Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

di jan 20, 2009 21:18

Afhankelijk van de situatie wel...

Zeker op binnenwegen... ben ook geen fan van de 80 km limiet op 80-km-wegen maar die limiet is er niet voor niets....
Daar gaat het bij Spee ook helemaal niet om.
Het ging om dit stukje:
Is er een verband tussen de gemiddelde snelheid en verkeersveiligheid dan?
En dat verband is er wel degelijk...
Verder is de discussie over of elke vastgestelde limiet idd de juiste is eentje die ik wel eens met Spee wil voeren...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

di jan 20, 2009 22:02

Afhankelijk van de situatie wel...

Zeker op binnenwegen... ben ook geen fan van de 80 km limiet op 80-km-wegen maar die limiet is er niet voor niets....
Daar heb je gelijk in. Maar in bepaalde situaties is dat verband dus veel zwakker...Wat Alfa33QO ook al zei; ik erger me ontzettend aan driebaans ''snel''wegen waar je max. 100 mag rijden, terwijl je er makkelijk 120+ kan tuffen. En als je daar dan flitsers ziet staan kun je niet anders concluderen dan dat dat is om te cashen voor Wouter Bos (en niet voor de veiligheid).
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

di jan 20, 2009 22:06

Wat Alfa33QO ook al zei; ik erger me ontzettend aan driebaans ''snel''wegen waar je max. 100 mag rijden, terwijl je er makkelijk 120+ kan tuffen. En als je daar dan flitsers ziet staan kun je niet anders concluderen dan dat dat is om te cashen voor Wouter Bos (en niet voor de veiligheid).
So true... IEMAND moet dat mooie socialisme betalen he? :evil:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

di jan 20, 2009 22:13

Wat Alfa33QO ook al zei; ik erger me ontzettend aan driebaans ''snel''wegen waar je max. 100 mag rijden, terwijl je er makkelijk 120+ kan tuffen. En als je daar dan flitsers ziet staan kun je niet anders concluderen dan dat dat is om te cashen voor Wouter Bos (en niet voor de veiligheid).
So true... IEMAND moet dat mooie socialisme betalen he? :evil:
Correct! Maar minstens zo aardig als de belastinginner er geen doekjes om windt dat een lijk meer of minder hem niet echt boeit...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 07:59

Afhankelijk van de situatie wel...

Zeker op binnenwegen... ben ook geen fan van de 80 km limiet op 80-km-wegen maar die limiet is er niet voor niets....
Daar gaat het bij Spee ook helemaal niet om.
Het ging om dit stukje:
Is er een verband tussen de gemiddelde snelheid en verkeersveiligheid dan?
En dat verband is er wel degelijk...
Verder is de discussie over of elke vastgestelde limiet idd de juiste is eentje die ik wel eens met Spee wil voeren...
ik las laast een onderzoek dat aantoonde dat harder rijden een positieve invloed had :!:
(ja je leest het goed) Als men harder rijdt let men beter op...

tevens ben ik van mening dat snelheid weinig directe invloeden heeft in de verkeersveiligheid, ik snap best dat je in een woonwijk 30 moet rijden (wat ik ook doe) maar op de snelweg (hij heet niet voor niets snel) vind ik variabele max snelheden de oplossing en dan kan het ruimschoots wat sneller als 120... De techniek van tegenwoordig is toch niet gebaseerd op de techniek van de jaren 80. Daarnaast, maximum snelheid is ingevoerd vanwege de oliecrisis!

Dat het aantal verkeersdoden afneemt, JA LOGISCH, ik sta elke dag in de file en je kan amper meer rijden in Nederland... Deuheu, laat de boel maar vast lopen en dan wordt het veiliger....

Maar goed, iedereen zijn mening... Als we allemaal nou eens wat oplettender zouden rijden, wordt het ook al een stuk veiliger en zijn we wat eerder op ons werk.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6748
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 09:05

Ik zit me hardop af te vragen of het wel verstandig is voor bepaalde groepen bestuurders de limiet omhoog te gooien.

Gisteren in de auto eens zitten bedenken hoe je het anders zou kunnen aanpakken. Mijn idee is om een systeem te hanteren waarin je basisvaardigheden leert en daarmee zou moeten kunnen voldoen aan de huidige eisen voor wat betreft het verkeer. Zoiets heb je eigenlijk al met de rij-examens nieuwe stijl.
Daarna zou je, na een aantal jaren rij-ervaring of bewezen kilometers rij-ervaring een examen kunnen doen op het niveau van verhoogde rijvaardigheid. Als je kunt bewijzen dat jouw rijvaardigheid dusdanig is dat je een hogere snelheid verantwoord kunt voeren, akkoord. De precieze invulling van zo'n training en examen is natuurlijk nog onderwerp van discussie, maar kom gerust met ideeen.
Denk hierbij aan gevaarinschatting door verschil in snelheid, verschillen in remweg, analyse van de weg en de conditie van het wegdek, analyse van de weersomstandigheden en het aanpassen van de rijstijl op al deze factoren. Je rijgedrag moet eigenlijk randdebiel-proof zijn, voegt er in ene een oma in met 50 op de snelweg, moet jij mans genoeg zijn om daar mee om te gaan.

Lijkt me een leuke discussie voor 2009.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 09:34

ik denk dat snelheidsverschillen vele malen gevaarlijker is dan met zijn alle 30km/uur harder te rijden
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6748
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 11:05

Op het moment dat degene zich ervan bewust is dat het snelheidsverschil er kan zijn en daar naar handelt, lijkt het mij geen probleem. Als ik kijk naar mijn eigen rijstijl, hou ik ook rekening met langzamere weggebruikers. Kwestie van de situatie goed inschatten en op tijd remmen.

De toestemming om 30 km/u harder te mógen rijden betekent niet dat mensen dat ook daadwerkelijk gaan doen. De ouwetjes mogen op de snelwegen ook 100/120 maar ik zie het ze zelden doen. Liever kruipen ze met de topsnelheid van een brommobiel de linkerbaan op. Dát gaat nog eens problemen opleveren. Verder zijn er dan mensen, bijvoorbeeld beginnende bestuurders, die je een te grote verantwoordelijkheid geeft.
Ik steek de hand in eigen boezem. Als mijn rijopleiding meer gericht was geweest op gevaarzettingen en bewustzijn van snelheid, had ik nooit binnen 1 jaar een auto afgeschreven. Puur overschatten van het eigen kunnen en de mogelijkheid hébben om hard te rijden. Dit in combinatie met een snelle Alfa waren uiteindelijk een mix voor problemen.

Nu met 9 jaar ervaring en >350.000 kilometer ervaring weet ik wel wat beter waar ik mee bezig ben.

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

delahayenator

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 12:08

Ik zit me hardop af te vragen of het wel verstandig is voor bepaalde groepen bestuurders de limiet omhoog te gooien.

Gisteren in de auto eens zitten bedenken hoe je het anders zou kunnen aanpakken. Mijn idee is om een systeem te hanteren waarin je basisvaardigheden leert en daarmee zou moeten kunnen voldoen aan de huidige eisen voor wat betreft het verkeer. Zoiets heb je eigenlijk al met de rij-examens nieuwe stijl.
Daarna zou je, na een aantal jaren rij-ervaring of bewezen kilometers rij-ervaring een examen kunnen doen op het niveau van verhoogde rijvaardigheid. Als je kunt bewijzen dat jouw rijvaardigheid dusdanig is dat je een hogere snelheid verantwoord kunt voeren, akkoord. De precieze invulling van zo'n training en examen is natuurlijk nog onderwerp van discussie, maar kom gerust met ideeen.
Denk hierbij aan gevaarinschatting door verschil in snelheid, verschillen in remweg, analyse van de weg en de conditie van het wegdek, analyse van de weersomstandigheden en het aanpassen van de rijstijl op al deze factoren. Je rijgedrag moet eigenlijk randdebiel-proof zijn, voegt er in ene een oma in met 50 op de snelweg, moet jij mans genoeg zijn om daar mee om te gaan.

Lijkt me een leuke discussie voor 2009.
Lijkt mij een hele gevaarlijke oplossing, aangezien je dan flinke snelheidsverschillen gaat krijgen tussen de diverse categorieen ervaren of minder ervaren bestuurders, mensen die plotseling een baantje opschuiven omdat oma dr daf ff met 50 op de linkerbaan van de snelweg knalt(bij wijze van spreken). T wordt dan wel een stuk spannender op de weg, dat dan weer wel :wink:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 12:13

Ik zit me hardop af te vragen of het wel verstandig is voor bepaalde groepen bestuurders de limiet omhoog te gooien.

Gisteren in de auto eens zitten bedenken hoe je het anders zou kunnen aanpakken. Mijn idee is om een systeem te hanteren waarin je basisvaardigheden leert en daarmee zou moeten kunnen voldoen aan de huidige eisen voor wat betreft het verkeer. Zoiets heb je eigenlijk al met de rij-examens nieuwe stijl.
Daarna zou je, na een aantal jaren rij-ervaring of bewezen kilometers rij-ervaring een examen kunnen doen op het niveau van verhoogde rijvaardigheid. Als je kunt bewijzen dat jouw rijvaardigheid dusdanig is dat je een hogere snelheid verantwoord kunt voeren, akkoord. De precieze invulling van zo'n training en examen is natuurlijk nog onderwerp van discussie, maar kom gerust met ideeen.
Denk hierbij aan gevaarinschatting door verschil in snelheid, verschillen in remweg, analyse van de weg en de conditie van het wegdek, analyse van de weersomstandigheden en het aanpassen van de rijstijl op al deze factoren. Je rijgedrag moet eigenlijk randdebiel-proof zijn, voegt er in ene een oma in met 50 op de snelweg, moet jij mans genoeg zijn om daar mee om te gaan.

Lijkt me een leuke discussie voor 2009.
Lijkt mij een hele gevaarlijke oplossing, aangezien je dan flinke snelheidsverschillen gaat krijgen tussen de diverse categorieen ervaren of minder ervaren bestuurders, mensen die plotseling een baantje opschuiven omdat oma dr daf ff met 50 op de linkerbaan van de snelweg knalt(bij wijze van spreken). T wordt dan wel een stuk spannender op de weg, dat dan weer wel :wink:
En hoe ga je dat controleren?

Lijkt me juist dat het eerder andersom zou moeten zijn... tot op zekere hoogte (!) zal "ervaring" bijdragen aan een veiliger weggedrag (ok, dat neemt boven een bepaalde leeftijd ook weer af natuurlijk...). Dunkt me dat je dus juist vroeg in je rijcarriere extra training nodig hebt om je veilig te kunnen bewegen binnen de bestaande verkeersstroom...

De bestaande verkeersstroom opdelen in "categorieen" gaat niet werken in de praktijk...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

-Mariska-

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 12:18

Ik zit me hardop af te vragen of het wel verstandig is voor bepaalde groepen bestuurders de limiet omhoog te gooien.

Gisteren in de auto eens zitten bedenken hoe je het anders zou kunnen aanpakken.
Volgens mij is er in Frankrijk al zoiets.
Hoe het helemaal precies zit weet ik niet.
Ik weet dat je als beginnende bestuurder daar een mooie sticker krijgt met een A.
Dat betekend dat je iig op de wegen waar je normaal 130 mag jij met je sticker de eerste 2 jaar 110 mag.

Lijkt geen oplossing, de pakkans is nihil als je in een andere auto rijdt.
Maar het idee is leuk.

Gr. Mariska

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 12:21

Ik zit me hardop af te vragen of het wel verstandig is voor bepaalde groepen bestuurders de limiet omhoog te gooien.

Gisteren in de auto eens zitten bedenken hoe je het anders zou kunnen aanpakken.
Volgens mij is er in Frankrijk al zoiets.
Hoe het helemaal precies zit weet ik niet.
Ik weet dat je als beginnende bestuurder daar een mooie sticker krijgt met een A.
Dat betekend dat je iig op de wegen waar je normaal 130 mag jij met je sticker de eerste 2 jaar 110 mag.

Lijkt geen oplossing, de pakkans is nihil als je in een andere auto rijdt.
Maar het idee is leuk.

Gr. Mariska
Of je wordt gepakt als je al 5 jaar je rijbewijs hebt en even in de auto stapt van je broertje die net z'n rijbewijs heeft...

Neen, ik pleit voor een goed zichtbare tatouage op het voorhoofd van de bestuurder die aangeeft hoeveel % van de maxmimum snelheid deze maximaal mag rijden.... 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

delahayenator

RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 12:27

Merkte zelf dat motorrijlessen bij mij veel hebben bijgedragen tot beter kijken en anticiperen in het verkeer omdat je op een motor veel meer op je eigen hachje moet letten. Bij motorrijles wordt daar volgens mij veel meer op gehamerd dan bij het lessen in een auto. Vaak is het ook zo dat je dat (motorrijles) meestal doet nadat je al een tijdje met een auto rijdt, dus is ook nog een opfriscursusje. Ik merk vaak dat mensen gewoon niet goed kijken, zowel vooruit, als in hun spiegels, en daarom voor zichzelf weinig tijd creeren om rustig en veilig te kunnen anticiperen op mogelijk onveilige situaties. Naar mijn mening is het gebrek hieraan een van de grootste oorzaken van ongelukken in allerlei omstandigheden. Nou kan je natuurlijk niet iedereen gaan verplichten motor te gaan rijden of motorrijles te nemen, maar autorijinstructeurs kunnen daar misschien wel wat van meenemen.

delahayenator

RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 12:29

Ja zon tattoo is wel een mooi idee. Ik stel voor dit eerst eens bij Koos Spee toe te passen om te kijken of het werkt 8)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Koos Spee stopt ermee !

wo jan 21, 2009 12:33

Uit het 9-oktober-file-rijden-voor-iedereen-topic:
Het gedrag is een optelsom van vaardigheden, inzicht en mentaliteit (even kort door de bocht, ben geen psycholoog).

Ik neem aan dat de meeste ongevallen door ontstaan door onbedoelde fouten (zoals bumperkleven vaak een inschattingsfout is) en slechts een klein deel door apert wangedrag.

Door vaardigheden en inzicht periodiek te toetsen en waar nodig bij te sturen zal het gedrag als geheel wel degelijk verbeteren en de verkeersveiligheid toenemen. Als de automobilist zijn mentatliteit niet wil aanpassen (over typisch Nederlands gesproken) zal inderdaad een deel van de onveiligheid blijven bestaan.
Als je weet dat jonge mensen (met name jonge mannen) door moeder natuur geprogammeerd zijn om gevaar niet te herkennen*) (inzicht-aspect) móet het gedrag wel gestuurd worden door regeltjes. Generieke regeltjes, anders zo goed als niet te handhaven, met gevolg dat ze soms als hinderlijk en zwaar overbodig worden ervaren.


*) valt historisch-sociologisch te verklaren vanuit de gedachte dat de sterksten uit de groep op jacht/ten strijde moesten trekken. Daar kan je angst niet bij gebruiken.

Terug naar “Het Forum Café”