen op de snelwegen ook 100/120 maar ik zie het ze zelden doen. Liever kruipen ze met de topsnelheid van een brommobiel de linkerbaan op. Dát gaat nog eens problemen opleveren. Verder zijn er dan mensen, bijvoorbeeld beginnende bestuurders, die je een te grote verantwoordelijkheid geeft.
Ik steek de hand in eigen boezem. Als mijn rijopleiding meer gericht was geweest op gevaarzettingen en bewustzijn van snelheid, had ik nooit binnen 1 jaar een auto afgeschreven. Puur overschatten van het eigen kunnen en de mogelijkheid hébben om hard te rijden. Dit in combinatie met een snelle Alfa waren uiteindelijk een mix voor problemen.

Nu met 9 jaar ervaring en >350.000 kilometer ervaring weet ik wel wat beter waar ik mee bezig ben.

Groeten, Hylke
Toch blijf je met het probleem van beginnende bestuurders zitten. Je bent jong, onbezonnen en je rijdt in een Alfa. Dat is een combinatie die nu eenmaal potentieel gevaarlijk is. Zodra je beginnende bestuurders de weg op laat is dat gevaar er al. Of je nu verschillende niveaus inbouwt in het behalen van je rijbewijs of niet. Ik (zelf jong en onbezonnen Alfa-rijder) kan ook binnen de bebouwde kom gekke dingen doen.

Je zou naar mijn mening dus meteen het examen veel zwaarder moeten maken. Dus verplicht bijvoorbeeld een verhoogde rijvaardigheidscursus (brengt natuurlijk weer praktische problemen met zich mee). En zet veel meer in op het gebruik van spiegels en knipperlichten! Je zou namelijk bijna denken dat knipperlichten niet meer standaard geleverd worden op auto's in Nederland. De helft van de bestuurders gebruikt ze niet. Hetzelfde geld voor spiegels. Verder is volgens mij een grote veroorzaker van files (en ongelukken) het feit dat zoveel mensen met 60/70 in- en uitvoegen op een ''snel''weg...Waarom?! :roll: Dat is een garantie voor files. Want als je met die snelheid invoegt moeten de mensen die al op de snelweg rijden op de rem. Even later staat het dan helemaal stil. Men zou niet alleen fliters moeten maken die op maximumsnelheid controleren, maar ook op minimumsnelheid! Tot slot denken vele mensen al meteen zodra de uitvoegstrook begint naar links of rechts te moeten. Terwijl je vaak honderden meters de ruimte hebt. Gebruik de hele invoegstrook en leer ritsen! Daarnaast zou je aso-gedrag veel harder moeten bestraffen (denk aan rood licht meepakken, bumperkleven en links plakken).

Misschien is een andere optie wel het verhogen van de leeftijd om je rijbewijs te halen, naar 21 o.i.d...En ouderen strenger keuren.

Ik weet dat ik nu een heleboel open deuren heb ingetrapt en dat ik zelf ook wel eens fouten maak, ik ben tenslotte nog een onervaren automobilist. Maar ik vind die nieuwe examens met dat zelf navigeren dus zo'n flauwekul. Blijkbaar vinden ze het bij het CBR belangrijker dat je een TomTom goed kunt instellen en de stem van dat ding kunt volgen dan dat je echt zelf leert rijden...
Laatst gewijzigd door Forza Trentatre op wo jan 21, 2009 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 21, 2009 13:07

Merkte zelf dat motorrijlessen bij mij veel hebben bijgedragen tot beter kijken en anticiperen in het verkeer omdat je op een motor veel meer op je eigen hachje moet letten. Bij motorrijles wordt daar volgens mij veel meer op gehamerd dan bij het lessen in een auto. Vaak is het ook zo dat je dat (motorrijles) meestal doet nadat je al een tijdje met een auto rijdt, dus is ook nog een opfriscursusje. Ik merk vaak dat mensen gewoon niet goed kijken, zowel vooruit, als in hun spiegels, en daarom voor zichzelf weinig tijd creeren om rustig en veilig te kunnen anticiperen op mogelijk onveilige situaties. Naar mijn mening is het gebrek hieraan een van de grootste oorzaken van ongelukken in allerlei omstandigheden. Nou kan je natuurlijk niet iedereen gaan verplichten motor te gaan rijden of motorrijles te nemen, maar autorijinstructeurs kunnen daar misschien wel wat van meenemen.
helemaal mee eens :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 15:05

Volgens mij gaat het vooral om één ding, inzicht. En dat kunnen ze je wel in de lessen proberen bij te brengen, maar uiteindelijk verkrijg je dat pas echt in de praktijk. Men kan je wel vertellen dat je twee seconden afstand moet houden op de snelweg en als het meezit probeert de beginnende bestuurder daar ook wel op te letten, maar naar verloop van tijd gaat hij toch op zijn gevoel rijden. Daar ontkom je niet aan. Het probleem daarbij is dat dat gevoel pas goed is "ingesteld", wanneer je een keer een noodstop heb moeten maken voor iemand die onverwacht opeens stilstond. En zelfs wanneer je dat eenmaal een keer hebt meegemaakt, slijt dat gevoel ook weer. Na een aantal maanden rijdt de chauffeur weer als vanouds te dicht op zijn voorganger. Pas wanneer je er een paar keer aan bent herinnert door een volgende noodstop blijft het echt langdurig hangen.

Het gevaarlijkste moment is denk ik wanneer de chauffeur na enkele tientallen duizenden kilometers denkt dat hij nu echt goed kan rijden, maar in feite nog te weinig heeft meegemaakt van wat er mis kan gaan. Ze hebben mij, toen ik net reed, verteld dat je jezelf pas na een ton een echt ervaren chauffeur mag noemen. Ik weet nog wat een onzin ik dat vond toen ik eenmaal een jaar had gereden. Ik voelde me als een vis in het water, daar achter het stuur. Het autorijden had geen enkel geheim meer voor me, dacht ik tenminste. Maar als ik er nu aan terugdenk klopte het gewoon wat men zei, ik heb best nog een hoop geleerd in de tijd daarna. En dat heeft vooral te maken met inzicht.

Daarbij komt wat Dink al aangaf, de bravour van jongere, mannelijke automobilisten. Of ze de angst niet voelen weet ik niet, maar het is stoer om het gevaar op te zoeken, om meer te durven dan de ander. Het is stoer om te laten zien hoe goed jij je auto al onder controle hebt, hoe hard je kunt corneren, hoe handig je op het laatste moment je er nog tussen kunt wringen, etc. En wanneer begin je daarmee? Precies, wanneer je denkt dat je het nou wel onder de knie hebt.

Wat je vervolgens daaraan kunt doen is een tweede. Misschien zou het helpen om beginnende automobilisiten de eerste periode een beperking op te leggen van het vermogen van de auto's waarin ze mogen rijden. Maar aan de andere kant, in een Fiesta 1.1 kun je ook al heel gekke dingen uithalen als je wilt, dus of het echt zou helpen?
Misschien zou het wel een onderdeel van de rijlessen moeten zijn om in de simulator training te krijgen in speciale situaties (kettingbotsingen, uit zijstraten tevoorschijn schietende auto's, de straat oprennende kinderen, etc), misschien dat daarmee wel wat inzicht kan worden bijgebracht van wat er allemaal mis kan gaan.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

wo jan 21, 2009 15:18

Maar aan de andere kant, in een Fiesta 1.1 kun je ook al heel gekke dingen uithalen als je wilt, dus of het echt zou helpen?
Dat is de pest he? Met 25 jaar rijervaring een Fiesta 1.1 tegen een boom zetten doet niet heel veel minder pijn dan met 2 maanden het rijbewijs op zak...

Ik denk dat je hier niet ECHT iets aan kunt doen zonder je te vergrijpen aan de door ons zo verfoeide overregulering...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 21, 2009 18:30

Weet je waar je ook heel gelukkig van wordt ? iedere dag even de tweehonderd aantikken....

Sinds ik het iedere dag doe , ben ik veel relaxter... :mrgreen:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 21, 2009 18:44

Jongeren reageren gewoon veel LANGZAMER doordat ze het gevaar niet onderkennen. Mensen die wel vaardig zijn in het rijden zoeken daarentegen weer vaak de grenzen op.Een goede chauffer is dus niet TE bedreven... Het is ook nooit goed. :lol:

Koos vaarwel ! Helaas is handhaving noodzakelijk en dat is door de politiek bepaald en niet door Koos. Die man deed zn werk gewoon goed en dat zouden meer mensen moeten doen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

wo jan 21, 2009 18:59

Die man deed zn werk gewoon goed en dat zouden meer mensen moeten doen. :wink:
Zoals de lieden die die af en toe belachelijk lage maximum snelheden vastleggen! :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Dinky Boy
Miniaturista

wo jan 21, 2009 19:13

(...) Die man deed zn werk gewoon goed (...)
Mwah...
  • 1. Ten eerste heeft hij een aantal keren onwaarheden staan verkondigen en dat is voor de overheid (door hem vertegenwoordigd) dodelijk... Als je regels wilt opleggen moet je zorgen dat je ten allen tijde serieus genomen kan worden.
    2. Voor een bepaalde doelgroep (de excessen) is hij veel te belerend geweest. Bij die groep is het heel moeilijk gehoor te vinden en hij raakte ze na de eerste zin al kwijt.
    3. Ik kan het idee van 'makkelijk scoren' maar niet kwijt raken, zeker niet nadat hij in een interview letterlijk heeft gezegd dat als een korps (of hoe dat ook heten mag) de target niet haalt hij ze er op aanspreekt.
Maar buiten dat: we hebben het erover, we denken er over na (de meesten althans, dat niet iedereen het met elkaar eens is doet er niet toe), en dat is ook 'winst'.

Hylke
Moderator
Moderator

wo jan 21, 2009 23:16

Weet je waar je ook heel gelukkig van wordt ? iedere dag even de tweehonderd aantikken....

Sinds ik het iedere dag doe , ben ik veel relaxter... :mrgreen:
Toevallig nog net een goed gevulde "Nuova" 147 voorbij gestoomd op de A1 vanuit A'dam.
Kenteken iets van 96-XK-.. en helaas niet opgewassen tegen de lange adem van een TSi.

Doet toch wel pijn hoor, bij 200 ze kwijt te raken :wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 25, 2009 20:39

Ik mot ze allemaal niet.
Die andere tuinkabouter vind ik ook zo'n landverrader.

Peter
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 25, 2009 20:42

Ik mot ze allemaal niet.

Peter
Die gnoom die op een kistje moet staan om herr K te interviewen? :lol: 'Dat mag niet he koos...'

Grtz,fRank

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 25, 2009 20:45

Ik mot ze allemaal niet.

Peter
Die gnoom die op een kistje moet staan om herr K te interviewen? :lol: 'Dat mag niet he koos...'

Grtz,fRank
juist hij ja :lol:
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jan 25, 2009 21:14

Koos; Bedankt!!

De meeste dodelijk ongelukken gebeuren niet op de snelweg, terwijl daar juist wel vaak de discussie over gaat.... De meeste dodelijke ongelukken gebeuren op de provinciale wegen en hebben lang niet altijd met snelheid te maken, maar meer met vermoeidheid en onoplettendheid... De dodelijke ongevallen met te hoge snelheid zijn dan weer vaak veroorzaakt door jonge bestuurders en zijn dan ook vaak weer meer doden tegelijk door het uit de bocht vliegen bijvoorbeeld...

Voor de opvolger van Koos Spee: Suc6 met de luizenbaan! Is een baan waar je het nooit goed kunt doen en altijd uitgekotst zult worden door een deel van de samenleving. Welke beslissing je ook neemt...

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Patrick
Guru
Guru

ma jan 26, 2009 12:02

Voor de opvolger van Koos Spee: Suc6 met de luizenbaan! Is een baan waar je het nooit goed kunt doen en altijd uitgekotst zult worden door een deel van de samenleving.
Daar worden die gluiperds dan ook heel royaal voor betaald (van jouw geld). Eergevoel en trots
heeft dat soort in ieder geval nooit gehad. Anders wordt je toch zeker geen ambtenaar? :sick:

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 28, 2009 22:17

Gaan we weer om maar gelijk elke ambtenaar over 1 kam te scheren.... Beetje jammer.

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Terug naar “Het Forum Café”